درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/ایران شناسه: ۶۷۲۴۵۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳ : ۰۵ بازدید: ۳۲۱۹دیدگاه: ۰

نشست 6 اکتبر رهبران اروپایی در پراک؛ مهم و حساس

نشست 6 اکتبر رهبران اروپایی در پراک؛ مهم و حساس رهبران اروپایی در حال بررسی یک موضوع حساس هستند: این که آیا از لیز تراس نخست وزیر جدید بریتانیا - همراه با دیگر رهبران غیر اتحادیه اروپا - به نشستی در پراگ در 6 اکتبر 2022 دعوت به عمل آورند یا از آن صرف نظر کنند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، رهبران اروپایی در حال بررسی یک موضوع حساس هستند: این که آیا از لیز تراس نخست وزیر جدید بریتانیا - همراه با دیگر رهبران غیر اتحادیه اروپا - به نشستی در پراگ در 6 اکتبر 2022 دعوت به عمل آورند یا از آن صرف نظر کنند.
تراس از زمانی که پست نخست وزیری را از بوریس جانسون در لندن تحویل گرفته است، هنوز با چارلز میشل، رئیس شورای اروپا یا اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا تماسی نداشته است، اما مقامات ارشد اروپایی در مورد دعوت از تراس به نشست 6 اکتبر در پراک در حال گفتگو با یکدیگر هستند.
یک مقام ارشد شورای اروپا روز چهارشنبه 7 سپتامبر 2022( 16 شهریور ماه 1401) به سفرای اتحادیه اروپا در بروکسل در مورد برنامه های دعوت تعدادی از رهبران غیر اتحادیه اروپا از جمله تراس، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اطلاع رسانی کرد.
این نشست اولین گردهمایی غیررسمی رهبران اروپایی تحت نظارت جامعه سیاسی اروپا خواهد بود ایده‌ای برای ائتلاف گسترده تر از کشورها، که اولین بار توسط امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی در استراسبورگ در ماه مه ارائه شد و توسط رئیس شورای اروپا؛ چارلز میشل مورد حمایت قرار گرفت.  
یک مقام آگاه  از شورای اروپا گفته است که دعوتنامه‌ها "به زودی" برای رهبران ارسال خواهد شد.
اگرچه اتحادیه اروپا به اوکراین برای آغاز مذاکرات الحاق در ژوئن چراغ سبز نشان داده است، اما مشخص نیست که آیا زلنسکی شخصا در این نشست شرکت خواهد کرد، زیرا او از زمان حمله روسیه در فوریه اوکراین را ترک نکرده است.
انتظار می‌رود برخی از کشورهای عضو - به ویژه یونان - علیرغم این که ترکیه خود را به عنوان میانجی بین اوکراین و روسیه در جنگ معرفی کرده است، به دعوت اردوغان اعتراض کنند.  
موضوع مهم دیگر این که با توجه به تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا و کشمکش‌های جاری بر سر روابط بین بریتانیا و این بلوک پس از برگزیت ، قطعا مواضع تراس در این خصوص و با توجه به شرایط به وجود آمده در انگلستان آن هم پس از مرگ ملکه این کشور، در بروکسل به دقت مورد توجه قرار خواهد گرفت و زیر ذره بین خواهد بود. مسلما خانم تراس روزهای سختی را در پست نخست وزیری بریتانیا بردوش خواهد داشت و باید پاسخگوی عملکرد خود در دوران مسئولیتش باشد.   
نکته مهم دیگردر نشست 6 اکتبر2022 در چک؛ یک رویارویی احتمالی بین لندن و بروکسل بر سر پروتکل ایرلند شمالی، در رابطه با بخشی از توافق برگزیت که با ترتیبات تجاری ایرلند شمالی سروکار دارد خواهد بود، که از هم اکنون در حال شکل گیری است. بریتانیا با یک ضرب الاجل 15 سپتامبر مواجه است که تا آن زمان باید به رویه‌های نقض که در اوایل تابستان امسال توسط کمیسیون راه اندازی شده بود، پاسخ دهد.
از جمله کشورهایی که شورا مایل است به گردهمایی پراگ دعوت کند، شش کشور بالکان غربی به اضافه نروژ، سوئیس، ایسلند، لیختن اشتاین، بریتانیا، اوکراین، مولداوی، گرجستان، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان هستند.
در شرایطی که جنگ روسیه علیه اوکراین، اروپا را با بحران سوخت و انرژی و غذا مواجه ساخته است باید تا روز برگزاری نشست 6 اکتبر در پراک منتظر ماند تا نتایج این نشست آشکار گردد.

 

دکتر اسدالله افشار

 

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/67245کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب