درحال بارگذاری

گروه: اقتصادی/ایران شناسه: ۲۹۴۲۸۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۶ : ۱۱ بازدید: ۲۹۴دیدگاه: ۰

جفای اتحادیه مشاورین املاک در حق مردم

جفای اتحادیه مشاورین املاک در حق مردم به‌رغم افزایش بی‌حساب‌و‌کتاب و کاملا غیرمنطقی قیمت مسکن (حداقل ۸ برابر سایر اقلام) و رکود صنعت ساخت و ساز در سال‌های اخیر، رئیس محترم اتحادیه مشاورین املاک اخیرا طی اظهاراتی قابل تأمل و تعجب برانگیز از نقش مفید و مثبت مشاورین املاک در گسترش صنعت ساخت و ساز کشور سخن گفته‌اند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، به‌رغم افزایش بی‌حساب‌و‌کتاب و کاملا غیرمنطقی قیمت مسکن (حداقل ۸ برابر سایر اقلام) و رکود صنعت ساخت و ساز در سال‌های اخیر، رئیس محترم اتحادیه مشاورین املاک اخیرا طی اظهاراتی قابل تأمل و تعجب برانگیز از نقش مفید و مثبت مشاورین املاک در گسترش صنعت ساخت و ساز کشور سخن گفته‌اند.

ایشان در ادامه و در اعتراض به اقدام مجلس شورای اسلامی برای کاهش و تثبیت حق الزحمه مشاورین املاک، ضمن اشاره به بالا بودن درصد دریافتی مشاورین املاک در آمریکا و اروپا، افزوده‌اند؛ «تعرفه مشاوران املاک در ترکیه و امارات ۶ درصد ارزش ملک است و در ادامه مدعی شده‌اند که امارات، پاکستان و حتی افغانستان در سال‌های اخیر برای بازار مسکن، توسعه‌گر و دلال، سازوکارهای بسیار دقیق وضع کرده، احترام شغل دلالی را بالا برده و در صنعت ساختمان پیشرفت کرده‌اند؛ در ایران نرخ مشاوران املاک یک دوازدهم دنیا است و آقایان با طرحهای چشم بسته می‌گویند این نرخ باز هم باید کاهش پیدا کند.»
اگرچه افزایش قیمت مسکن در ایران دلایل مختلفی دارد، اما با توجه به این‌که تعرفه موجود (حق‌الزحمه درصدی) و عملکرد مشاورین املاک یکی از دلایل اصلی افزایش قیمتهاست، نفرموده اند که؛
در اکثر کشورهای مورد اشاره، بخش عمده این دریافتی‌ ها در قالب مالیات به دولت پرداخت می‌شود.
معاملات مالی در اکثر کشورهای مورداشاره ایشان کاملا شفاف است و در تبادلات مالی آنها امکان اخذ حتی یک دلار وجه خارج از ضابطه وجود ندارد.
در کشورهای مذکور به خاطر قانونگذاری دقیق در بخش مسکن و کنترل و نظارت اصولی، امکان زدوبند پشت‌پرده و تبانی و تقلب در جریان خرید و فروش املاک نیز بسیار ناچیز است.


نکته دیگر این‌که عرضه و تقاضا در این کشورها تقریبا مشخص و متعادل است و لذا قیمت‌ها از ثبات نسبی برخوردار است.
در حالی‌که در کشور ما به علل مختلف (اعم از موجه و یا غیرموجه) شرایط کاملاً متفاوت است و به همین دلیل می‌شود مدعی شد که اتحادیه مشاورین املاک در ایران با اتکاء به تعرفه‌ای که سالها بر اجرای آن تأکید داشته، نه فقط در حق ملت و مملکت، بلکه در حق خود مشاورین املاک نیز ظلم کرده است.
در حق مملکت و هموطنان خود ظلم کرده چون شیوه دریافت حق‌الزحمه و تعرفه‌ای که مورد تأیید و تأکید آنهاست، سبب شده تا برخی از مشاورین املاک برای کسب درصد بیشتر، به هر روش مشروع و نامشروعی برای افزایش غیرمنطقی قیمت املاک و حتی رهن و اجاره مسکن متوسل شوند.
در حق مردم مرتکب جفا شده چون برای اصلاح و رفع اشکالات تعرفه و عملکرد غلط برخی از اعضا کاری نکرده و باعث شده تا قیمت‌ها به قدری افزایش یابد که امکان خرید خانه از اکثریت افراد جامعه سلب و برای بیشتر مردم به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شود و صنعت ساخت و ساز نیز دچار رکود گردد.
در حق همکاران خود (اعضای اتحادیه) ظلم کرده چون در نظارت و کنترل بر عملکرد مشاورین املاک کوتاهی نموده و باعث شده تا برخی از مشاورین املاک با انجام بعضی از اقدامات غیر منصفانه و مذموم، کاری کنند که شأن و جایگاه همکارانشان نزد افکار عمومی به شدت تنزل پیدا کند و گاهی حتی با لعن و نفرین همراه شود.
در حق همکارانش ظلم کرده چون بیش از نیاز واقعی شهرها و روستاها، مجوز تأسیس دفاتر مشاوره املاک صادر نموده و باعث شده تا کار مشاورین متعهد و منصف قدیمی هم کساد شود.
با این حال و به رغم اشباع قیمت مسکن و محروم شدن بسیاری از هموطنان از امکان خرید خانه، هنوز سود کار برخی از مشاورین املاک به قدری بالاست که، برخی از آنها در شهرهایی مانند تهران و پردیس، مبادرت به اخذ چند مجوز به نام دوستان و بستگان خود نموده و در تعامل با یکدیگر به خالی کردن جیب مردم نگون بختی مشغول شوند که با هزار زحمت و امید و آرزو پول خرید یک سرپناه ساده برای خانواده خود را تأمین کرده‌اند.
برای اثبات این ادعا کافیست ضمن توجه به تعداد بیش از حد تعداد بنگاههای معاملات ملکی، به عنوان فروشنده با برخی از مشاورین املاک (البته همه آنها این‌گونه عمل نمی‌کنند) طرح دوستی بریزید و از آنها بخواهید که ملک شما را با بالاترین قیمت بفروشند و سپس علت همکاری آنها را جویا شوید، قطعاً اگر بخواهند نظر شما را تأمین نمایند، خیلی راحت واقعیت یعنی کسب سود بیشتر به خاطر سهم درصدی از معامله را مطرح خواهند کرد.
بنابراین؛ این سوال مطرح است که رئیس محترم اتحادیه بر چه اساسی مدعی نقش مثبت مشاورین املاک در تقویت و رونق صنعت ساخت و ساز شده‌اند؟
سوال دیگر این که علت تعلل مجلس محترم در تصویب و ابلاغ تعرفه جدید چیست؟

 

احمد رضا هدایتی
کارشناس ارشد مدیریت

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/29428کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب