درحال بارگذاری

گروه: فرهنگ / حوزه قرآن و فعالیت های دینی/ایران شناسه: ۸۲۱۶۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵ : ۱۷ بازدید: ۱۴۷۲دیدگاه: ۰

غدیر و ظلم تاریخی پیمان شکنان به بشریت!

غدیر و ظلم تاریخی پیمان شکنان به بشریت! به واقعه غدیر از هر زاویه و از هر منظری نگاه شود حائز اهمیت است. این واقعه از مهم ترین وقایع مسلم با سندهای محکم در تاریخ اسلام بشمار می‌آید و هم شعیه و هم اهل سنت برآن اتفاق نظر دارند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، به واقعه غدیر از هر زاویه و از هر منظری نگاه شود حائز اهمیت است. این واقعه از مهم ترین وقایع مسلم  با سندهای محکم در تاریخ اسلام بشمار می‌آید و هم شعیه و هم اهل سنت برآن اتفاق نظر دارند.[1] این واقعه تأثیرگذار در 18 ذی الحجه سال دهم هجری به وقوع پیوست. در این روز پیامبرعظیم الشأن اسلام حضرت محمد(ص) بنا به دستور ذات باری تعالی[2]، هنگام بازگشت از آخرین حج؛ در غدیرخم، حضرت علی(ع) را امام و جانشین خود معرفی کردند. همه حاضران و بزرگان صحابه که در آن واقعه عظیم تاریخی حضور داشتند با حضرت علی(ع) به عنوان امام و وصی و جانشین رسول‌خدا(ص) بیعت کردند. بیعتی که بعد‌ها به آن پشت کرده و به طمعه رسیدن به قدرت و حکومت، دست به تحریف غدیر زده تا جفای خود به خداوند، رسولخدا(ص) و حضرت علی(ع) را توجیه نمایند. این جماعت متظاهر و منافق، جامعه اسلامی را قربانی خودخواهی‌ها و عقده گشایی‌های خود نمودند و با رفتارهای اهانت بار و سبک و مشمئز کننده، موجبات انحراف  و کژی را در جامعه اسلامی مهیا کردند و شد آن چه که نباید می‌شد.

حال و روز امروز جوامع اسلامی با حاکمان نالایقش، قصه پرغصه آن انحراف تاریخی است و این همه مصیبت، نتیجه فضاحت بار آن خیانت به عهد و پیمانی است که با خدا و رسول خدا(ص) و حضرت علی(ع) بستند تا با سیاست شیطونی سوار بر مرکب چموش حکمرانی گردند و با دروغ و فریب و نیرنگ، ریشه باورهای اعتقادی و دینی مردمان را در جامعه خشکانده و از بیخ و بن قلع و قمع نمایند تا انگیزش‌های دینی را در مردم کشته و عقیم نمایند. حاشا و کلا که اگر در این خصوص به توفیقی نائل آمده باشند.

از آن روز تا به امروز مردم دنیا با توجه به حاکمان نالایق خود به دین مبین اسلام گرایش بیشتری پیدا کرده‌اند و این میل به دین محمدی رو به فزونی دارد و مردم دنیا، حساب دین را از حاکمان فاسد منفعت طلب جدا کرده اند و هرگز دین الهی را به وجود نامبارک آنان گره نزده و انشاء ا... روزی خواهد رسید -که آن روز دیر نیست- همه این سردمداران فاسد را به زیر خواهند کشید و انتقام تمام جفاها را که به علی(ع) و خاندان مظلوم اهل بیت عصمت و طهارت و رسالت از غصب خلافت آنان تا به امروز رفته است، از شورای شش نفره سقیفه گرفته تا خلافت‌ها و حکومت‌های جائر امروز در کشورهای اسلامی، خواهند گرفت و مدینه فاضله را با حضور مهدی قائم آل محمد(ص) با آموزه‌های نبوی، علوی و فاطمی بر پا و بر قرار خواهند ساخت تا جهان طعم شیرین صلح، عدالت، امنیت، رفاه، آسایش، مهربانی، دوستی، صفا، یکرنگی و انسانیت را با تمام وجود چیشده و درک نمایند و قطعا بشریت به خاطر این نعمت بزرگ، شکرگزار خداوند خواهد بود و با او عهد و پیمانی مجدد خواهد بست تا از دامن ولایت اهل بیت علیهم السلام جدا نشود و تا زنده است متمسک به علی(ع) و خاندان امامت باشند که جانشینان به حق رسولخدا(ص) هستند.   
بعد از وفات رسول گرامی(ص) و جفای به پیمان غدیرخم و غصب خلافت الهی امیرالمؤمنین علی(ع)، در جامعه اسلامی انشقاق صورت گرفت، وحدت و همبستگی رخت بربست، ارزش‌ها رنگ باخت، تشکیک‌ها سالوسانه و مزورانه چون خوره به جان مردم انداخته شد، تبعیض و بی‌عدالتی فزونی یافت،  تفاخر بر ارزش‌های جاهلی مجددا بازگشتی بی شرمانه داشت، شکاف طبقاتی زیاد شد، ثروت‌اندوزی و ویژه‌خواری و رانت خواری در میان حکومتی‌ها و حاکمان فاسد بی­خاصیت نضج یافت و بالتبع اشرافیگری و فساد با حرص و ولع در دست درازی به بیت‌المال تا عمق درون حکومت‌های غاصب نفوذ کرد، حلال خدا حرام شمرده شد و حرام الهی مستحب و حلال اعلام گردید. این همه مصیبت و نکبت به خاطر دوری از پیام غدیرخم بود که نفوذی‌های در درون حکومت اسلامی، این هزینه سنگین را در طی بیش از سیزده قرن؛ حاکمان نالایق بی کفایت فاسد فاسق، بر پیکر جامعه اسلامی تحمیل نمودند و تا ابد این عناصرخائن غارتگر شکمباره شهوت پرست، منفور خدا و رسول‌خدا(ص) و علی(ع) و ائمه هدی علیهم السلام گردیدند و در پیشگاه تاریخ افشا، رسوا، قضاوت و محاکمه گشتند.      
خناسان و نفوذی‌ها با برهم زدن قواعد بازی در قدرت و نادیده گرفتن پیام غدیر، فقط در حق علی(ع) این اسوه تقوا و حلم و ایمان و شجاعت و عالمِ آگاه به امور، ظلم نکردند بلکه در حق بشریت این جفا را روا داشتند و با شالوده شکنی مسیر تاریخ را عوض کردند و انسانیت را به ضلالت و تباهی کشاندند. از این غصه هرکس دق کند و بمیرد جا دارد چرا که علی(ع) این امام عارفان را که به جوانمردی و عفو و گذشت، بزرگی و دانایی معروف  و شهره بود و به تعبیر رسای جرج جرداق؛ حقوقدان مسیحی[3]، صدای عدالت انسانی بود، از حق مسلم الهی اش محروم کردند تا جهان برپاست و تا منجی‌اش ظهور کند باید در فقدان این انسان الهی  بی نظیر و بی بدیل بسوزد و بسازد و تاوان دهد. مشکلات امروز جوامع اسلامی و فراتر مشکلات جهان بشریت ناشی از درک پیام غدیر بود که به آن خیانت شد و پیمان شکنان ظلم تاریخی به بشریت روا داشتند و این سنگ بنا را که بنیان نهادند، مصداق این ضرب المثل گشتند که صائب تبریزی گفته است:
 

خشت اول چون نهد معمار کج  
تا ثریا می رود دیوار کج!!     

حرف و سخن در این زمینه فراوان است و مجال پرداختن به این موضوع مهم در یک مقاله نمی‌گنجد و این یادداشت بهانه‌ای بود تا اولا این روز را گرامی و عزیز بداریم؛ و ثانیا به شیعیان و علاقمندان علی(ع) این غدیر را که روز ولایت و امامت است تبریک و تهنیت گفته باشیم؛ و ثالثا یادآوری نماییم که در تاریخ اسلام، غدیر بسیار مهم و از جایگاه ویژه­ای برخوردار است و «مَن کُنتُ مَولاه فَهذا عَلىٌّ مَولاه»را تنها شیعیان نقل نکرده‌اند؛ این جزو مسلّمات غیر قابل انکارتاریخ است و هرگز هم مخدوش شدنی نیست و این اتفاق و واقعه هم تحریف شدنی نمی‌باشد؛ و رابعا غدیر امامت با ظهور منجی عالم، احیا و پیمان شکنان در پیشگاه مهدی آل محمد مجازات خواهند شد و تاریخ با لطف الهی به مسیر درست خود باز خواهد گشت؛ و خامسا این روزها و این ایام چه در ایران و چه در کشورهای مسلمان دیگر زمان خوبی است برای بازخوانی خطبه غدیر و درک پیام غدیر تا به آن عمل نماییم و شریک جرم پیمان شکنان ریاکار فریبکار متظاهر مسلمان نمای منافق نفوذی قرار نگیریم؛ و سادسا باید پیام غدیر را جهانی دید و آن را محدود به جهان اسلام ننمود و به همین خاطر پیام غدیر را باید جهانی تحلیل و تبیین کرد.     
 

 دکتر اسدالله افشار

پی‌نوشت:

[1] - معصومان به حدیث غدیر استناد کرده‌اند و شاعران بسیاری از دوران امام علی(ع) درباره آن شعر سروده‌اند. از مهم‌ترین آثار درباره این واقعه، کتاب الغدیر از علامه امینی است. پیامبر(ص) و دیگر معصومان این روز را عید خوانده‌اند و مسلمانان، به‌ویژه شیعیان این روز را جشن می‌گیرند.
[2] - مسلمانان حج‌گزار پنج شنبه ۱۸ ذی الحجه به غدیر خم رسیدند و پیش از جدایی اهالی شام، مصر و عراق از جمعیت، جبرئیل آیه تبلیغ را بر پیامبر(ص) نازل کرد و از جانب خداوند، به رسول خدا(ص) امر نمود تا علی(ع) را به عنوان ولی و وصی بعد از خود، به مردم معرفی کند. پس از نزول این آیه، پیامبر(ص) دستور توقف کاروان را صادر نمود و گفت آنانی که پیشاپیش حرکت می‌کنند، به محل غدیر بازگردند و کسانی که عقب مانده‌اند، به کاروان در غدیر خم، ملحق شوند. در این حج آخرین رسول خدا(ص)؛ هنوز جمعیت متفرق نشده بودند که جبرئیل نازل شد و از جانب خداوند، آیه سوم سوره مائده نازل شد که به آیه اکمال مشهور است. در بخشی از آیه آمده است: «الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دیناً؛ امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.»
 [3] - جورج سَمْعان جُرْداق (۱۹۲۶-۲۰۱۴م)، مشهور به جورج (جرج) جرداق، نویسنده و شاعر مسیحی لبنانی و نویسنده کتاب مشهور امام علی صدای عدالت انسانی بود. این کتاب مورد استقبال گسترده اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان قرار گرفت. جورج جرداق در سال ۱۹۲۶م در یک خانواده مسیحی ارتودکس قحطانی‌تبار در شهرک «الجدیدة» منطقه مرجعیون در جنوب لبنان زاده شد. تحصیلات ابتدایی خود را در یکی از مدارس همان روستا به پایان رساند. چنانکه خودش گفته است در دوران نوجوانی بارها از مدرسه گریخته و به آغوش طبیعت رفته تا به مطالعه نهج البلاغه، دیوان متنبی (شاعر شهیر عرب) و کتاب مجمع البحرین از شیخ ناصی الیازجی بپردازد. آشنایی وی با نهج البلاغه به واسطه برادرش فؤاد جرداق (مهندس، لغت‌شناس، شاعر) بود که وی را در این کار تشویق کرد. جورج در ۱۳ سالگی بیشتر مطالب نهج‌البلاغه و دو کتاب ادبی دیگر را حفظ بوده است. جورج جرداق تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشکده پاتریاکیه (بطروکیه) در بیروت به پایان برد. همان طور که گفته شد وی در ۱۴ آبان ۱۳۹۳ش (پنجم نوامبر ۲۰۱۴م) درگذشت. و در مقبره خانوادگی مرجعیون در بیروت دفن شد.

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/8216کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب