درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۷۷۹۱۸۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۹ : ۱۰ دیدگاه: ۰

پاک‌آیین:

ریاست بر مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر دستاوردی بین المللی برای دیپلماسی ماست

ریاست بر مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر دستاوردی بین المللی برای دیپلماسی ماست ریاست ایران بر مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل دستاوردی بین المللی برای دیپلماسی ایران و نشان دهنده اجماع آسیا در حمایت از ایران است تا در حوزه حقوق بشر فعال باشد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، محسن پاک آئین کارشناس روابط بین الملل و سفیر سابق ایران در آذربایجان با اشاره به ریاست ایران بر مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: این مساله دستاوردی بین المللی برای دیپلماسی ایران است و می‌توان آن را از چند منظر مورد توجه قرار داد.

وی افزود: کشورهای آسیایی در مقابل ایران نماینده‌ای را معرفی نکردند و این نشان دهنده اجماع آسیا در حمایت  از ایران است برای اینکه بتواند در حوزه حقوق بشر فعال باشد که این مساله هم به دلیل تجربیات ایران در این حوزه است و هم برای مقابله ایران با آمریکا و اروپاست که معمولا از حقوق بشر استفاده ابزاری می‌کنند.

این کارشناس روابط بین الملل تصریح کرد: مساله دوم  ابراز نگرانی آمریکا از این اتفاق است و انتقاد از کشورهای آسیائی که چرا اجازه دادند ایران به این دستاورد دست پیدا کند از ابر قدرتی آمریکایی‌ها تنها ابراز نگرانی کردنشان باقی مانده است ابراز نگرانی می کنند که چرا اتحادیه عرب سوریه را در جمع خودش پذیرفت یا چرا رئیس جمهور ایران به سوریه رفته است یا بابت ریاست ایران بر مجمع اجتماعی حقوق بشر سازمان ملل ابراز نگرانی می کنند

وی با بیان اینکه ابراز نگرانی رویه ثابت آمریکاست و نباید به آن اعتنا کرد، افزود: در حال حاضر اولین ناقض حقوق بشر در جهان آمریکاست که جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین خصوصا در مقطع کنونی را تایید می‌کند. ایالات متحده حقوق بشر را در افغانستان و عراق نقض کرد و ننگی را در دامان حقوق بشر گذاشت.

سفیر سابق ایران در آذربایجان تصریح کرد: در یکسالی که ایران رئیس این مجمع است باید تلاش کند در حوزه حقوق بشر عملکرد خوبی داشته باشد و یادگار خوبی را از خودش بخصوص در موضوع نقض حقوق بشر در آمریکا، اروپا و مبارزه با آپارتاید در رژیم صهیونیستی و آمریکابه جا بگذارد. اگر ایران بتواند علیه کشورهای غربی اجماعی ایجاد کند که ناقض حقوق بشر هستند و بتواند از بسیج کشورهای چندجانبه گرا برای مقابله با یکجانبه گرایی غرب در مساله حقوق بشر استفاده کند دستاورد خوبی برای کشورمان محسوب می‌شود.

به گزارش فارس، علی بحرینی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین المللی در ژنو به عنوان رئیس نوزدهمین اجلاس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ انتخاب شد. مجمع اجتماعی یکی از سازوکارهای شورای حقوق بشر است و هر سال با انتخاب یک موضوع خاص، که مربوط به مهمترین چالش‌ها، تحولات و نگرانی‌های جهانی در حوزه حقوق بشر است، ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار می دهد.

ریاست این مجمع به صورت چرخشی به نمایندگان قاره‌های مختلف داده می شود، بر اساس همین شیوه امسال نوبت به قاره آسیا رسیده بود که نماینده‌اش را جهت تصدی‌گری این سمت معرفی کند ولی هیچ کشوری جز ایران از جانب قاره کهن معرفی نشد تا جایی که معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده انتصاب ایران برای ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را «عمیقا نگران‌کننده» خواند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/77918کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب