درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۷۴۰۴۵۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۳۵ : ۰۶ بازدید: ۱۱۹۳۳دیدگاه: ۰

اهمیت و ضرورت تفسیر و تبیین فرمان عفو رهبری

اهمیت و ضرورت تفسیر و تبیین فرمان عفو رهبری عفو بزرگ و«بی‌سابقه»محکومان ومتهمان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، درچهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد ماه رجب؛ با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز شنبه 15 بهمن ماه سال جاری، در سطح داخلی و بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای داشته ..

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، عفو بزرگ و«بی‌سابقه»محکومان ومتهمان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، درچهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد ماه رجب؛  با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز شنبه 15 بهمن ماه سال جاری، در سطح داخلی و بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای داشته که حکایت از اهمیت آن در این شرایط خاص و ویژه دارد.   
به گفته مسئولان قوه قضائیه، ده‌ها هزار نفر از متهمان و محکومان محاکم قضایی با لحاظ شدن کارهای کارشناسی و در نظر گرفتن شرایط و ضوابط عفو و تخفیف مجازات ، با رأفت اسلامی مورد عفو وبخشش قرار گرفته و به زودی و پس از طی مراحل قانونی، به آغوش گرم و پر مهر و محبت خانواده‌های خود باز خواهند گشت.
 

واکنش‌ها به اعلام عفو عمومی و تخفیف مجازات متهمان، خاطیان و محکومان در فضای رسانه‌ای و مجازی بسیار گسترده بوده و حتی کارشناسان و تحلیل‌گران در این زمینه نظراتی را بیان داشته و از کنار آن به سادگی عبور ننموده‌اند؛ اگرچه برخی از تحلیل‌گران اصلاح طلب و کژاندیشان چپ کرده در روزنامه‌های زرد، شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی باز مغرضانه به این عفو بزرگ و بی سابقه نگاه کرده و با کنایه موارد ناصوابی را متوجه چنین حرکت بزرگی روا داشته‌اند که گویی عناد این جماعت با انقلاب و این مردم تمام ناشدنی است و همیشه باید در جبهه مخالف انقلاب و مردم، آب به آسیاب دشمن بریزند و برخلاف مسیر آب شنا کنند و همیشه هم رجزخوانی و سیاه نمایی نمایند تا از این رهگذر دل مردم را خالی کنند. اووف برشما که خمیر مایه وجودتان و تاروپود اندیشه تان با شیطان گره خورده وچشمان خود را برواقعیات بسته‌اید و دائم با تحلیل‌های منفی ناامید کننده جان و دل مردم را می‌لرزانید و در زمین دشمنان این ملت بازی و نقش آفرینی می‌نمایید!.


 قصد ندارم در این یادداشت نام افراد و روزنامه‌ها را برده و شیرینی اعلام این عفو بزرگ را به کام مشمولین این عفو تلخ نمایم که می‌دانم با اشارت بنده، مطلعین که اخبار روزنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و مجازی را رصد می‌کنند به خوبی دریافته‌اند خطاب من با چه کسانی است. در هرصورت این عفو عمومی را به فال نیک باید گرفت و با حرمت از آن دفاع و پاسداری نمود که این دفاع و پاسداری برعهده مشمولان عفو می‌باشد و باید در این راه کوشا و ساعی ورود نمایند و چون جان خود عزیز بدارند و نگذارند توسط خناسان و جیره خواران جبهه استکبار غرب و متحدانش خدشه‌ای برآن وارد شود. لازم می‌دانم نکاتی را در خصوص این عفو دوست شادکن دشمن کش مطرح و یادآوری نمایم:       


1-عفو بزرگ و بی سابقه رهبری؛ انقلابی، هوشمندانه، پدرانه، حکیمانه، رحمانی و عزتمندانه بود.
2- در طول 43 سال گذشته از حیات انقلاب اسلامی این گونه عفوها در مناسبت‌های گوناگون همچون همین ایام و روزهای مبارک با پیشنهاد قوه قضاییه و موافقت رهبری صورت گرفته است حالا چرا این عفو به مزاج استکبار غرب و متحدانش از اپوزیسیون داخلی و خارجی منافق و سلطنت طلب گرفته تا تروئیکای اروپایی، صهیونیزم بین‌الملل، برخی کشورهای عربی، قلم به مزدهای جیره خوار داخلی و ... خوش نیامده و در شوک و حیرت فرورفته‌اند قابل تأمل است و پرواضح است که انتظار این حرکت هوشمندانه و مدبرانه رهبری را نداشتند.
3- این عفوبزرگ نشان داد که نظام اسلامی در اوج قدرت و صلابت است و چون گذشته می‌تواند اقتدارش را به رخ دشمنان کشیده و بگوید قادر است با رعایت خطوط قرمز خود از یکسو با اغتشاشگران برخورد نماید و از سوی دیگرجوانان و فرزندان فریب خورده کشور را با سعه صدر و با عفو و اغماض زیر بال و پرخود بگیرد تا به اردوگاه دشمنان ملحق نشوند.
4- این که استکبارغرب و متحدان و همپالگی‌های ایشان از این فرمان عفو شوکه شده ودر حیرت مانده اند به خاطر آن است که باور نمی‌کردند رهبری معظم انقلاب اقدام به چنین کارهوشمندانه وحکیمانه‌ای نمایند و از سر تدبیر همه آنان را که داعیه  براندازی نظام و تجزیه کشور را داشتند، این گونه کیش و مات کنند و با این فرمان وحدت بخش یک بار دیگر همبستگی و همدلی میان مردم و نظام را به نمایش گذارند و دشمنان را انگشت به دهان متحیر سازند.
5- به تعبیر برخی سیاسیون و صاحب نظران؛ رهبری معظم انقلاب با این عفو عمومی؛ دشمنان و عاملان و طراحان توطئه اغتشاشات صد روزه اخیر را خلع سلاح نموده، کشور را به ساحل امن آرامش رسانده و اسباب آشتی ملی را فراهم کرده است و این همان نکته‌ای است که جبهه استکبار غرب و رسانه‌های وابسته به آنان را  عصبانی و کلافه کرده و در بلاتکلیفی قرارداده است.
6- مباني و فلسفه این عفو عمومی درحقیقت یک راهبرد در جهت تعامل با مردم بوده و از باب رأفت اسلامی صورت گرفته است و بر احدی از متهمان و محکومان منتی بار نمی‌شود و اگر هم شود به زعم بنده هیچ اشکالی ندارد و این منت راهگشا و گره گشای زندگی آنان خواهد بود تا بدانند ازکجا خلاص ورها گشته‌اند و الان در کجا ایستاده‌اند و باید چه مسیری را در طول زندگی ادامه دهند تا باز در مسیر انحرافی گام بر ندارند.      
7- عده‌ای عادت دارند برای هر حرکت نظام هزینه تراشی کنند و هر اقدام نظام را با تحلیل و سخن خود مسئله دار جلوه دهند. این جماعت اکنون که با عفوعمومی مواجه شده‌اند می‌گویند این عفو نباید تاکتیکی باشد که اگر باشد نتیجه بخش نخواهد بود. این برداشت در حقیقت جفا به اقدام رهبری است اقدامی که در جای خود قابل تأمل و قابل تبیین است اولا و درثانی سئوال بنده این است که هر اقدامی قطعا با تاکتیک همراه است و هر تاکتیکی لزوما به معنای قربانی کردن اصول و ارزش ها و حقایق نمی‌باشد که از آن برداشت غلط شود و لذا اگر هر اقدامی در هرسطحی صورت بگیرد و با تاکتیک همراه نباشد خود نقض غرض است و آن گاه چگونه می‌توان به مبانی و فلسفه آن اقدام توجهی نداشت و خواستار نتیجه بخش بودن آن شد! قدری انصاف هم خوب است. نظام را قبول ندارید خودزنی هم نکنید.
8- این جماعت معتقدند دایره عفوعمومی باید وسیع شود و شامل  افراد گمنام دستگير شده دركف خيابان‌ها نگردد و این عفو باید به راحتی شامل کسانی شود که به آن ها برچسب اتهام اقدام عليه امنيت ملي يا تباني، زده اند تا نتوانند از رهگذر اين اتهام‌زني‌ها مانع از رسيدگي‌هاي علني و جلوگيري از آزادي موقت ایشان شوند. این جریان فکری می‌گوید شايسته نيست كه اين افراد صرفاً به دلايل واهي از شمول عفو مستثنا شوند.


در پاسخ به این افراد باید گفته شود اولا چرا نظام را بی دلیل متهم می‌سازید و ثانیا چرا کسانی که علیه امنیت ملی کشور اقدام کرده‌اند و جامعه را بیش از صدروز دچار ناامنی کرده و مردم بی گناه را کشته، اماکن  عمومی را آتش زده‌اند، اموال عمومی و اموال مردم را به تاراج و سرقت برده‌اند، باعث ترس و رعب و وحشت مردم کوچه و بازار گشته‌اند، مساجد و قرآن‌ها را آتش زده‌اند، حجاب از سر زنان کشیده و کتک زده‌اند و قس علهذا، دایه مهربانتر از مادر شده‌اید و از قانون مایه می‌گذارید. در هیچ کجای دنیا این دسته از مجرمان که جرمشان واضح و آشکار است مورد ترحم واقع نمی‌شوند حالا چرا این جماعت برای این افراد جانی پادرمیانی می‌کنند در نوع خود جالب است. بطور قطع عفو عمومی شامل این جانیان نشده و عفو عمومی شامل کسانی می ‌شود که فریب خورده‌اند، اظهار ندامت و پشیمانی کرده‌اند، و بر خطا خود معترفند و با آگاهی و بینشی که پیدا کرده اند دیگر در این مسیر غلط گام برنخواهند داشت ولذا این افراد  شایسته بهره مندی از این عفو می‌باشند.


جای بسی تأسف که این جماعت حامی اغتشاشگران خباثت را به آنجا رسانده که معتقدند در حوادث آشوب صد روزه اعتراضات ريشه در داخل كشور بوده و رسانه‌هاي خارجي فقط آن را تشديد كردند و اين هم تقصير حكومت است... خود حدیث مفصل بخوانید از این مجمل.
جان کلام این که؛ عفو عمومی در هر شرايطي کار بسیار خوبی است که هم به نفع حکومت و حاکمیت است و هم به نفع مردم و جامعه. قطعا این مصالحه و تعامل برای امنیت ملی و منافع ملی بسیار مطلوب خواهد بود و دشمنان کشور را منفعل  خواهد ساخت تا تسلیم اراده حاکمیت و مردم گردند.
مسلما این تصمیم مدبرانه تاریخی رهبرمعظم انقلاب فرصت بزرگی خواهد بود که مسئولان اجرایی کشور بتوانند با عملکرد مثبت خود اسباب کاهش شکاف اجتماعی رافراهم آورند و شرایط حاکم برجامعه را  باز تعریف دوباره نمایند و سیاستگذاری‌های جدید را با چاشنی اصلاحات به نفع مردم اعمال نمایند. خلاصه آن که نگذاریم این فرمان بزرگ راهبردی دچار تحریف و بازی‌های سیاسی قرار گیرد و رنگ ببازد و آثار آن غلط ارزیابی و تحلیل گردد. این فرمان ارزشمند دراین برهه حساس باید به درستی تفسیر و تبیین گردد.

 

دکتر اسدالله افشار

 

دکتر اسدالله افشار

 

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/74045کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب