درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/بین الملل/ایران شناسه: ۷۲۲۱۹۸ دی ۱۴۰۱ - ۴۴ : ۲۰ دیدگاه: ۰

لاوروف:

الگویی ساده و قابل فهم برای بازگشت به برجام ارائه دادیم

 الگویی ساده و قابل فهم برای بازگشت به برجام ارائه دادیم وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید آمریکا و کشورهای اروپایی «الگوی ساده و قابل فهم» مسکو برای احیای برجام را در پایان روند بازگشت به این توافق «کند کرده‌اند.»

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته کشورش الگویی «ساده و قابل فهم» برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام ارائه داده بود، اما آمریکا و اتحادیه اروپا در نزدیکی خط پایان، روند احیای توافق را کند کرده‌اند.

طبق گزارش وب‌سایت انگلیسی خبرگزاری آناتولی، لاوروف در گفت‌وگو با ریانووستی گفته که وقت اتخاذ تصمیم‌های مسئولانه بری احیای توافق هسته‌ای ایران است.

مطابق این گزارش، لاوروف گفته روسیه «الگویی ساده و قابل فهم» برای اجرای تعهدات از سوی همه طرف‌ها پیشنهاد داده اما آمریکا و اتحادیه اروپا در خط پایانی «ناگهان کند شدند» و «به تنش‌آفرینی در اوضاع سیاسی داخلی ایران روی آوردند.»

لاوروف گفته که در این طرح تمامی جزئیات به صورت مفصل تشریح شده بود. او اضافه کرده که در صورت وجود اراده سیاسی برجام می‌تواند اجرا شود.

لاوروف در ادامه تأکید کرد زمان ثابت کرده توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ هیچ جایگزین معقولی ندارد. او اظهارات «غیرمسئولانه» غربی‌ها درباره «گزینه‌های جایگزین» و «دیگر گزینه‌های غیرقابل قبول» را محکوم کرده است.

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از ۱۳ مردادماه  تا ۱۷ مردادماه در شهر وین برگزار شد.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل در آمریکا مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/72219کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب