درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۱۳۰۰۳۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۵۱ : ۰۵ بازدید: ۱۸۵دیدگاه: ۰

پکن: خروج عجولانه آمریکا از افغانستان تأثیرات منفی جدی دارد

 پکن: خروج عجولانه آمریکا از افغانستان تأثیرات منفی جدی دارد وزیر خارجه چین در تماس با همتای آمریکایی ضمن انتقاد شدید از عملکرد و خروج عجولانه نظامیان واشنگتن از افغانستان، گفت این اقدام تأثیرات منفی وخیمی بر این کشور خواهد داشت.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، «وانگ یی» وزیر خارجه چین بامداد امروز (سه‌شنبه) در پاسخ به تماس تلفنی «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود، خروج عجولانه این کشور از افغانستان را محکوم کرد.

وانگ با بیان اینکه خروج بی‌قاعده و سریع نظامیان آمریکایی از افغانستان «تأثیرات منفی جدی» در افغانستان خواهد داشت، اما وعده داد که پکن برای ارتقای ثبات در این کشور با واشنگتن همکاری می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه کوتاهی درباره این تماس تلفنی، اعلام کرد که بلینکن درباره «وضعیت امنیتی افغانستان و اقدامات این کشور برای حفظ امنیت اتباع آمریکایی و چینی» صحبت کرده است.

با این حال طرف چینی درباره این گفت‌وگو توضیح داد، وانگ خطاب به بلینکن تاکید کرد واقعیت‌های میدانی در افغانستان نشان داد که یک مدل خارجی را نباید خودسرانه در کشوری که شرایط تاریخی و فرهنگی متفاوتی دارد، به کار برد.

به نوشته رسانه‌های پکن، وزیر خارجه چین در این‌باره اظهار داشت: «استفاده از قوه قهریه و ابزار نظامی برای حل مشکلات، فقط آنها را افزایش می‌دهد. درس‌هایی که [از حضور آمریکا در افغانستان یادگرفته شده] لایق توجه جدی است».

وی اما تصریح کرد که در پی عواقب منفی وخیمی که خروج عجولانه نظامیان آمریکایی از افغانستان دارد، چین نیز متمایل است با واشنگتن همکاری کند تا مانع آغاز جنگ داخلی جدید یا وقوع فاجعه انسانی در این کشور شود.

بر اساس این گزارش‌ها، وانگ همچنین افزود: «ولی ایالات متحده نمی‌تواند از یک طرف به‌صورت فعالانه چین را سرکوب کند، برای محدود کردن آن تلاش نماید، حقوق و منافع مشروع آن را زیر پا بگذارد و همزمان امید به همکاری پکن [در حوزه‌های مختلف] داشته باشد».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان روز یکشنبه وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

پایگاه آکسیوس به نقل از یک مقام آگاه گزارش داد طالبان به منابع بانک مرکزی افغانستان در آمریکا دسترسی نخواهد داشت.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/13003کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب