درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۲۰۸۹۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۵۸ : ۰۶ بازدید: ۲۹۰دیدگاه: ۰

مقاومت؛ فرصت بزرگ دولت جدید لبنان برای عبور از بحران

مقاومت؛ فرصت بزرگ دولت جدید لبنان برای عبور از بحران روز دوشنبه ۲۹ شهریور بالاخره دولت هفتاد و هفتم لبنان به نخست‌وزیری نجیب میقاتی با ۸۵ رأی موافق نمایندگان مجلس این کشور شروع به‌کار کرد (تعداد نمایندگان مجلس لبنان ۱۲۸ نفر است و از این تعداد ۱۱ نفر استعفا داده یا فوت کرده‌اند).

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، روز دوشنبه ۲۹ شهریور بالاخره دولت هفتاد و هفتم لبنان به نخست‌وزیری نجیب میقاتی با ۸۵ رأی موافق نمایندگان مجلس این کشور شروع به‌کار کرد (تعداد نمایندگان مجلس لبنان ۱۲۸ نفر است و از این تعداد ۱۱ نفر استعفا داده یا فوت کرده‌اند). برخی از تحلیلگران معتقدند با توجه به وجود مشکلات متعدد داخلی و خارجی، نباید امید زیادی به کسب دستآوردهای ویژه برای دولت میقاتی داشت. از سوی دیگر برخی از طرف‌های خارجی مانند عربستان سعودی از مدت‌ها پیش سیاست تلاش برای سقوط کامل لبنان را در پیش گرفته‌اند و آمریکائی‌ها نیز استراتژی «لبنان ضعیف» یا «لبنان بدون مقاومت» را در صدر سیاست‌های خود قرار داده‌اند. اگر چه جریان عمده سنی مذهب المستقبل به دولت میقاتی رأی اعتماد داده است اما اساساً دولت کنونی لبنان در دایره دولت دوستان مقاومت جای دارد؛ لذا دشمنان داخلی و خارجی لبنان از تمام امکانات خود برای به نتیجه نرسیدن تلاش‌های دولت میقاتی استفاده خواهند کرد. آن‌ها به خوبی می‌دانند هر چه دولت لبنان تا انتخابات ماه می ۲۰۲۲ ناکام‌تر باشد، این ناکامی به اسم جریان مقاومت نوشته خواهد شد.

 

*میقاتی، میراث‌دار بحران*

دولت میقاتی میراث‌دار بحران‌هایی است که خود در ایجاد آن‌ها نقشی نداشته است، ۱۰ مشکل عمده‌ای که دولت او باید برای رفع آن اقدام کند عبارتند از:
۱. تعیین تکلیف دعم الحکومی یا یارانه دولتی به کالاها؛
۲. حسابرسی‌های کیفری انفجار بیروت؛
۳. مساله سوخت و انرژی؛
۴. کاهش ارزش پول ملی؛
۵. کرونا؛
۶. بازسازی خرابی‌های ناشی از انفجار بندر بیروت؛
۷. انتخابات مجلس آینده لبنان؛
۸. وام از صندوق بین‌المللی پول؛
۹. تعاملات منطقه‌ای با کشورهای غرب آسیا؛
۱۰. بحران مرزی-دریائی با سرزمین‌های اشغالی.
هر کدام از این ۱۰ مشکل، ظرفیت آن‌را دارند که دولت جدید لبنان را به سقوط بکشانند.

 

*لزوم پیوند با مقاومت*
 
از سوی دیگر اما این دولت برگ‌برنده‌ای در اختیار دارد که در صورت استفاده صحیح از آن می‌تواند با موفقیت به استقبال انتخابات مجلس ماه می ۲۰۲۰ برود و نه تنها اکثریت خود را در مجلس آینده حفظ کند بلکه به عنوان دولتی مقتدر معرفی گردد که توانایی عبور از بحران را نیز دارد.
آنچه تاکنون توانسته لبنان را علی‌رغم سنگ‌اندازی‌های آمریکا و عربستان از سقوط کامل حفظ کند، حمایت جریان مقاومت در داخل لبنان و تلاش‌های بیروت برای برقراری پیوند اقتصادی و تجاری بیش‌تر با محور مقاومت در منطقه است. به عبارتی می‌توان مقاومت را تنها راه نجات لبنان و دولت میقاتی دانست. پیچیدگی سیاست، حکومت و طائفه‌گری در لبنان امکان اتخاذ تصمیمات کاملا مستقل را از دولت این کشور گرفته است و انتظار همراهی مستمر با محور مقاومت منطقه‌ای، حداقل در حال حاضر نگاهی خوشبینانه و تا حدودی غیرواقعی است؛ اما مقامات لبنانی به خوبی می‌دانند که صرفا پس از مساعدت‌های ایران و کمک‌های عراق به لبنان بود که بخشی از مشکلات این کشور حل شد. حتی آنچه این روزها با عنوان کمک‌های مصر و اردن برای حل مساله گاز و برق لبنان مطرح است، در سایه ابتکار حزب‌الله در خرید سوخت از ایران به وقوع پیوست، به عبارتی تا پیش از سخنرانی سید حسن نصرالله در عاشورای سال جاری، هیچ طرحی از سوی غرب و متحدانش برای کمک به لبنان جنبه عملیاتی نگرفته بود.  
از میان وعده‌های خارجی؛ اعم از برق اردن، گاز مصر، کمک‌های آمریکا و وام صندوق بین‌المللی پول که برای کمک به لبنان مطرح شده تنها وعده‌ای که مردم لبنان به صورت ملموس آن را احساس کرده‌اند؛ سوخت ایرانی است. بی‌سبب نیست که حتی سیاستمداران منتقد جریان مقاومت نیز از کمک‌های ایران در این زمینه تشکر کرده‌اند. در روز رأی اعتماد به دولت میقاتی برق ساختمان محل نشست نمایندگان قطع شد، حضور تانکر سوخت‌رسان ایران و تغذیه منبع گازوئیل به منظور راه‌اندازی برق موقت ساختمان، خبر حائز اهمیتی بود که می‌تواند برای لبنانی‌ها نمادی از شناختن دشمنان و دوستان واقعی باشد. سیاستمداران لبنانی می‌دانند که سایه سنگین آمریکا در لبنان صرفا راهی برای محافظت از امنیت رژیم صهیونیستی و جلوگیری از قدرت‌گیری لبنان است، نمونه بارز و اخیر این ادعا آنکه؛ در حال حاضر که دعوای حقوقی و فنی بین لبنان و تل‌آویو در تعیین مرزهای دریائی مملو از ذخایر نفت و گاز در جریان است واشنگتن برای فشار به لبنان به عقد قرارداد اکتشافی بزرگ با رژیم صهیونیستی در مناطقی دست زده که محل مناقشه است.
در سایر مسائل، مشکلات و بحران‌های پیش روی لبنان اعم از مساله بازسازی بندر بیروت، سوخت، برق، دادرسی کیفری عاملان انفجار و سایر بحران‌های ریز و درشت، دست آمریکا و عربستان به روشنی مشهود است و بر عکس آنچه موجب کاهش شعله هر یکی از بحران‌های مذکور گردیده جریان داخلی و محور منطقه‌ای مقاومت است.

دکتر الله‌کرم مشتاقی
دبیر دوم سیاسی سفارت ایران در لبنان

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/20891کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب