درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۲۰۵۴۴۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۴ : ۲۱ بازدید: ۲۷۵۳دیدگاه: ۰

نقش ایران در بازی برجامی غرب، آژانس و تروئیکای اروپایی

نقش ایران در بازی برجامی غرب، آژانس و تروئیکای اروپایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچگاه در رابطه با مسائل هسته‌ای ایران صادقانه برخورد نکرده و همیشه به عنوان یکی از مهره‌های همدست آمریکا و قدرت‌های ظالم جهانی، از چارچوب اظهار نظر فنی که وظیفه ذاتی این آژانس است عدول نموده.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچگاه در رابطه با مسائل هسته‌ای ایران صادقانه برخورد نکرده و همیشه به عنوان یکی از مهره‌های همدست آمریکا و قدرت‌های ظالم جهانی، از چارچوب اظهار نظر فنی که وظیفه ذاتی این آژانس است عدول نموده و با برخوردهای سیاسی، اسباب جنجال و تنش در حل موضوعات گردیده و چشمان خود را بر تخلف آشکار همان قدرت‌ها که از کلاهک‌های هسته‌ای بیشماری برخوردار هستند بسته که گویی نسبت به آنان مسئولیتی نداشته و ندارند و صرفا در حکم تماشاچی و نظاره گر می‌باشند! آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد چرا در برابر تخلفات آشکار رژیم جعلی اسرائیل ساکت است و مهر سکوت بر لب‌ زده است؟ و چرا آژانس در خصوص آزمایشگاه‌های خارج از عرف و مقرات و پادمان‌های موجودِ بعضی کشورهای دیگر مانند فرانسه، انگلیس، آمریکا و برخی کشورهای تحت سلطه آن‌ها ساکت است ولی در برابر اقدامات مطابق با عرف و مقررات ایران سریعا موضع‌گیری می‌کند؟ این همه واکنش ضد و نقیض از کجا ناشی می‌شود الا آن که آژانس مستقل نبوده و نیست و نمی‌توان به این آژانس وابسته و سیاسی اعتماد کرد.

این آژانس و رؤسای آن تا به امروز که همگی ملعبه نظام سلطه هستند چگونه ادعای بی طرفی دارند که نمی‌توانند در چارچوب قوانین آژانس؛ آمریکا، کشورهای هسته ای اروپایی و رژیم اشغالگر قدس را مجاب به انهدام سلاح‌های هسته‌ای نمایند؟ این چه سازمان بین المللی‌ای است که تبعیض از سر تا پایش هویدا است و تنها در خدمت منافع چند قدرت جهانی قرار دارد و از منافع این کشورها دفاع می‌کند و چماقی بر سر سایر کشورهای دنیا گردیده تا مانع دستیابی و برخورداری آنان از فناوری صلح آمیز هسته‌ای گردند؟ در این مواقع که آژانس باید در صحنه باشد و از جایگا قانونی خود در جهت حمایت از کشورهای عضو آژانس  استفاده کند و سکوت را بشکند کجاست و چرا صدایی از آن بلند نمی‌شود و با چشمان بسته و بزدلانه از کنار آن‌ها می‌گذرد و ژست طلبکارانه خود را نثار کشورهایی  می‌نماید که در خط مقدم مبارزه با آپارتاید هسته‌ای هستند.  

آقای گروسی به عنوان مدیر آژانس که سرسپردگی‌اش به نظام سلطه اظهر من الشمس است چرا در خصوص جنجال سیاسی و اختلاف شدید بین آمریکا و فرانسه بر سر قرارداد خرید زیردریایی هسته‌ای از استرالیا که امری جدیدا حادث شده است، سکوت کرده و چرا در باره قرارداد این خرید خفقان گرفته و از اظهار نظر فنی پرهیز می‌نماید! حالا اگر این امر از سوی ایران انجام و صورت می‌پذیرفت خواب از چشمان این طفیلی استکبار ربوده می‌گشت و تا به ایران نمی‌آمد و مورد لطف بی مورد مسئولان قرار نمی‌گرفت آرام نمی نشست و مصاحبه پشت مصاحبه که چنین و چنان شده و آژانس به مسائل هسته‌ای ایران دسترسی ندارد تا گزارشی منتشر گردد و قس علهذا.

ایران تا کی باید با زیاده خواهی‌های آژانس کنار بیاید و مماشات نماید و از حقوق صلح آمیز هسته‌ای خود بر اساس موازین و مقررات همین آژانس عدول نماید و دائما از همین آژانس وابسته به قدرت‌های جهانی نیش خورده  و ضربه دریافت نماید. این همکاری یک جانبه باید در جایی قطع و بریده شود تا بدانند ایران اهل باج دادن به شغال‌های جهانی نیست و ایران با اقتدار تا رسیدن به حقوق صلح آمیز هسته‌ای خود که از منافع تعریف شده ملی اش می‌باشد سرسوزنی کوتاه نخواهد آمد و با هوشمندی هرچه تمام تر و با برخورداری از توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و استعدادهای بومی خود نهایتا  این امر مهم را به سرانجام مقصود خواهد رساند.

 صریح و شفاف بگویم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچون سازمان ملل و دیگر مجامع بین المللی که ساخنه و پرداخته قدرت‌های جهانی و نظام استکباری سلطه هستند در سراشیبی سقوط قرار دارد و به علت ابزاری شدن آژانس و دور شدنش از استقلال فنی و حرفه‌ای، روز به روز جایگاهش تنزل کرده و در نزد افکار عمومی منفور و مطرود و زیر سئوال رفته است.

آژانس اگر بخواهد به حیات حرفه ای خود ادامه دهد چاره‌ای ندارد از ابزار سلطه بودن و بی خاصیت بودن خارج شود و در مسائل هسته‌ای همه اعضای آژانس را به یک چشم بنگرد و از دخالت قدرت‌ها در این امر مهم جلوگیری نماید و تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی تحت نفوذ همین قدرت‌ها و لابی صهیونیسم‌ها عمل ننماید؛ البته اگر اعضای مستقل آژانس شجاعانه در مسائل هسته‌ای ورود نمایند می‌توانند در برابر زیاده خواهی‌های استکبار غرب و متحدانش ایستادگی کنند و آژانس را به جایگاه حقیقی و حقوقی اصلیش باز گردانند که اگر این امربا اندک تلنگری در روزهای گذشته در خصوص اشاعه آشکار سلاح هسته‌ای در استرالیا صورت می‌گرفت؛ امروز شاهد گستاخی ‌آقای گروسی در اظهار نظرات مغرضانه وی در باب مسائل هسته‌ای ایران نبودیم، او که باید شهامت و جرأت اظهار نظر فنی داشته باشد با بیان مسائل سیاسی که از پشت پرده به وی دیکته شده آژانس را از حیض انتفاع ساقط کرده و هیچ حیثیت و آبرویی برای این سازمان بین المللی باقی نگذاشته است و لذا تا این مدیران آلت دست قدرت‌های نظام سلطه وجود دارند نباید به سلامت و اعتدال این گونه سازمان‌ها دل خوش نمود و انتظار داشته باشیم حقوق ملت‌ها و کشورهای مستقل تأمین می‌شود. نکته مهم آن است که کشورهای مستقل عضو آژانس بدانند که اگر سکوت کنند این سکوت می‌تواند در آینده به زیان خود آنان تمام شود و نتوانند گام‌های مؤثری در این مسیر برای کشورهای خود بر دارند.  

با عنایت به مسائل مطرح شده و تا بیداری کشورهای مستقل عضو آژانس؛ ایران چاره‌ای ندارد و باید در بازی برجامی غرب، آژانس و تروئیکای اروپایی( انگلیس، فرانسه و آلمان ) هوشمندانه نقش ایفا نماید و از منافع هسته‌ای ملت ایران حراست نماید و از صدور بیانیه‌های متوهمانه ضد ایرانی آنان در مجامع بین المللی جلوگیری نماید.

لازم به ذکر است اگرچه با بازیگری هوشمندانه ایران[1] در نشست اخیر( نشست سپتامبر 2021) شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی  علیه ایران قطعنامه‌ای صادر نشد اما بیانیه ضد ایرانی تروئیکای اروپایی که حکایت از عمق خباثت آنان دارد صادر تا کینه و دشمنی خود را با ملت ایران بار دیگر اثبات نمایند و بر این نکته مهم تأکید داشته باشند که مترصد حفظ آپارتاید هسته‌ای به هر قیمت و هر بهایی در سطح بین المللی هستند.
 

تروئیکای اروپایی همان گونه که بیان شد با صدور بیانیه‌ای مشترک از نقض تعهدات هسته‌ای از سوی ایران ابرازنگرانی کرده و خواستار توقف فوری تولید اورانیوم فلزی شده‌اند. این سه کشور اروپایی بدون اشاره به کاربرد صنعتی اورانیوم فلزی، مدعی هستند این ماده می‌تواند در تولید سلاح هسته‌ای کاربرد داشته باشد و هیچ دلیل «غیرنظامی» برای تولید آن وجود ندارد! این ادعای کاملا  غیرکارشناسانه و غیر فنی است و از بار سیاسی برخورداربوده که بارها از سوی مقامات مسئول ایران نیز به چالش کشیده شده است. این بیانیه مزورانه که در نشست جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده در مورد غنی‌سازی با خلوص بالا و کاهش دسترسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرده است. این نگرانی گویا فقط در خصوص ایران است که ابراز می‌شود و خودشان، آمریکا، رژیم کودکش جعلی اسرائیل و سایر قدرت‌های هسته‌ای مبری و مستثنی از این نگرانی می‌باشند چرا چون تافته جدا بافته هستند و کشورهای دیگر باید زیر سلطه و تحت امر آنان نفس کشیده و برای ادامه حیات خود دستشان را همیشه سوی آنان دراز کنند. این نحو برداشت از تحمیل سلطه یعنی اعتقاد به آپارتاید علمی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی، هنری و آن چه یک کشور برای حیاتش لازم دارد باید به آن‌ها مراجعه نمایند و هر کشوری هم قد علم کرد و این سلطه را نپذیرد باید از حیض انتفاع ساقط گردد! زهی خیال باطل.
ملت‌ها بیدار شده و پرچم استقلال را برافراشته و زیر بار این ننگ آپارتاید نخواهند رفت و دولت‌ها وابسته دیر یا زود تسلیم خواست ملت‌ها خواهند شد. قرن 21 قرن بیداری ملت‌ها و خواست ملت‌ها است. در این قرن نظام سلطه و آپارتاید جایگاهی ندارد و قطعا روز مرگ حاکمان دیکتاتور و دست نشانده نزدیک است تا مردم جهان یکپارچه زیر پرچم صلح، عدالت و امنیت در ثبات و آرامش و تفاهم و احترام متقابل با رنگ و بوی انسانی زندگی محبت آمیزی را تجربه نمایند. به امید آن روز . 

دکتر اسدالله افشار 
 
پی‌نوشت:

[1] - ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از آغاز به کار نشست  اخیر شورای حکام ، به تفاهمی برای تعویض کارت حافظه دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای دست یافتند. توافقی لحظه آخری که بنابر ادعای مقامات آژانس، به منظور جلوگیری از ایجاد اجماع بر سر صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران انجام شد.با این حال، کاملا مسجل بود که خیز آژانس جهت صدور قطعنامه ضد ایرانی در آژانس، در یک بازی هماهنگ با واشنگتن و تروئیکای اروپایی صورت گرفته بود. هرچند ۳۵ عضو شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نکردند ، اما   در بیانیه خود خواستار ازسرگیری تعهدات هسته‌ای و بازگشت ایران به مذاکره شده است.در این بیانیه به غنی‌سازی بالای 5 درصد در ایران که اکنون به ۶۰ درصد رسیده و نقش آن در کاهش زمان گریز هسته‌ای اشاره شده است.
 

دکتر اسدالله افشار
اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/20544کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب