درحال بارگذاری

گروه: اجتماعی/ایران شناسه: ۸۷۹۱۸۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۵۶ : ۲۲ بازدید: ۲۱۴دیدگاه: ۰

حجاب استایل ها فرصت یا تهدید؟

حجاب استایل ها فرصت یا تهدید؟ حجاب استایل پدیده‌ای است که امروزه در فضای مجازی شاهد آن هستیم. هدف افرادی که به ارائه حجاب استایل می‌پردازند طرح و معرفی سبک جدید و جذابی از پوشش است؛ اما مسئله‌ای که در این میان مطرح است، در اصل رفتارهای آن‌ها با فلسفه حجاب در تناقض است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، حجاب استایل پدیده‌ای است که امروزه در فضای مجازی شاهد آن هستیم. هدف افرادی که به ارائه حجاب استایل می‌پردازند طرح و معرفی سبک جدید و جذابی از پوشش است؛ اما مسئله‌ای که در این میان مطرح است، در اصل رفتارهای آن‌ها با فلسفه حجاب در تناقض است.
 تاریخچه فعالیت حجاب استایل‌ها به قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد، آن‌هم عمدتاً در کشورهای سکولار پیگیری می‌شد و یا در کشورهایی که رعایت حجاب اسلامی در آن‌ها اجباری نبود، در این میان نام کشورهایی مانند ترکیه، اندونزی و مالزی به چشم می‌خورد. بعضی به‌سادگی گمان می‌کنند که پوشش حجاب استایلی، یک پوشش اسلامی است، اما از نگاه منتقدان این نو پوشش با احکام اسلامی درباره پوشش تعارض دارد.
حجاب استایل ها برخلاف تصور کلی جامعه، سعی در تغییر ذائقه عمومی جامعه در مورد حجاب دارند، در این میان دو حرکت را شاهد هستیم:1- جایگزینی پوشش عبای بلند یا مانتو بلند به‌جای حجاب برتر یا همان چادر 2- آمیخته نمودن مسئله حجاب با تبرج که بار اصلی این موضوع بر دوش بلاگرها است. برخی بلاگر ها شعار «استایلت را حرفه‌ای بساز» دارند. نتیجه این شعار تغییر ذائقه عمومی جامعه، به‌ویژه ذائقه افراد عادی است.
باید اشاره داشت شکل‌گیری حجاب استایل ها ناشی از نبود برنامه مدون برای بازار بزرگ حجاب است که متأسفانه جبران این خلأ توسط بلاگرها انجام‌شده است. این پدیده ناهنجار فرهنگی نیز چند صباحی است که در فضای مجازی به‌خصوص در اینستاگرام از سوی بلاگرها و حجاب استایل‌ها در ایران اسلامی پیگیری می‌شود، نکته حائز اهمیت اینکه اکثر این بلاگرها خودشان اصلاً اعتقادی به حجاب ندارند و به‌مرور از حجاب ظاهری که تبلیغ می‌کنند فاصله می‌گیرند. آن‌ها با انواع پست‌ها در فضای مجازی که حاوی تبلیغ سبک زندگی متمولانه است، زحمت این تغییر ذائقه را کشیده‌اند؛ تبلیغات حجاب بدون رعایت اصول و چارچوب آن چیزی که الآن بسیار رایج شده است.
البته در ابتدای امر این‌گونه نبود، کسانی در این کسوت بلاگر حجاب بودند که خودشان از حجاب حداقلی در چهارچوب دین برخوردار بودند، اما به‌مرور این امر به دست بسیاری از کسانی افتاد که اصلاً به اصل حجاب معتقد نیستند و محجبه عکس می‌گیرند درواقع خودش یک اجتماع نقیضین بزرگ‌اند.
برخی از دختران جوان ابتدا با نیت خیر و ترویج حجاب به این کار روی می‌آورند، مثل برخی دهه هشتادی‌ها؛ اما بعد از مدتی تفاوت پست‌های خود و دور شدن از اصل عفاف را می‌بینند؛ زیرا قواعد دیگری بر این زیست‌بوم (اینستاگرام) حاکم است، برخی تشویق می‌کنند و برخی تقبیح می‌کنند. پس برای خوشایند مخاطب و افرایش فالور ... در ابعاد و زوایای مختلف پست می‌گذارد، بعد بیشتر لایک می‌خورند. کم‌کم معصومیت اولیه از دست می‌رود و آن نیت الهی ابتدایی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، شاید «مرگ تدریجی یک رؤیا». تمام عکس‌ها مثل یک پازل که کنار هم قرار بگیرد، ترکیبی از خود نشان می‌دهد، خیلی دورتر از آن نیت اولین بار که با آن وارد این وادی شده بود.
در این اثنا نباید از لایه پنهان فعالیت حجاب‌استایل‌ها غافل ماند، زیرا آن‌ها در پازل دشمن آگاه و یا ناآگاه حرکت می‌کنند تا سکولار کردن جامعه مذهبی ایران را به سرانجام برسانند. درنهایت باید گفت عملکرد حجاب‌استایل‌ها ایجاد تناقض بین احکام دین و رفتار آن‌ها است. آن‌ها همان‌طور که با لاک و ناخن کاشته در فضای پیاده‌روی اربعین حضور داشتند و با آرایش غلیظ و مژه‌های کاشته‌شده سعی کردند با موج‌سواری بر باورهای مذهبی چند تا لایک بیش‌تر بگیرند و حتی حرمت عزاداری را نگه نداشتند و به تبلیغ کالا در کربلا پرداختند.
 یکی از خطرات حجاب استایل ها این است که هرجا به رنگ همان جماعت درمی‌آیند و حجاب برای این افراد با هدف پوشش نیست، بلکه نمادی برای تبرج و خودنمایی است! هدف این جماعت تهی کردن پایبندی به احکام دین است که البته این موضوع را هم با عشوه‌گری ممزوج نموده‌اند!
 ضربه‌ای که حجاب استایل ها می‌توانند به اعتقادات مردم درخصوص مسئله حجاب وارد می‌کنند، احتمالاً می‌تواند خیلی سنگین‌تر از اقدامات مخالفان حجاب باشد؛ چراکه این نوع حجاب سازگاری باروح حجاب اسلامی ندارد. به نظر می‌رسد حجاب استایل حتی پدیده جهانی است و عفت و حیا و حجاب زنان و دختران مسلمان را هدف قرار گرفتند و کم‌کم زمینه بدحجاب و بی‌حجاب کردن زنان محجبه را با عادی‌سازی تدریجی بنا می‌نمایند.


فائزه معصومی، کارشناس رسانه

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/87918کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب