درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۶۱۸۲۸۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۳۶ : ۰۵ بازدید: ۳۵۶دیدگاه: ۰

نیویورک تایمز "پیروزی قاطع نظامی" در اوکراین را رد کرد و خواستار مذاکراه برای صلح شد

نیویورک تایمز نیویورک تایمز می گوید اوکراین باید بر اساس یک "ارزیابی واقع بینانه" و "محدودیت" در تعهد آمریکا وناتو، وارد مذاکره شود.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»،

•    نیویورک تایمز می گوید اوکراین باید بر اساس یک "ارزیابی واقع بینانه" و "محدودیت" در تعهد آمریکا وناتو، وارد مذاکره شود.

هفته پیش به این نکته اشاره کردیم که یک مقاله خبری در نیویورک تایمز در  21 اردیبهشت (11 مه) ، مستند کرد که همه چیز برای ایالات متحده در اوکراین خوب پیش نمی رود و همچنین اشاره کرد که تغییر جهت ممکن است درست باشد.

اکنون در 29 اردیبهشت ( 19 مه ) «هیئت تحریریه»، نیویورک تایمز، در سرمقاله‌ای با عنوان «جنگ پیچیده‌تر می‌شود و آمریکا آماده نیست» از موضع آشتی ناپذیردر گذشته به یک درخواست واضح برای مذاکره تغییر کرده است. " هیئت تحریریه در بالای صفحه اعلام نظر خوانندگان به این نکته اشاره کرده است که "پیروزی کامل" بر روسیه امکان پذیر نیست و اوکراین باید به گونه ای برای صلح مذاکره کند که منعکس کننده "ارزیابی واقع بینانه" و "محدودیت" تعهد ایالات متحده باشد. نیویورک تایمز از رسانه های جریان اصلی و یکی از شکل دهندگان اصلی افکار عمومی  برای نخبگان سیاسی درواشنگتن به شمار میرود  و بنابراین نباید اظهارات آن را نادیده گرفت.

•    اوکراینی ها باید خود را با "محدودیت های" ایالات متحده تطبیق دهند و برای واقع گرایی جدید ایالات متحده فداکاری  کنند

بیانیه سرمقاله تایمز می حاوی عبارات کلیدی زیر است:

در ماه مارس ( اسفند- فروردین)  این هیئت تحریریه استدلال کرد که پیام ایالات متحده و متحدانش به اوکراینی ها و روس ها باید این باشد: که مهم نیست چقدر طول بکشد، اوکراین باید آزاد شود.

"این هدف نمی تواند تغییر کند، اما در نهایت، هنوز به نفع آمریکا نیست که وارد یک جنگ همه جانبه با روسیه شود.

برای اطمینان از عدم وجود ابهام، سرمقاله اعلام می کند که:

"اکنون پیروزی  قاطع نظامی اوکراین بر روسیه، که در آن اوکراین تمام اراضی خود را که روسیه از سال 1393 ( 2014 ) تصرف کرده است، پس می گیرد، یک هدف واقع بینانه نیست... روسیه بسیار قوی باقی مانده است..."

هیئت تحریریه برای اطمینان از اینکه پرزیدنت بایدن و اوکراینی‌ها چه کاری باید انجام دهند، در ادامه می نویسد:

" آقای بایدن باید برای ولودمیر زلنسکی  و مردمش روشن سازد  که در حمایت‌های تسلیحاتی، پولی و سیاسی آمریکا و ناتو برای مقابله با روسیه تا چه اندازه محدودیت وجود دارد. این امر ضروری است که تصمیمات دولت اوکراین باید بر اساس ارزیابی واقع بینانه از ابزار در اختیار و میزان تخریب بیشتر کشور باشد.

آقای ولودیمیر زلنسکی با خواندن این کلمات مطمئناً باید شروع به عرق ریختن نماید. صدای اربابانش به او می‌گوید که او و اوکراین باید برای حفظ چهره آمریکا فداکاری کنند. همانطور که او در حال فکر کردن به گزینه های خود است، افکار او باید مطمئناً به بهمن 1393 ( فوریه 2014 ) زمان کودتای آمریکا در اوکراین بازگردد. زمانی که سبب شد تا یانوکوویچ رئیس جمهور قانونی کشور توسط  یک شورش از قدرت برکنار شود.

اوکراین وارد یک جنگ نیابتی خطرناک شده است

از نظر نویسندگان سرمقاله نیویورک تایمز، جنگ جاری به جنگ نیابتی ایالات متحده علیه روسیه  تبدیل شده است جنگی که از اوکراینی ها به عنوان گوشت دم توپ استفاده شده است - و در حال از کنترل خارج شدن است:

"لحظه کنونی زمان آشفته ای می باشد، زمانی که بی میلی پرزیدنت بایدن و کابینه وی در هدف گذاری ها  را مشخص می سازد."

ایالات متحده و ناتو در حال حاضر عمیقاً از نظر نظامی و اقتصادی درگیر هستند .

اظهارات ستیزه جویانه اخیر واشنگتن – اظهارات پرزیدنت بایدن مبنی بر اینکه آقای پوتین «نمی تواند در قدرت بماند»، اظهارات لوید آستین وزیر دفاع مبنی بر اینکه روسیه باید «تضعیف شود» و قول نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، که ایالات متحده از اوکراین «تا زمانی که پیروزی به دست بیاید»  حمایت خواهد کرد- ممکن است از حیث بیانیه حمایتی تحریک کننده باشد، اما مذاکرات را نزدیک‌تر نمی‌کند.

در حالی که نیویورک تایمز این اظهارات را به عنوان "بیانیه های تحریک کننده" رد می کند، بسیار واضح است که هدف برای نومحافظه کاران مسئول سیاست خارجی ایالات متحده، همیشه یک جنگ نیابتی برای سقوط روسیه بوده است. نئومحافظه‌کاران بر اساس دکترین پل ولفوویتز معاون وقت وزارت دفاع، که در سال 1371 (1992) بلافاصله پس از پایان جنگ سرد  اعلام شد، عمل می‌کنند:

ما تلاش می‌کنیم  برای تسلط بلامنازع آمریکا بر جهان از تسلط هر قدرت متخاصم بر منطقه‌ای که منابع آن تحت کنترل یکپارچه، برای تولید قدرت جهانی کافی باشد، جلوگیری کنیم.»

ما باید مکانیسمی را حفظ کنیم که رقبای بالقوه را حتی از آرزوی رسیدن به یک قدرت بزرگتر منطقه ای یا جهانی باز دارد.

واضح است که اگر روسیه در اوکراین شکست بخورد،  به عنوان یک ابرقدرت سقوط  می کند.

•    نیویورک تایمز نظر خود را از ماه مارس (اسفند) تا ماه مه ( اردیبهشت) تغییر داده است . چه چیزی سبب این تغییر شده است؟

اول از همه، روسیه در مقایسه با پیش‌بینی‌های غرب، وضعیت را به‌طور غیرمنتظره‌ای خوب مدیریت کرده است.

حمایت مردم روسیه از رئیس جمهور پوتین به بیش از 80 درصد رسیده است.

165 کشور از 195 کشور، از جمله هند و چین با 35 درصد از جمعیت جهان، از پیوستن به تحریم‌ها علیه روسیه خودداری کرده‌اند

روبل که بایدن گفته بود به "اشغال " تبدیل شده است ، نه تنها به سطح قبل از فوریه خود بازگشته است، بلکه به بالاترین سطح دو سال اخیر خود رسیده است، امروز در مقایسه با 150 روبل در ماه مارس، به 59 روبل در ازای هر دلار رسیده است.

روسیه انتظار سالی پر محصول را دارد در حالی که جهان مشتاق گندم و کود، نفت و گاز این کشور است که همگی درآمد قابل توجهی را برای این کشور به همراه دارند.

اتحادیه اروپا تا حد زیادی تسلیم درخواست روسیه برای پرداخت پول گاز به روبل شده است. یلین وزیر خزانه داری به اروپایی ها هشدار می دهد که تحریم نفت روسیه به اقتصاد غرب آسیب بیشتری خواهد زد.

نیروهای روسی پس از پیروزی در ماریوپل، بزرگترین نبرد تا کنون، و شکستی تضعیف کننده برای اوکراین، در حال پیشرفت آهسته اما پیوسته در سراسر جنوب و شرق اوکراین هستند.

در ایالات متحده، تورم که پیش از بحران اوکراین بالا بود، حتی بالاتر رفته و به بیش از 8 درصد رسیده است، زیرا فدرال رزرو برای کنترل آن با نرخ های بهره بالاتر تلاش می کند. تا حدودی در نتیجه این امر، بازار سهام به محدوده نزولی نزدیک شده است. با تداوم جنگ، بسیاری به بن برنانکه، رئیس سابق فدرال رزرو، پیوسته اند که می گوید دوره ای از بیکاری و تورم بالا و رشد پایین با رکود تورمی وحشتناک را پیش بینی کنند.

•    سرمقاله نیویورک تایمز NYT هشداری را درباره هدف جنون آمیز نومحافظه کاران اعلام می کند.

در این درخواست از بایدن ، برای یافتن راه‌حلی برای مذاکره، موجی از وحشت وجود دارد . ایالات‌متحده آمریکا و روسیه ، قدرت‌های هسته‌ای بزرگ جهان با هزاران موشک هسته‌ای در وضعیت  هشدار پرتاب ، معروف  به آلرت هایر Alert Hair  قرار دارند . در لحظات تنش بالا ، احتمالات حادثه تصادفی هسته‌ای بیش از حد واقعی می نماید .
هشدار جدی و وحشت قابل درک است.

•    اما آیا نومحافظه‌کاران مسئول تسلیم واقعیت ها می‌شوند و همانطور که سرمقاله تایمز می‌خواهد در مسیری معقول و صلح‌آمیز حرکت خواهند کرد؟ این یک فانتزی از نوع درجه اول است، جنگ طلبانی مانند ویکتوریا نولند، انتونی بلینکن و جیک سولیوان هیچ دنده عقبی ندارند. آنها همیشه اغراق می کنند.  آنها اکنون کنترل سیاست خارجی دولت بایدن، حزب دموکرات و بیشتر حزب جمهوری خواه را در دست دارند. آنها نه در خدمت منافع بشریت و نه در خدمت منافع مردم آمریکا هستند. آنها در واقع خائن به این کشور هستند. آنها را باید افشا کرد، بدنام کرد و کنار زد. بقای ما به آن بستگی دارد.


بقلم پروفسور جان و. والش استاد دانشگاه ماساچوست
تارنمای انتی وار
برگردان و کوتاه سازی علی اصغر شهدی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/61828کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب