درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۸۲۱۶۰۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۵۶ : ۲۰ دیدگاه: ۰

یادی از مؤسس شورای نگهبان

یادی از مؤسس شورای نگهبان برخي از اصلاح‌طلبان دانسته و يا نادانسته عمله توطئه و دسيسه‌هاي آنها عليه جمهوريت و اسلاميت نظام هستند . اگر اين مواضع ادامه داشته باشد مردم از آنها به عنوان «بي‌غيرت» ياد مي‌كنند و حاضر نمي‌شوند حتي بر سر قبر آنها فاتحه‌اي قرائت كنند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»،
 
1- حدفاصل قزوين - كرج نزديك يانس‌آباد شهرستان آبيك قبر كسي است كه مردم قزوين از او به عنوان امام‌زاده بي‌غيرت ياد مي‌كنند، نام صاحب قبر ميرزا حسن پسر ميرزامسعود شيخ‌الاسلام مي باشد.
ميرزامسعود شيخ‌الاسلام از علماي بزرگ دوره قاجار، فرد خوشنامي بوده است و سمت شيخ‌الاسلامي داشت. نسب او به محقق كركي مي‌رسد.
سمت شيخ‌الاسلام كه يكي از مقامات عاليه دوران صفويه، زنديه و قاجار بوده به عاليترين مقام روحاني اطلاق مي‌شد كه به دعاوي شرعي ، امر به معروف و نهي از منكر ، نظارت بر امور حسبي، امور عالي روحانيون ، مديريت اموال يتيم و اموال افراد غايب مي‌پرداخت. محمدباقر مجلسي و شيخ بهايي و حُرّ عاملي از علمايي بودند كه چنين سمتي داشتند.
ميرزامسعود شيخ‌الاسلام در ايام مشروطيت از مواضع برحق شيخ شهيد شيخ فضل‌الله نوري حمايت مي‌كرد. او با علماي اكثر بلاد ارتباط داشت و مواضع شيخ شهيد را بازتوليد مي‌كرد. به طوري كه پس از فتح تهران در جريان محاكمه شيخ فضل‌الله نوري قاضي از او مي پرسد؛ تو به ميرزا مسعود شيخ‌الاسلام خط مي‌دادي يا او به توخط مي داد؟!
مشروطه‌چيان قبل از رسيدن به تهران و اعدام شيخ‌فضل الله  در ميدان توپخانه هنگام عبور از قزوين به خانه ميرزا مسعود شيخ‌الاسلام مي‌ريزند او را به شكل فجيعي به شهادت مي‌رسانند!! از عجايب مشروطه اين بوده است پسر او ميرزا مسعود يكي از فاتحان تهران بوده و برخي مورخان او را رئيس‌المجاهدين در فتح تهران معرفي مي‌كنند!
من در حيرتم وقتي جلال آل احمد از نعش شهيد شيخ فضل الله نوري بر سر دار، به علامت استيلاي غرب ياد و از او تجليل مي‌كند، چرا از رفيق و همرزم يا استاد او در قزوين يادي نمي‌كند. شهيد ميرزا مسعود شيخ‌الاسلام اكنون در محل پيغمبريه قزوين كه مدفن چهار تن از پيامبران بني‌اسرائيل و مدفن علماي بزرگ و مدرسان و فقيهان عاليقدر است مدفون است.
اما پسر او ميرزاحسن كه از او به عنوان رئيس مجاهدين فاتح تهران در سقوط استبداد صغير ياد مي‌شود در محلي دفن است كه مخروبه‌اي است و مردم قزوين از آنجا به عنوان امام‌زاده بي‌غيرت ياد مي‌كنند.
تاريخ به هنگام اعدام شيخ فضل‌الله نوري از پسر او ياد مي ‌كند، كه پاي چوبه دار كف و سوت مي‌زد. اما از قتل فجيع عالي‌ترين مقام و منصب روحانيت در اندازه «شيخ‌الاسلام» يادي نمي‌كند!؟ به اين سؤال بايد پاسخ داد چگونه پدر مشروعه‌خواه بوده و پسر مشروطه‌خواه و فاتح تهران و از همه مهمتر اين آقا پسر هنگام شهادت پدر كجا بوده است؟!
2- حرف شيخ فضل‌الله نوري كه از بنيانگذاران اصلي مشروطه بوده اين بود كه نبايد نسخه «عدالت» ما از فرانسه و «شورا» از انگليس بيايد. او براي حفظ استقلال و هويت ملي و منافع ملي دو پيشنهاد روشن داشت:
الف- شرط و شروط مشروطه بايد احكام قرآن و عرف جامعه اسلامي باشد.
ب- براي اطمينان از اين مهم 5 تن از علما و فقهاي بزرگ در جايگاه شوراي نگهبان به مصوبات مجلس نظارت كنند، تا قانوني خلاف شرع مقدس اسلام تصويب نشود اين حرف عوام‌فهم‌ترين و خواص‌فهم‌ترين سخن براي نجات مشروطيت از افتادن در دام استبداد بود اما انگليسي‌ها نه در زمان قاجار و نه در زمان پهلوي اجازه ندادند چنين فهمي در كشور گفتمان شود.از دل مشروطه استبداد رضاخان و از دل نهضت ملي استبداد پهلوي دوم را با حمايت مجاهدين بخوانيد منافقين رقم زدند.
3- امام (ره) در نهضت الهي خود با هوشمندي چون كوه در برابر جريان منافقين ايستاد و اجازه نداد يك گفتمان آمريكايي – انگليسي توسط عمله استعمار و استحمار مسلط شود و ضربه‌اي كه در مشروطه و نهضت ملي خورديم تكرار شود. از روز اول جلوي انحراف ايستاد. جايگاه شوراي نگهبان به عنوان صيانت از اسلاميت و جمهوريت نظام در قانون اساسي را محكم كرد. كساني‌كه امروز به بهانه‌هاي مختلف به شوراي نگهبان حمله مي‌كنند و براي آن خط و نشان مي‌كشند مواضع و ديدگاه «ميرزاحسن» را نمايندگي مي‌كنند.
دست اين جماعت به خون پاكان اين سرزمين آلوده است حتي از «پدركشي» ابا ندارند.
امروزها سالروز شهادت آيت الله شيخ فضل الله نوري است. شهادت او نقطه عطف در تاريخ ايران اسلامي است.
جريان سكولار و لائيك در كشور ، مواضع خود عليه شوراي نگهبان را پشت سر اصلاح‌طلبان پنهان مي‌كنند.
برخي از اصلاح‌طلبان دانسته و يا نادانسته عمله توطئه و دسيسه‌هاي آنها عليه جمهوريت و اسلاميت نظام هستند . اگر اين مواضع ادامه داشته باشد مردم از آنها به عنوان «بي‌غيرت» ياد مي‌كنند و حاضر نمي‌شوند حتي بر سر قبر آنها فاتحه‌اي قرائت كنند.

محمدكاظم انبارلويي

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/82160کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب