درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۸۹۳۶۷۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵ : ۱۰ بازدید: ۱۰۴دیدگاه: ۰

دو کلمه در دفاع از شوراي نگهبان

دو کلمه در دفاع از شوراي نگهبان جناب آقاي محسن هاشمي در دو مناظره تلويزيوني با حسين شريعتمداري و بهادری جهرمي مطالبي در تخطئه عملكرد شوراي نگهبان در مورد احراز صلاحيت نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري مطرح كردند كه قابل دقت، نقد و ارزيابي است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، جناب آقاي محسن هاشمي در دو مناظره تلويزيوني با حسين شريعتمداري و بهادری جهرمي مطالبي در تخطئه عملكرد شوراي نگهبان در مورد احراز صلاحيت نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري مطرح كردند كه قابل دقت، نقد و ارزيابي است.
نقد ايشان روي چند نكته تمركز داشت:
1- نظارت استصوابي شوراي نگهبان مانع رقابت و مشاركت مردم است و افكار عمومي با ‌آن مخالف است.
2- رد صلاحيت افراد مشهور از سوي شوراي نگهبان از جمله پدر بزرگوار ايشان معقول نيست و از سوي افكار عمومي مورد اعتراض است و مانع مشاركت است.
3- كلا روش و رويكرد كاركرد شوراي نگهبان در احراز صلاحيت‌ها قابل دفاع نيست.
4- كاركرد شوراي نگهبان در انتخابات 98 و 1400 درخصوص انتخابات مجلس و رياست جمهوري منجر به كاهش مشاركت و زيرسؤال رفتن مشروعيت مردمي نظام شد.
كلمه اول: شوراي نگهبان براساس قانوني كه در مجلس آن‌هم در زمان پدر بزرگوار ايشان به تصويب رسيده و همچنين در دوراني كه پدر بزرگوار ايشان در تصدي پست رياست جمهوري بوده ابلاغ شده، عمل می کند.
از جمله مفاد اين قوانين، التزام عملي به اسلام و نظام و قانون اساسي است.  
اصل بر اين است قانوني كه مجلس توسط نمايندگان و برگزيدگان ملت در نهاد قانون‌گذاري به تصويب مي‌رساند نظر مردم و افكار عمومي است. لذا اين‌كه افكار عمومي با آن مخالف است بدون ارائه هيچ دليل و مدرك، يك ادعا بيش نيست.
از همه مهم‌تر تاكنون در تمامي نظرسنجي‌ها در دولت‌‌ها و مجالس مختلف، علت عدم مشاركت بيشتر مربوط به مشكلات اقتصادي و تورم و گراني بوده است و علت عدم مشاركت در مورد عملكرد شوراي نگهبان يا نظارت استصوابي به دو درصد هم نمي‌رسد!
كلمه دوم: علت كاهش مشاركت در انتخابات 98 و 1400 به دلیل كاركرد شوراي نگهبان يك وارونه‌گويي و خلاف‌گويي است كه بارها از طرف اصلاح‌طلبان مطرح مي‌شود.
در انتخابات مجلس سال 98 اصلاح‌طلبان سه ليست داشتند به سرلیستی مجيد انصاري، که رأي نياوردند. علت رأي نياوردن آنها عملكرد دولت روحاني بود كه به مردم قول داده بود مي‌رود با مذاكرات برجام، تحريم‌ها را برمي‌دارد و تهديدهاي آمريكا را مرتفع مي‌كند. مردم ديدند تحريم‌ها برداشته نشد و تهديدها چندبرابر شد و از همه بدتر دولت يك طرفه تعهدات برجامي را بدون اين‌كه طرف مقابل به تعهداتش عمل كند انجام داده است. از آن مهم‌تر آقاي روحاني و ظريف به شروط رهبري، مجلس و شوراي عالی امنيت ملي عمل نكرده‌اند و خسارت محض در سياست خارجي و حوزه اقتصادي را در كارنامه اصلاح‌طلبان و به قول خودشان جريان اعتدال ثبت كردند. لذا در انتخابات سال 1398 اصلاح‌طلبان با از دست دادن سرمايه اجتماعي خود نتوانستند طرفداران خود را به پاي صندوق‌هاي رأي بياورند. اين يك حقيقتي است که مثل روز روشن است. آنها با انكار اين حقيقت كه به وعده‌هاي خود عمل نكردند، كاهش مشاركت را به حساب شوراي نگهبان فاكتور مي‌كنند.
در انتخابات رياست جمهوري سال 1400 هم همين اتفاق افتاد آنها نتوانستند طرفداران خود را پاي صندوق رأي بياورند. لذا نامزد آنها فقط دومیلیون و چهارصدهزار رأي آورد.
اصلاح‌طلبان و جريان اعتدال از دست دادن سرمايه اجتماعي خود را نمي‌خواهند بپذيرند. مشروعیت مردمي نظام سر جاي خود است. عدم مشروعيت مردمي يك جريان كه در فتنه‌های 78، 88، 98 و 1401 با دشمن همراهي كردند و كاركرد آنها در دولت روحاني زير سؤال رفته را مي‌خواهند به نام عدم مشروعيت مردمي نظام فاكتور كنند!

محمدكاظم انبارلويي

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/89367کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب