درحال بارگذاری

گروه: اقتصادی / حوزه بورس/ایران شناسه: ۸۴۲۳۷۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳ : ۱۷ دیدگاه: ۰

5 دلیل ریزش بورس و خروج پول حقیقی از بازار سهام

 5 دلیل ریزش بورس و خروج پول حقیقی از بازار سهام کارشناسان بازار سرمایه دلیل افت بازار در معاملات دیروز و امروز را شناسایی سود پس از کسب بازدهی‌های کوتاه‌مدت می‌دانند و برخی نیز از واکنش بازار به مقاومت‌های تکنیکالی سخن می‌گویند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، بورس تهران همانطور که انتظار می‌رفت، در دومین روز از سومین هفته شهریور‌ مسیری متعادل و منفی را سپری کرد و شاهد کاهش ارتفاع نه چندان قدرتمندی در نماگرهای اصلی تالار شیشه‌ای بودیم، فشار فروش ابتدایی در معاملات امروز از بازار سهام از اواسط بازار با افزایش تقاضا کاسته شد‌ اما در نهایت شاخص‌های بورس بازدهی منفی ثبت کردند.

برخی از کارشناسان دلیل افت بازار طی معاملات دیروز و امروز را شناسایی سود پس از کسب بازدهی‌های کوتاه‌مدت می‌دانند و برخی نیز از واکنش بازار به مقاومت‌های تکنیکالی سخن می‌گویند.

البته برخی دیگر فعالان بازار سرمایه، عرضه اولیه نخستین صندوق سرمایه‌گذاری تخصصی صنعت خودرو را یکی از عوامل رشد عرضه در بازار می‌دانند. برخی نیز به عوامل بنیادی بازار و ریسک‌های سیستماتیک توجه دارند. رشد قیمت در بازارهای موازی نیز از عوامل خروج پول از بازار سرمایه هستند.

 

* چرا بورس ریزشی شد؟

راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بورس گفت: فرموله شدن نرخ خوراک و تغییر ارز پایه محصولات پتروشیمی‌ها، ثبات قیمت دلار در بازار آزاد، صعود مقطعی قیمت نفت برنت به بالای ۹۰ دلار، برخی خبرهای مثبت برای گروه خودرویی و بسیاری موارد دیگر موجب شده است که بورس تهران شرایط به مراتب بهتری را نسبت به هفته‌های گذشته داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اما همچنان وجود برخی ابهامات، رکود حاکم بر بازارها و تلاش‌های سیاستگذار برای کنترل تورم و تداوم سیاست‌های انقباضی، منجر به روندی کم‌رمق در بازار سهام خواهد شد.

وی افزود: سهامداران از هر فرصتی برای خروج از بازار استفاده می کنند و همین موضوع نیز دلیل ریزش بورس پس از ده روز رشد بوده است.

 

* ادامه روزگار بی رمق و ناامیدکننده بورس

در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس 5 هزار و 958 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 123 هزار و 650 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 28 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 2 هزار و 123 واحد در رقم 714 هزار و 691 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 3 دهم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با افت 60 واحدی به رقم 26 هزار و 419 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با کاهش 160 واحدی به سطح 127 هزار و 668 واحد رسید.

 

* کاهش 67 درصدی خروج  پول حقیقی از بازار سرمایه

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و 411 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز گذشته افت 67 درصدی داشته است.

امروز نماد شپنا (پالایش نفت اصفهان)، تاصیکو (سرمایه گذاری صدر تامین) و وبملت (بانک ملت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وخارزم (سرمایه گذاری خوارزمی)، شستان (پتروشیمی گلستان) و وپست (پست بانک) اختصاص داشت.

 

* افت ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 9 هزار و 779 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 767 میلیارد تومان بود که 8 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 19 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 400 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در دو هفته اخیر است.

 

* کاهش ارزش صف های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نماد های مثبت 239 نماد و تعداد نماد های منفی 547 نماد بوده است. حدود 70 درصد نماد ها سرخ پوش بودند.

در جریان معاملات یکشنبه، 57 نماد صف خرید داشتند و 52 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 56 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 159 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 6 درصدی به 560 میلیارد تومان رسید.

در بازار امروز، سرانه خرید هر نماد در بازار، در حدود 21.4 میلیون تومان و سرانه فروش در حدود 24.4 میلیون تومان بود. همچنین، در بازار امروز به ازای هر کد (میانگین نمادها)، سرانه خرید حقیقی  در حدود 24.7 میلیون تومان و سرانه فروش در حدود 12.8 میلیون تومان  بود.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/84237کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب