درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/ایران شناسه: ۲۱۹۶۸۸ مهر ۱۴۰۰ - ۳۹ : ۱۱ بازدید: ۳۵۳۶دیدگاه: ۰

پاسخی به گزارش مغرضانه و غیر فنی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

هزینه بازی با دم شیر سنگین است!

هزینه بازی با دم شیر سنگین است! رافائل گروسی؛ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش مغرضانه و غیر فنی و البته سیاسی محض اخیر خود اعلام کرده ایران به آژانس دسترسی به سایت کرج را برای نصب دوربین‌های نظارتی جدید یا اطمینان حاصل کردن از این که تولید قطعات سانتریفیوژ در این کارگاه از سر گرفته شده، نداده است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، رافائل گروسی؛ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش مغرضانه و غیر فنی و البته سیاسی محض اخیر خود اعلام کرده ایران به آژانس دسترسی به سایت کرج را برای نصب دوربین‌های نظارتی جدید یا اطمینان حاصل کردن از این که تولید قطعات سانتریفیوژ در این کارگاه از سر گرفته شده، نداده است. او که با یک شبکه انگلیسی مصاحبه و گفت وگو نموده از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و اظهار داشته است؛ نگران هستیم، نه بیشتر و نه کمتر. ما در ایران دفترداریم و از مراکز اتمی (در این کشور) بازرسی می‌کنیم. این مسأله به طور موازی یا به تعبیر دیگر با احتمال بازگشت به توافق معروف هسته‌ای ایران (برجام) که سال ۲۰۱۵ امضا و آمریکا سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، عمیقا مرتبط است. وی افزود: از ابتدای امسال تلاش‌های دیپلماتیک در وین برای بازگشت به این توافق آغاز شده است و ما ضامن هر آن چه با ایران توافق ‌شود هستیم و به طور مرتب اوضاع را زیر نظر داریم. در خصوص مواضع گاه و بیگاه مدیرکل ملاحظاتی وجود دارد که در ذیل به آن ها اشاراتی خواهیم داشت:


1- جناب گروسی! به شما که مهره سرسپرده آمریکا و صهیونیسم هستید یادآور می‌شویم از گستاخی و زیاده خواهی دست بردارید و در چارچوب وظایف ذاتی آژانس در حوزه مسئولیت خویش انجام وظیفه نمایید و این میزان که نگران فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌باشید سرسوزنی هم نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای قدرت‌های جهانی و صهیونیسم بین‌الملل که دارای کلاهک‌های بی شمار هسته‌ای هستند حساس باشید و از حقوق مسلم مردم جهان در برابر تهدید بالقوه آنان دفاع نمایید.


2- جناب گروسی! ما و شما و همه مردم جهان می‌دانند آن چه شما در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز کرده و خواهید نمود نه مواضع شما می باشد و نه مواضع واقعی اعضای مستقل آژانس؛ بلکه آن چه از ناحیه شما بیان و صادر می‌گردد دیدگاه و مواضع آمریکاییان و متحدان اروپایی، عبری- عربی استکبار جهانی است. شما تا کی و تا چه زمانی می‌توانید نوکری آنان را برجان خریده و چون کبک سرخویش را زیر برف نمایید و تسلیم محض اراده آمریکا باشید. شما هم اکنون با این کارنامه پر مسئله و پرحاشیه خود قضاوت می‌شوید و قطعا با رو شدن اسناد نوکری شما که در خدمت استکبار جهانی هستید و حقوق ملت ها را بازیچه منافع قدرت‌ها قرار داده‌اید نیز در آینده بهتر از حال قضاوت خواهید شد.


3- جناب گروسی! تاریخ از شما به عنوان سرسپرده‌ای یاد خواهد کرد که به وظایف ذاتی و حرفه‌ای مسئولیت خود به عنوان مدیرکل آژانس بین المللی اتمی عمل ننموده و به حقوق ملت‌ها خیانت کرده و جفا  روا داشته است. کاش شهامت و جسارت و جرأت انتشار آن چه برشما رفته و شما بر حقوق ملت‌ها با تسلیم در برابر آپارتاید هسته‌ای در دوران مدیریت خود انجام داده‌اید را داشته باشید. بارگناه شما بسیار سنگین است چرا که مانع استقلال کشورها شده و ظرفیت‌ها و استعدادهای و توانمندی‌های ملت‌ها را نابود کرده و از بین برده‌اید.


4- جناب گروسی! ایران اصرار شما را برای نصب دوربین در مکان‌هایی که بر اثر عملیات تروریستی صدمه دیده است در راستای همان عملیاتی می‌داند که علیه ایران انجام شده و هرگز تسلیم خواست بی جای شما نه خواهد شد و نه خواهد پذیرفت؛ می‌دانید چرا؟ اولا سایت‌ها صدمه دیده و در حال باسازی هستند، ثانیا هنوز پرونده قضایی دارند و تکلیف آن باید از سوی مراجع قضایی مشخص شود، ثالثا تفاهم شکل‌گرفته در قالب بیانیه مشترک، مشمول تجهیزات نظارتی (دوربین‌ها) مجتمع کرج به این دلیل که در نتیجه خرابکاری تیرماه این مجتمع همچنان تحت تحقیقات امنیتی می‌باشد نمی‌تواند تحت بازرسی‌های مسئله دار آژانس قرار گیرد.


5-  جناب گروسی! ایران سرزمین آزاد و مستقلی است و در 42 سال گذشته نیز نشان داده است که در برابر درخواست‌های غیرقانونی و نامتعارف و زیاده خواهی‌های مجامع بین‌المللی که نوعا تحت تأثیر استکبار جهانی هستند ایستاده و زیر بارهزینه‌های آن هم رفته است تا استقلال ملی و بین‌المللی‌اش خدشه دار نشود، و در طول این 42 سال با همه بحران‌ها و چالش‌ها دست و پنجه نرم نموده تا عزت و سیادت خود را حفظ کند. این ایران قابل تهدید نیست. زیر حرف زور نمی‌رود. دندان‌های متجاوز قلدر را خرد می‌کند و به شغال و امثال شغال‌ها هم باج نداده و نخواهد داد. خوبست شما هم به عنوان مدیرکل آژانس از برخوردهای سیاسی مزورانه دوری کنید و بر صراط حقیقت و شرافت و انسانیت، آژانس را مدیریت و هدایت نمایید. آمریکا در جایگاه و شرایطی نیست و قرار ندارد که در جلسات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره سایت‌ها و مسائل هسته‌ای ایران امر و نهی نماید و برای آژانس خط و مشی تعیین کند. بساط این بازی‌ها را برچیده و فکری نو و طرحی دیگر در اندازید که ایران کشور دلیران نامدار است و تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی تسلیم نمی‌شود و از مواضع اصولی هسته‌ای خود قدمی به عقب نخواهد رفت و بر عدالت صلح آمیز هسته‌ای تأکید و بر بطلان آپارتاید هسته‌ای اصرار خواهد ورزید.


6- جناب گروسی! شما خوب می‌دانید بازی نخ نمای ضد ایرانی آمریکاییان و تروئیکای اروپایی مدت‌ها است که کهنه شده و از سکه و رونق افتاده است همان گونه که تقویت عوامل و اهرم‌های فشار بر ایران هم رنگ باخته و بی اثرگشته است. این همه رفتار غلط از سوی آمریکا و متحدانش و آژانس اگرصورت نمی‌پذیرفت و راه منطق و صراحت و شفافیت برگزیده می‌شد قطعا مسائل زودتر از آن چه فکرش را می‌کنیم حل و تمام شده بود.


7- جناب گروسی! خوی استکباری آمریکا و غرور و منیت بی‌جا و پوشالی ابرقدرتی آمریکا مانع از تحقق رفع مشکلات و سوءتفاهمات گردیده است. ما که می‌دانیم و شما که خود بهتر از ما می‌دانید این همه فشار از سوی آژانس با آمریکا و متحدانش آن است که ایران  تحت‌فشار تن به مذاکره برجامی دهد و تسلیم بی چون و چرا آمریکا گردد. بارها مسئولان و ملت ایران نشان داده‌اند تحت فشار تن به هیچ مذاکره‌ای نخواهند داد و فراتر از آن، مذاکره را برای مذاکره خواستار نبوده و نیستند. ایران مذاکره برجامی را برای رفع کلیه تحریم‌ها خواهان است و دیگر حاضر نیست در این مسیر با اتلاف وقت فرصت سوزی نماید. امروز آن که به برجام نیاز دارد آمریکا و متحدانش هستند بنابراین باید امتیاز دهند تا ایران به میز مذاکره برگردد. ایران در دوران جدید با دولت جدید حل مشکلات کشور را به موفقیت در مذاکرات برجامی گره نزده است تا استکبار بتواند از آن سوء استفاده نماید و کشور تعطیل و معطل برجام بماند. اشتباهی را که دولت اعتدال انجام داد و کشور را با چالش‌ها و بحران‌ها مواجه ساخت دولت مردمی سیزدهم این اشتباه را نخواهد نمود و قطعا زلف مشکلات کشور را به زلف مذاکرات برجامی گره نخواهد زد.


8- جناب گروسی! در پایان این یادداشت علاقمند هستم پاسخ دهید از گزارشات کذب، خلاف واقعیت، غیرفنی و سیاسی محض خسته نشده‌اید؟ خوب است بدانید که می‌دانید؛ مقامات ارشد هسته‌ای ایران؛  گزارش جناب عالی را «دقیق» ندانسته و آن‌ را «فراتر از تفاهمات حاصله برابر بیانیه مشترک» توصیف نموده‌اند. به تصریح آنان «در طول گفت‌وگوها در تهران و اخیرا در وین نیز به‌طور واضح خاطرنشان گردید از آنجا که تحقیقات امنیتی و قضائی در مورد مجتمع تسای کرج همچنان ادامه دارد، تجهیزات نظارتی این مجتمع در زمره تجهیزات تحت سرویس فنی قرار نمی‌گیرند».  
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یکی از تويیت‌های خود آورده است که «هر تصمیم ایران در مورد تجهیزات نظارتی آژانس صرفا بر مبنای ملاحظات سیاسی بوده و نه حقوقی؛ ازاین‌رو، آژانس نمی‌تواند و نمی‌بایست حقی برای خودش در این زمینه قائل شود.»
ای کاش جناب گروسی در زمین آمریکا و متحدانش بازی نمی‌کردید و مفت چوب حراج به حیثیت و آبروی حقیقی و حقوقی خود نمی‌زدید و یا حداقل  ذره‌ای انصاف در وجود شما وجود داشت که اگر داشت اعتراف به این حقیقت و واقعیت می‌نمودید تا دنیا بداند تفاهم صورت‌ گرفته در قالب بیانیه مشترک میان ایران و آژانس ، مشمول دوربین‌های مجتمع کرج به این دلیل که درنتیجه خرابکاری تیرماه این مجتمع همچنان تحت تحقیقات امنیتی قرار دارد، نمی‌گردید.

دکتر اسدالله افشار


در هر صورت گروسی و اربابان غربی وی به جای آن که نگران فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران باشند بهتر است نگران تبعات مواضع ضد ایرانی خود باشند که هزینه بازی با دم شیر سنگین است!

دکتر اسدالله افشار
اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/21968کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب