درحال بارگذاری

گروه: فناوری / حوزه ارتباطات و فن آوری اطلاعات/ایران شناسه: ۳۴۲۲۲۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۵۹ : ۰۸ بازدید: ۲۷۹دیدگاه: ۰

از نفت و اورانیوم تا شبکه ملی اطلاعات؛

چگونه پای دولتمرد قاجاری به ابرپروژه شبکه ملی اطلاعات هم باز شد؟/ لطفا بترسید!

چگونه پای دولتمرد قاجاری به ابرپروژه شبکه ملی اطلاعات هم باز شد؟/ لطفا بترسید! اطلاعات، طلای نامرئی و به عنوان سرمایه هر کشور محسوب می شود که جنگ های گوناگون بر سر همین اطلاعات وجود دارد و در آینده نیز وجود خواهد داشت. طبیعی است که هر کشوری برای حفاظت از سرمایه و دارایی های مردم خود، باید حساسیت داشته باشد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار اخیر خود با نمایندگان، در صحن علنی مجلس گفت: «از شبکه ملی اطلاعات، برای مسئولان و مردم هیولا ساخته‌اند. برای مسئولان از این جهت که می‌گویند شبکه ملی اطلاعات قابل تحقق نیست و برای مردم از این نظر که اگر این شبکه راه بیفتد، دسترسی‌ها به اینترنت محدود می‌شود در حالی که اینگونه نیست». همچنین محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در همین جلسه در اظهار نظری واقع بینانه بیان کرد: « ایجاد شبکه ملی اطلاعات از نان شب واجب‌تر است». از همین رو، بیان چند نکته مهم در مورد شبکه ملی اطلاعات، خالی از فایده نیست:

یک: بر خلاف شیطنت هایی که صورت می گیرد و موجب تشویش ذهن مردم می شود، شبکه ملی اطلاعات اساساً به معنی قطع اینترنت یا عدم دسترسی به خارج نیست. براساس مصوبه اول جلسه پانزدهم شورای عالی فضای مجازی و در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات به صراحت ذکر شده است که شبکه ملی اطلاعات، شبکه ای مبتنی بر قرار داد اینترنت یا همان Internet Protocol (IP) است. همچنین در بخش خدمات این شبکه نیز یکی از موارد، خدمات ترانزیت بین الملل ذکر شده و علاوه برآن، در بخشی از سند، به پایش هم بندی اتصالات (Topology) شبکه های داخلی و خارجی با شبکه ملی اطلاعات نیز تأکید شده است.

البته به این نکته هم توجه کنیم که شبکه ملی اطلاعات را منحصر در یک موضوع خاص مثل اینترنت بین الملل نکنیم. این شبکه به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، شبکه همه شبکه های کشور است.

دو: در عصر ما، اطلاعات، طلای نامرئی و به عنوان سرمایه هر کشور محسوب می شود که جنگ های گوناگون بر سر همین اطلاعات وجود دارد و در آینده نیز وجود خواهد داشت. طبیعی است که هر کشوری برای حفاظت از سرمایه و دارایی های مردم خود، باید حساسیت داشته باشد. بنابراین عجیب نیست که این روزها شاهد نزاع های میان آمریکا و چین در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باشیم.

به طور کلی در دنیای امروز زندگی بدون شبکه ملی اطلاعات امکان پذیر نیست. از دو صورت خارج نیست؛ یا اینکه باید تحت شبکه ملی اطلاعات کشوری دیگر قرار بگیریم و یا اینکه خودمان شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم.

اگر استقلال و موجودیت خود را از دست دهیم و تحت شبکه ملی اطلاعات کشوری دیگر قرار بگیریم، چنین چیزی توهین به مردم ایران بوده و از دست رفتن منافع مادی و معنوی و همچنین خروج سرمایه های کشور را در پی دارد؛ ضمن اینکه کشور را در معرض تهدید های گوناگون اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و ... هم قرار می دهد. در نتیجه، این مردم هستند که ضرر می کنند.

بنابراین یک راه باقی می ماند و آن هم ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات است. شبکه ای که ایجاد و توسعه آن، یک ضرورت است نه انتخاب و به تعبیر دقیقتر، از نان شب هم واجب تر است. زیرا حوزه های گوناگون کشور – حتی معیشت و کسب و کار مردم - مرتبط با آن هستند و آینده ما و کشورمان نیز با آن گره خورده است.

سه: با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، انتظار می رود که مردم در یک بستر ایمن، ارزان، پرسرعت و استاندارد، نیازهای خود را برطرف کنند و علاوه بر آن تا اندازه قابل توجهی، جلوی ارز بری کشور در حوزه ICT گرفته شود؛ همچنین به یک اقتصاد دیجیتال پایدار و بدون هرگونه نگرانی و دغدغه برسیم.

چهار: اگر دقت کنیم، دشمنان کشور با کمک نوچه های داخلی و خارج نشین، در جایی که منافع کشور و مردم در میان است وارد شده و سعی دارند که با انواع و اقسام حیل، به مردم آدرس غلط دهند و ذهن ها را از اصل قضیه منحرف کنند. شبکه ملی اطلاعات یکی از این موارد است. در موضوع هسته ای و سایر حوزه ها نیز همین گونه بوده و اگر ایستادگی و روشنگری مقام معظم رهبری و تلاش دانشمندان کشور نبود، عده ای غربگرا و روشنفکر سعی داشتند تا کشور را عقب مانده نگه دارند.

مقام معظم رهبری چند سال قبل درباره موضوع هسته ای فرمودند: «صنعت هسته‌ای برای یک کشور، یک ضرورت است. اینکه بعضی از روشنفکرنماها قلم بردارند و قلم بزنند که «آقا ما صنعت هسته‌ای را می خواهیم چه‌کار کنیم» این فریب است؛ این شبیه همان حرفی است که زمان قاجارها وقتی نفت کشف شده بود و انگلیسها آمده بودند می خواستند نفت را ببرند، اینجا دولتمرد قاجاری می گفت ما این ماده‌ی بدبوی عَفِن را می خواهیم چه‌کار کنیم، بگذارید بردارند ببرند!» (94/01/20، دیدار با مداحان اهل بیت علیهم السلام)

دقت کنیم که همان تفکری که نفت را ماده بدبو می دانست و یا ضرورت انرژی هسته ای را متوجه نمی شد ، هنوز هم زنده است و می گوید شبکه ملی اطلاعات می خواهیم چه کار؟ بنابراین، تفکر، همان تفکر دولتمرد قاجاری است. تنها فرقش این است که یکی در عصر ما زیست می کند و آن یکی در عصری دیگر می زیسته است.  

پنج: متأسفانه در دولت موسوم به تدبیر و امید، شبکه ملی اطلاعات و قدرت سایبری کشور تحت تأثیر منافع اقتصادی و یا سیاسی بازی جناح و تفکر خاصی قرار گرفت و به مردم نیز آدرس غلط داده شد. امیدواریم که در دولت سیزدهم، مسیر غلط و آسیب زای گذشته جبران شود.

رضا صفری

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/34222کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب