درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۷۴۳۱۶۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۴۸ : ۱۹ دیدگاه: ۰

کرباسچی:

اشکالاتی که موسوی بیان کرده بیانیه‌اش را زیرسوال می‌برد

 اشکالاتی که موسوی بیان کرده بیانیه‌اش را زیرسوال می‌برد کرباسچی تصریح می‌کند که بیانیه موسوی واجد اشکالاتی است که آن را از اساس زیر سوال می‌برد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، غلامحسین کرباسچی دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی که خود، قربانی جناح چپ این حزب شد و به‌ دست تیم حسین مرعشی(دبیرکل فعلی حزب کارگزاران) از حزب کنار زده شد، همواره منتقد رویکردهای رادیکالی در جبهه اصلاحات بوده است؛ به همین مناسبت، او همواره از سوی اصلاح‌طلبان تندرو به فرصت‌طلبی، قدرت‌مداری و سازش با ساختار قدرت متهم بوده است.

کرباسچی در گفت‌وگو روزنامه صبح نو تصریح می‌دارد که بیانیه موسوی واجد اشکالاتی است که آن را از اساس زیر سوال می‌برد. در ادامه مشروح گفت‌وگوی صبح نو با این کنشگر اصلاح‌طلب را از نظر خواهید گذراند.

 

نظرتان درباره عفو رهبر معظم انقلاب به، چیست؟

عفو کار خوبی است و اگر همه زندانیان را عفو کنند خوب است اما خب، حالا انگار ملاحظاتی دارند که برخی را عفو کردند که این هم خیلی خوب است.

 

این می‌تواند «آشتی ملی» مدنظر اصلاح‌طلبان باشد؟ و آنها چه گامی را باید برای تداوم این روند بردارند؟

این عفو می‌تواند مقدمه‌ای برای آشتی ملی باشد اما عمده کاری که باید رخ دهد این است که اتفاقات عملی در کشور بیفتد. مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور وجود دارد که اینها را باید با اقدامات عملی برطرف کرد که حال مردم بهتر شود.

 

شما به عنوان فردی که عضو جریان سیاسی اصلاحات هستید چه پیشنهادی برای تداوم این روند دارید و اصلاح‌طلبان باید چه کنند؟

الان که دیگر هر کسی خودش را جزء جریان اصلاحات می‌داند.

 

شما طرفدار نظر قبلی خاتمی «آشتی ملی» هستید یا بیانیه جدید موسوی «گذار مسالمت‌آمیز از جمهوری اسلامی»؟

مگر آقای موسوی گفته باید گذار از جمهوری اسلامی داشت؟

بله، بیانیه اخیر او درباره گذار است. برخی افراد داخلی مثل آقای شمس‌الواعظین هم بیانیه را امضا کرده‌اند.

من بیانیه را دیده‌ام اما خود آقای موسوی در بیانیه اشکالاتی را مطرح کرده که خودش بیانیه را زیر سوال می‌برد. اصلا سازوکار پیشنهاد معلوم نیست و معلوم نبود چه کسی می‌خواهد کار انجام دهد و بیانیه ایشان جدیتی که شما می‌گویید «گذار از جمهوری اسلامی» را ندارد و شاید نشود اسمش را این گذاشت. ابهامات این بیانیه خیلی از مسائل را زیر سوال می‌برد، این‌که مثلا ایشان به هر صورتی یک نظرات سیاسی داشته باشد و مبهم صحبت کند نتیجه این می‌شود که برداشت شما از بیانیه «گذار مسالمت‌آمیز از جمهوری اسلامی» می‌شود در حالی که برداشت افراد دیگر ممکن است این نباشد.

 

دویچه‌وله، بی‌بی‌سی و بسیاری از رسانه‌های خارجی هم همین تیتر درخواست موسوی برای «گذار مسالمت‌آمیز از جمهوری اسلامی» را کار کرده‌اند؟

آن‌ها تصور خودشان را دارند.

 

اما من بیانیه را خوانده‌ام، وقتی صحبت از رفراندوم و انتخاب نمایندگان جدید در انتخابات تازه، آزاد و... دارد نتیجه می‌شود همین گذار؟

خب چه کسی بیاید رفراندوم برگزار کند؟

چیزی در این بیانیه مطرح نشده است.

ببینید من می‌گویم آن جدیتی که فکر می‌کنید را ندارد. اما آن‌هایی که امضا کرده‌اند حداقل خوشان توضیح بدهند چه چیزی را امضا کرده‌اند.

 

با همه این تفاسیر نگفتید خودتان طرفدار آشتی هستید یا گذار؟

ببینید. تعبیرها زیاد است. آدم نباید با تعابیر، خودش را محصور کند. هر اسمی دوست دارید بگذارید، آشتی ملی یا حتی قهر ملی. کاشکی اصلا به جای آشتی ملی، قهر ملی باشد اما اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور روال معقولی پیدا کند و مقداری از این حرف‌هایی که ما می‌زنیم جامه عمل بگیرد. ما متأسفانه با انبوهی از حرف‌ها و شعارها از طرف همه، چه حکومت و چه اصلاح‌طلب‌ها، اصول‌گراها، موافقین و مخالفین مواجهیم که هیچ‌کدام این حرف را عملی دنبال نمی‌کنند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/74316کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب