درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه سیاست خارجی/ایران شناسه: ۷۴۶۵۷۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۳۶ : ۱۳ دیدگاه: ۰

امیرعبداللهیان:

از عراق قوی و مستقل همواره حمایت کرده‌ایم/ طرف آمریکایی مسیر دیگری را انتخاب کند، آماده عملیاتی کردن پلان ۲ هستیم

 از عراق قوی و مستقل همواره حمایت کرده‌ایم/ طرف آمریکایی مسیر دیگری را انتخاب کند، آماده عملیاتی کردن پلان ۲ هستیم امیدواریم مدیرکل آژانس با نگاه فنی و به دور از هیجانات سیاسی نسبت به حل و فصل موضوع با همکارانم در سازمان انرژی اتمی به جمع بندی و توافق برسد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان امروز (چهارشنبه) سوم اسفند ماه در نشست خبری مشترک با فؤاد حسین همتای عراقی گفت که جمهوری اسلامی ایران از عراق قوی و مستقل همواره حمایت کرده است.

امیرعبداللهیان همچنین از سفر هیأت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران خبر داد و گفت: در چارچوب جمع‌بندی مذاکرات مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای آینده به تهران سفر خواهند کرد. امیدواریم آقای رافائل گروسی مدیرکل آژانس با نگاه فنی و به دور از هیجانات سیاسی نسبت به حل و فصل این موضوع با همکارانم در سازمان انرژی اتمی به جمع بندی و توافق برسد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای و بمب اتمی نبوده و نخواهد بود و فتوای مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای نیز بر این موضوع تأکید دارد.

 

* آمادگی داریم بر مبنای مذاکرات قبلی و با رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مسیر جمع بندی نهایی مذاکرات انجام شده در وین قدم برداریم

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست که عراق همواره در مسیر گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها، مذاکرات وین و جمع بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای بین ایران و طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی اقدامات مثبت و سازنده‌ای را انجام داده است. ما آمادگی داریم بر مبنای مذاکرات قبلی و با رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مسیر جمع بندی نهایی مذاکرات انجام شده در وین قدم برداریم.

وی یادآور شد: البته از آنجایی که برخی اظهارات و پیام‌های متناقض از طرف آمریکایی دریافت می‌شود به گونه‌ای که در مسیر دیپلماتیک، پیام‌های آمریکا به ایران مثبت و تأکید بر اهمیت جمع بندی توافق هست، اما در عرصه رسانه برخی مقامات آمریکا سخنان متناقضی را بیان می‌کنند، لذا من به برادرم آقای فؤاد حسین در گفت‌وگوهای امروز تأکید کردم که جمهوری اسلامی ایران همواره از مذاکره و مسیر دیپلماسی استقبال کرده و ما در دولت جدید ایران، ماه‌ها برای جمع بندی و رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار تلاش کردیم و اکنون نیز آماده جمع بندی در چارچوب گفته شده هستیم.

 

* طرف آمریکایی مسیر دیگری را انتخاب کند، آماده عملیاتی کردن  پلان ۲ و مسیر دیگری هستیم

رئیس دستگاه دیپلماسی در عین حال خاطرنشان کرد: اما چنانچه  طرف آمریکایی مسیر دیگری را انتخاب کند، ما نیز آماده عملیاتی کردن پلان ۲ و مسیر دیگری هستیم و همه گزینه‌ها برای ما در دسترس و در روی میز قرار دارد.  

 

* حمایت از عراق متحد، آباد، قوی و مستقل

وزیر خارجه همچنین در ابتدای این نشست خبری اظهار داشت: ما از اینکه در مرحله جدید تشکیل دولت عراق شاهد تداوم حضور آقای فؤاد حسین به عنوان وزیر امور خارجه کشور دوست و برادر و همسایه خوب عراق هستیم بسیار خرسندیم. در این جمع سلام‌های گرم مقامات عالی کشورم و مردم ایران را به یکایک مقامات عراق و مردم خوب و بزرگ این کشور ابلاغ کنم. همچنین به روح بلند شهید ابومهدی المهندس و شهید سردار حاج قاسم سلیمانی که در حادثه تروریستی آمریکایی در فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسیدند، ادای احترام می‌کنم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما امروز در خصوص ضرورت نهایی کردن هر چه سریع‌تر پرونده‌ پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی این جنایت به شکل مشترک توسط مقامات ذیربط قضایی عراق و ایران گفت‌وگو و بر اهمیت آن تأکید کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از عراق متحد، آباد، قوی و مستقل همواره حمایت کرده است و ما همواره حمایت خودمان را از تصمیم دولت عراق و تصمیم ملت عراق برای تعیین سرنوشت خودشان اعلام کرده‌ایم. تثبیت وضعیت سیاسی و امنیتی در عراق که به خوبی از این مرحله دولتمردان و ملت عراق عبور کردند را تبریک می‌گوییم و این به عنوان یک ضرورت، نقطه قوت عراق است. ما قدرت و امنیت و پیشرفت عراق را قدرت، امنیت و پیشرفت ایران می‌دانیم.

وی همچنین عنوان کرد: در گفت‌وگوهای دوجانبه تأکید کردم که مشترکات دو ملت آنقدر زیاد است که می‌توان گفت در سایه روابط راهبردی و ممتاز موجود بین ایران و عراق، در واقع ما یک ملت واحد هستیم اما در دو جغرافیای مستقل.

وزیر خارجه ادامه داد: از نقش سازنده و موثر دولت عراق در تحولات منطقه‌ای همواره استقبال کرده‌ایم. ما از سیاست عراق در جهت گشایش و توسعه مناسبات با کشورهای منطقه و کشورهای عربی و جهان اسلام همواره استقبال کرده‌ایم و با نگاه مثبت به این مسئله مهم توجه داریم.

وزیر خارجه اضافه کرد: از تلاش‌های مسؤولان عراق برای تقویت همکاری‌ها و گفت‌وگوهای منطقه‌ای تشکر می‌کنیم. این دقیقا همان سیاستی است که دولت فعلی جمهوری اسلامی ایران توسط آقای دکتر رئیسی آن را مورد توجه و تأکید قرار داده است. از نقش برادرم آقای فؤاد حسین در کمک به تقویت گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای صمیمانه سپاسگزاریم.

 

* دولت عراق مصمم است این کشور منبعی برای تهدید علیه همسایگان و از جمله جمهوری اسلامی ایران نباشد

امیرعبداللهیان بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به حاکمیت عراق احترام گذاشته و همواره یاور دولت و ملت عراق در حفاظت از امنیت منطقه بوده است. ما در ماه‌های گذشته گفت‌وگوهای مهمی را در قالب کمیته عالی امنیتی در تهران و بغداد برگزار کردیم.

وزیر خارجه ادامه داد: پیگیری تعهدات عراق، نهایی‌کردن سند توافقاتی که در نتیجه این گفت‌وگوها حاصل شده با هدف مقابله با گروهک‌های تروریستی مستقر در اقلیم (کردستان عراق) مورد توجه جدی ما قرار گرفته است. ما معتقد هستیم که دولت عراق مصمم است این کشور منبعی برای تهدید علیه همسایگان و از جمله جمهوری اسلامی ایران نباشد. مقامات دولت مرکزی اقدامات مهمی را در ماه‌های اخیر در گفت‌وگوها مورد اشاره قرار داده‌اند و امیدواریم هر چه زودتر شاهد اجرایی‌شدن توافقات در این چارچوب باشیم.

وزیر امور خارجه همچنین اظهار داشت: یکی از موضوعات در دستورکار ما طراحی کردن سند همکاری‌های جامع و بلندمدت بین ایران و عراق است. بزودی پیشنهادات خود را در قالب متنی از مسیر دیپلماتیک در اختیار وزیر خارجه عراق قرار خواهیم داد و امیدواریم در جریان برگزاری کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های دو کشور شاهد نهایی شدن این سند که نقشه راه جدید همکاری‌های دو کشور را رقم خواهد زد، باشیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: تلاش ما برای تداوم همکاری‌ها در چارچوب توافقات فیمابین و از جمله بر مبنای قرارداد ۱۹۷۵ به ویژه در موضوعات مربوط به لایروبی شط العرب (اروندرود)، تعیین و جانمابی مجدد خط  تالوگ، بر مبنای تشکیل کمیته مشترک با هدف توسعه استان‌های همجوار شط العرب مورد تاکید جدی ما و همکارم وزیر خارجه عراق در گفت‌وگوهای امروز قرار گرفت.

وزیر امور خارجه همچنین اظهار داشت: ما از دولت و ملت عراق برای اجرای مصوبه پارلمان این کشور در خروج نیروهای نظامی از خاک عراق حمایت می‌کنیم. در خصوص تقویت همکاری‌های ترانزیتی و توریسم زیارتی و گردشگری فیمابین دو کشور همانطوری که همکارم اشاره کرد، تکمیل خط آهن بصره - شلمچه و خط آهن کرمانشاه- خسروی - منظریه - بغداد در دستورکار جدی دو طرف قرار دارد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: بر ضرورت حمل و نقل یکسره کالا به مقاصد استان‌های دو کشور تأکید داریم و آن را در راستای توسعه همکاری‌هاری تجاری و اقتصادی دو کشور لازم و ضروری می‌دانیم.

وی همچنین عنوان کرد: کماکان شرکت‌های مهم و متنوع ایرانی در حوزه خدمات فنی و مهندسی برای تقویت همکاری‌ها در اجرای پروژه‌های زیربنایی عراق آمادگی لازم را دارند.

 

* استقبال از بازگشت روابط ایران با عربستان و مصر

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره مناسبات ایران و عربستان و همچنین ایران و مصر نیز اظهار داشت: در چارچوب تقویت همکاری‌ها با کشورهای اسلامی و با کشورهای منطقه از بازگشت روابط ایران و عربستان سعودی و همچنین روابط مصر با جمهوری اسلامی ایران استقبال کرده و از تلاش‌های آقای فؤاد حسین در نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین قدردانی می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: بار دیگر از حسن استقبال و گفت‌وگوهای بسیار مهم و ارزشمندی که امروز با حضور مقامات عالیرتبه ایران و عراق در وزارت امور خارجه داشتیم، تشکر و ابراز خرسندی می‌کنم.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/74657کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب