درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۶۵۵۵۸۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۴۳ : ۱۰ بازدید: ۲۷۲دیدگاه: ۰

سخني با مجمع روحانيون مبارز

سخني با مجمع روحانيون مبارز اين ايام مصادف با سالگرد شهادت شيخ فضل الله نوري است.شهيدي كه حاضر نشد براي حفظ جان خود پرچم پناهندگي اجانب را بر سر در خانه خود بزند تا از كشته شدن و تهديد منافقان مصون بماند. او در برابر مشروطه انگليسي ايستاد و در مورد برافراشته شدن پرچم غرب‌زدگي در ايران هشدار داد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، اين ايام مصادف با سالگرد شهادت شيخ فضل الله نوري است.شهيدي كه حاضر نشد براي حفظ جان خود پرچم پناهندگي اجانب را بر سر در خانه خود بزند تا از كشته شدن و تهديد منافقان مصون بماند. او در برابر مشروطه انگليسي ايستاد و در مورد برافراشته شدن پرچم غرب‌زدگي در ايران هشدار داد. او در جهاد تبيين از يك سو علما، مراجع و روحانيون و از سوي ديگر مردم و نخبگان جامعه را خطاب قرار مي‌داد و نسبت به سياست‌هاي مزدورانه و تجاوزكارانه انگليس بانك بيدارباش مي‌زد.
جریان غرب زده که سر در آخور سفارت انگلیس داشت او را به جرم مبارزه با جدایی دین از سیاست و سکولاریزاسیون در میدان توپخانه دار زدند.
ايام، ايام محرم است فصل عبرت‌آموزي و روشنگري از حادثه كربلا و معارف عاشورا. امام حسين (ع) دو سال قبل از واقعه عاشورا در سرزمين منا خطبه‌اي در برابر علماي اسلام و صحابي معروف پيامبر (ص) ايراد فرمودند.
بيش از 700 تن از علما و روحانيون كه اغلب از صحابه پيامبر بودند به خيمه امام حسين(ع) آمدند حضرت يك سال قبل از مرگ معاويه وظايف و مسئوليت‌هاي سياسي و اجتماعي آنها را در برابر استبداد و شرارت حكومت اموي ووضعیت جامعه اسلامي برشمرد. وي حادثه غدير و اعلام حكمراني خوب از سوي خداوند را يادآور شد.
حضرت پرسش‌هايي را با شواهد تاريخي در مورد حقانيت علي (ع) و اهل بيت پيامبر (ص) مطرح كردند كه روحانيون در پاسخ‌هاي صريح به حقانيت او و علي (ع) و نامشروع بودن حكومت معاويه اقرار كردند.
امام حسين(ع) سپس در جملاتي به‌عنوان نصيحت به علما فرمود :
اختلاف شما علما باعث شد جمعي هوسران و ظالم بر مردم حاكم شوند و زمام امور الهی را از دست شما درآورند. امور مملكت را به رأي خود تصرف كنند و با هوسراني خويش ننگ و خواري پديد آورند. امروز جماعتي معاند و تندخو و فرمانرواياني كه نه خدا شناسند و نه معاد باور بر مردم مسلط شده اند.
در پايان خطبه هم فرمود : اگر مرا ياري نكنيد ستمگران بيش از پيش بر شما نيرو گيرند و در خاموش كردن نور پيامبر شما مي‌كوشند.
*
هر از چندي صاحب اين قلم چند كلمه در نقد سياست‌ورزي جمعي از روحانيون محترم كشور كه با انشعاب از روحانيت مبارز در سالهاي نخستين انقلاب با اذن امام بزرگوار نوعي سياست‌ورزي را براي خود تعريف كردند، بيان مي‌كنم.
مطالب زير تتمه آن نقدها و پرسش‌هاي مشفقانه به بهانه خطبه منا امام حسين (ع) است تا چه قبول افتد چه در نظر آيد .
1- كارنامه سياسي انشعاب مجمع روحانیون مبارز در سپهر سياست ايران تاريك، مبهم و بي‌سرانجام درنهايت و خروج از ممشاي امام (ره) در منشور برادري است. ارزيابي كاركرد سياسي اين انشعاب كه سر از دو فتنه نرم در سالهاي 78 و 88 درآورد موضوع نقد اين مقاله نيست.
2- با انشعاب روحانيون مبارز جمعي از روشنفكران ديني و برخي از نوانديشان به اصطلاح ديني و ... به آنها پيوستند و يك جريان نيرومند سياسي در رقابت‌هاي انتخاباتي پديد آوردند كه حداقل تصدي 4 دولت از 6 دولت پديد آمده در انقلاب را به خود اختصاص دادند.
بخشي از توليدات نرم اين جريان پيوسته به روحانيون مبارز را مي شود در فهرست زير خلاصه كرد:
الف- افكار امام خميني را بايد به موزه تاريخ سپرد.
ب- دين افيون توده‌ها و حكومتهاست.
ج- قوانين اسلامي متعلق به 14 قرن پيش است جوابگويي مشكلات امروز ما نيست.
د- شهادت‌طلبي موجب ترويج خشونت است.
هـ- تفكر شيعي مانع دموكراسي و موجب انحطاط كشور است.
و- مظاهر ديني چون حجاب وحياي زنان نماد عقب افتادگي است.
ز- راه نجات كشور اصلاحات ساختاري است. اصلاحات ساختاري هم يعني حذف ولايت فقيه از قانون اساسي!
ح- روحانيون نبايد مسئوليت اداره كشور را به عهده بگيرند.
ط- راه حل اساسي كشور سازش با آمريكا و پذيرش جايگاه ايران در نظم جهاني مورد قبول آمريكاست.
ي- سكولاريزاسيون يك فرآيند تاريخي است ايستادن در برابر اين فرآيند بي‌نتيجه است.
3- یکی از بزرگترین وظایف علما و روحانيون به‌ويژه كساني كه قبل از انقلاب دستي در مبارزه دارند، مقابله با انديشه‌هاي منحطي است كه تبليغ ترويج آن موجب اضمحلال انقلاب مي شود.
امام خميني (ره) در وصيت‌نامه سياسي – الهي خود و نيز رهنمودهايي كه طي سالهاي قبل و بعد از انقلاب و نيز در منشور برادري خطاب به همه، از جمله روحانيون مبارز و روحانيت مبارز داشته‌اند، امر به مقابله فكري با توليد نرم دشمن كه در فهرست دهگانه بند 2 اين مقاله به گوشه‌هايي از آن اشاره شد داشتند.
در كارنامه فكري و سياسي مجمع روحانيون مبارز، به‌ويژه در بيانيه‌ها و موضع‌گيري سياسي صفحه‌اي و حتي خطي از مقابله با هجوم بي‌وقفه روشنفكران قلابي ديني و توليدات فكري آنها ديده نمي شود. نه‌تنها ديده نمي‌شود بلكه نوعي همراهي و حمايت هم از اين رويكرد و مؤلفان و مصنفان ادبيات ضدانقلابي و ضداسلامي اين جماعت هم ديده مي شود.
4- نقد مشفقانه بنده به اعضاي محترم مجمع روحانيون مبارز و اعضاء مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم اين است كه اگر اين مواضع ضداسلامي و ضدانقلابي را قبول داريد بياييد صادقانه به مردم بگوييد تا مردم تكليف خودرا با شما بدانند. اگر قبول نداريد طي يك بيانيه صريح و شفاف از مباني امام (ره) ، قانون اساسي به عنوان ميثاق ملي و نيز مباني انقلابي كه مردم دهها هزار شهيد براي آن داده اند دفاع كنيد و تبري خود را از اين جماعت كه تتمه منافقين و سلطنت‌طلبها و سكولارها و ضدانقلاب هستند اعلام نماييد.
5- آيا وقت آن نرسيده است كه مردم را در مبارزه با مظالم آمريكا و استكبار جهاني با مواضع صريح و شفاف ياري كنيد و كارنامه‌اي براساس وظايفي كه امام حسين (ع) براي علما برشمرده‌اند و امامين انقلاب در صحيفه نور به مناسبت‌هاي مختلف به عهده علما گذاشته‌اند، ارائه دهيد. تجديدنظر در نوع سياست‌ورزي شما براساس رهنمودهاي قرآن و ائمه معصومين و ... قدري از آلام و رنجهاي مردم مي‌كاهد . از نواميس فكري اسلام و مباني قرآن و انقلاب دفاع كنيد و در برابر جرياني كه انقلاب مشروطه و نهضت ملي را به شكست رساندند و عمله جنگ نرم دشمن بودند، بايستيد.همراهي شما با اين جريان روسياه دنيا و آخرت شما را  تباه مي‌كند.
وقت آن است مجمع روحانيون مبارز به اين پرسش پاسخ دهند ؛ آن وظايف خطيري كه امام حسين (ع) در خطبه منا براي علما برشمردند و آنها را به جهاد تبيين و دفاع از جريان حق در جامعه دعوت كردند آيا التزام دارند.

محمدكاظم انبارلويي

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/65558کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب