درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/بین الملل/ایران شناسه: ۷۴۰۹۲۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۳۰ : ۲۱ دیدگاه: ۰

روسیه به اروپا هشدار داد

روسیه به اروپا هشدار داد سفارت روسیه در انگلیس درباره تبعات تجهیز اوکراین به هواپیماهای جنگنده توسط اروپا هشدار داد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از ایرنا، سفارت روسیه چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد که ارسال جت‌های جنگنده به جبهه اوکراین «عواقب نظامی و سیاسی برای کل قاره اروپا» در پی خواهد داشت.

اوکراین از کشورهای متحد غربی خود خواسته است تا برای تقویت ناوگان هوایی این کشور ائتلاف جت‌های جنگی ایجاد کنند. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور که به لندن سفر کرده است ساعاتی پیش با ایراد سخنانی احساسی در پارلمان این کشور درخواست ارسال جنگنده به جبهه کی‌یف را تکرار کرد و گفت که کشورش برای رسیدن به آزادی به بال نیاز دارد. او در همین پیوند کلاه یکی از خلبانان اوکراینی را نشان داد که روی آن نوشته بود: ما آزادی داریم، برای محافظت از ما، به ما بال بدهید.

رئیس‌جمهور اوکراین در تلاش است تا تردید کشورهای متحد غربی خود را برای ارسال جت‌های جنگنده مدرن به دلیل دشواری پرواز آنها و نگرانی از تشدید درگیری‌ها از بین ببرد.

وی در نشست خبری مشترک با نخست وزیر انگلیس گفت که این کشور به "تجهیزات مختلف زیادی نیاز دارد". وی افزود: "همه چیز به مسیر تحولات نظامی بستگی دارد.".

زلنسکی اظهارداشت که در چند روز آینده درباره «موشک‌های دوربرد» با کشورهای اروپایی گفت وگو خواهد کرد.

بوریس جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس هم از طرح ارسال جنگنده به اوکراین حمایت کرده است. او  روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی ال‌بی‌سی ادعا کرد که دولت لندن باید درخواست کی‌یف را در این زمینه اجابت کند.

این درحالیست که انگلیس ارسال هواپیماهای جنگنده به اوکراین را عملی نمی‌داند و معتقد است که آموزش استفاده از آن ماه‌ها زمان می‌برد. البته سخنگوی نخست وزیر انگلیس ۱۹ بهمن اعلام کرد که این کشور به طور فعالانه در حال "تحقیق" برای ارسال جت‌های جنگی به اوکراین و سرگرم "مذاکره با شرکای خود" در این رابطه است.

مکس بلین در این باره گفت که دولت در حال بررسی موضوع ارسال هواپیماهای جنگنده در سال‌های آینده است اما تصمیمی در مورد ارسال F-۳۵ یا تایفون های خود نگرفته است.

وی گفت: از نظر ما باید تجهیزات کوتاه‌مدتی را فراهم کنیم که می‌تواند به پیروزی اوکراین در جنگ کمک کند، اما همچنین باید نگاهی میان‌مدت و بلندمدت داشته باشیم تا مطمئن شویم که اوکراین تمام ظرفیت‌های ممکن را دارد.»

این درحالیست که ارسال بی‌رویه تسلیحات به اوکراین، انبار نظامی انگلیس را خالی کرده است. بر اساس گزارش نشریه سان که اخیرا منتشر شد، ارتش انگلیس پس ارسال همه سلاح‌های سنگین خود به اوکراین، دیگر اسلحه سنگینی برایش باقی نمانده است.

«ریچارد بارونز» ژنرال بازنشسته و رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش انگلیس چندی پیش با بیان اینکه توانایی‌های جنگی این کشور با بذل و بخشش‌های بی حساب از بین رفته است، در مقاله‌ای نوشت که سال‌ها کاهش تولید مهمات به این معناست که ارتش انگلیس فقط برای یک نبرد صبح تا شب اسلحه دارد. بن والاس وزیر دفاع انگلیس نیز این دیدگاه را تکرار کرده و گفته که ارتش انگلیس با توجه به تداوم پمپاژ تسلیحات مرگبار به اوکراین، توخالی شده است.

عطش رئیس جمهور اوکراین برای دریافت هواپیماهای جنگنده درحالیست که روسیه بارها درباره تبعات دخالت غرب و خطرناک شدن ابعاد جنگ هشدار داده است.

جنگ در اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد؛ به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

رئیس جمهور روسیه شهریور ماه گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما ولودیمیر زلنسکی تحت تاثیر القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/74092کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب