درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/ایران شناسه: ۷۴۸۶۲۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲ : ۱۰ بازدید: ۴۵۸۵دیدگاه: ۰

جنگ روسیه علیه اوکراین یک ساله شد!

جنگ روسیه علیه اوکراین یک ساله شد! جنگ روسیه بر علیه اوکراین یکساله شد.[1] این جنگ علاوه بر تلفات انسانی و انهدام و تخریب زیر ساخت ها، از ابعاد نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تبعات سنگینی برای دوکشور درگیر و همچنین جامعه جهانی و بین المللی داشته که غیرقابل انکار و غیرقابل تردید است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، جنگ روسیه بر علیه اوکراین یکساله شد.[1] این جنگ علاوه بر تلفات انسانی و انهدام و تخریب زیر ساخت‌ها، از ابعاد نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تبعات سنگینی برای دوکشور درگیر و همچنین جامعه جهانی و بین المللی داشته که غیرقابل انکار و غیرقابل تردید است. صاحب نظران و تحلیل گران برجسته نظامی و سیاسی در خصوص این جنگ و تجاوز نکاتی را بیان داشته اند که به برخی از آن ها به اختصار اشاره می شود:    


1- امید، اراده و چشم‌اندازی برای پایان این جنگ دیده نمی‌شود.
 

2-جبهه استکبار غرب و ناتو با افزایش کمک‌های تسلیحاتی خود به اوکراین، برشعله های آتش این جنگ دمیده و موجب تحریک روسیه گشته تا این کشور روز به روز در طی یکسال اخیر و در ورود به دومین سال این تجاوز آشکار بر شدت عملیات نظامی خود بیافزاید.
 

3- مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در دیدار با نظامیان اذعان کرده: «اگر وضعیت جنگ اوکراین به همین منوال ادامه یابد، نظم جهانی که در 78 سال گذشته ایجاد کرده‌ایم، فرومی‌پاشد.»[2]   
 

4- پیامدهای این جنگ در این یک سال اخیر؛ میلیون‌ها انسان وحشت زده و بی گناه را چه در اوکراین و چه درروسیه، و حتی اروپا و تمامی نقاط جهان با آسیب های روحی- روانی و مادی مواجه ساخته است که با هیچ معیار مادی نه می توان ارزیابی کرد و نه می توان برایش خسارتی و جبرانی در نظر گرفت! [3]
 

5-  ارسال تسلیحات سنگین از سوی آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه و برخی کشورهای اروپایی تحت فشار غرب و این سه کشور اروپایی باعث شده است جنگ طولانی شود و این طولانی شدن قطعا به نفع اوکراین  و آمریکا و ناتو نخواهد بود و مسلما با فرسایشی شدن جنگ، اوکراین بیش از همه متضرر گشته و دیگر آن که به دلیل هزینه‌های بالای جنگ جبهه استکباری غرب و متحدانش از اوکراین حمایتی نخواهند داشت و این کشور را در وسط معرکه و میدان ستیز تنها خواهند گذاشت. چنان چه این روزها اروپایی‌ها زلنسکی را برای شروع مذاکرات با پوتین تحت فشار قرار داده‌اند تا خودشان با تمام مشکلات داخلی ناشی از این جنگ، بیش ازاین متحمل ادامه تأمین بودجه و هزینه های سنگین جنگ نگردند! باید به اروپایی ها بگویم خود کرده را تدبیر نیست.    
 

6- برخی معتقدند که اگر نبود سیاست های غلط و اشتباهی آمریکا و اگر نبود دنباله روی بی چون و چرای ذلیلانه کشورهای اروپایی از آمریکا در امر اوکراین؛ جنگ خاتمه یافته بود و دنیای شاهد این همه خسارت نبودند که با اضطراب و استرس شاهد کمبود مواد غذایی، قتل، ناامنی، غارت وکشتاروتخریب زیرساخت های خود باشند.  
 

7- تا سیاست‌های سلبی و مداخله‌گرایانه آمریکا و اتحادیه اروپا در قبال جنگ اوکراین وجود دارد، آتش این جنگ شعله ورترخواهد بود و هیچ معاهده صلحی محقق نخواهد شد چرا که آمریکا و اروپاییان با فروش سلاح های خود به دنبال کاسب کاری هستند و حرمت انسان هم در تفکر و مکتب آنان جایی ندارد و به تعبیر برخی کارشناسان «صلح» کماکان حکم خط قرمز غربی‌ها در اوکراین را دارد!
 

8- از نگاه مردم اروپا؛ ناتو و دول اروپایی، عامل اصلی بروز و طولانی شدن جنگ در اوکراین هستند و لذا در سالگرد آغاز جنگ اوکراین پایتخت چند کشور اروپایی به صحنه اعتراضات مردمی به سیاست‌های ناتو در گسترش جنگ‌افروزی و تدوام جنگ اوکراین تبدیل شد. البته از سوی رسانه های خبری این خبر قابل اهمیت بود که سازمان‌های ضدجنگ، نهادهای حقوق‌بشری و فعالان مدنی به مردم پیوسته و با حمل پلاکارد و سر دادن شعارهایی خواستار توقف حمایت‌های تسلیحاتی غرب از اوکراین برای پایان دادن به درگیری‌ها شدند.
 

9- جالب است که اشاره شود سفرای اروپایی در تهران سالوسانه، در یک سالگی تجاوز روسیه به اوکراین، بیانیه مشترکی منتشر کرده‌اند. این بیانیه، حاوی محکومیت تجاوز به مرزها و تمامیت ارضی کشورها، نکوهش کشتار غیرنظامیان وتخریب زیرساخت‌ها‌، تأکید برلزوم حمایت ازآوارگان و....می باشد که درجای خود بسیار قابل تأمل و قابل ارزیابی می باشد.
 

 سفرای اروپایی دربیانیه مشترک خود نوشته‌اند: «ما هرگونه حمایت نظامی از جنگ تجاوزکارانه و غیرقانونی روسیه علیه اوکراین را غیرقابل قبول می‌دانیم. فروش تسلیحات وسایرموارد کمک‌رسانی ویا کمک به کشوری که ناقض قوانین بین‌المللی می‌باشد، به‌عنوان نقض قوانین بین‌المللی به‌شمار می‌رود. چنین تسلیحاتی که پهپاد را نیز شامل می‌شود، به طرز بی‌رویه‌ای توسط روسیه علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های اوکراینی استفاده شده و منجر به رنج و ویرانی مضاعف می‌شود.»
 

با توجه به بخش مطرح شده از بیانیه مذکور اکنون باید این حضرات توضیح دهند اگربه آن چه آورده اید و ذکر کرده اید اعتقاد دارید و فریبکاری نیست چرا موارد اصولی مندرج در بیانیه مورد اشاره را در جنگی که صدام به نیابت از آمریکا و اروپاییان علیه ایران راه انداختند اعلام نکردید و با پستی تمام طی 8 سال ایران را درجنگ و تجاوزی آشکارقراردادید و از مهره پست و حقیر خود حمایت کردید و خون جوانان این سرزمین را بر زمین ریختید و در جرم و جنایت و تجاوز و شرارت و تخریب منابع انسانی، مادی  و زیر ساخت ها صنعتی، آموزشی، نظامی، بهداشتی– درمانی؛ یار و مددکار مهره کثیف خود شده وتا آخرازاوحمایت نمودید. بیانیه مذکور سند تناقض و رسوایی شما در تاریخ است و از چشم تیز بین آیندگان پنهان نخواهد ماند.      
 

10- نخست‌وزیر مجارستان  که از همان روزهای آغازین جنگ پیش‌بینی آمدن چنین روزهایی را کرده بود درموضع گیری جدیدخودتصریح کرده وگفته است: درجنگ اوکراین و روسیه هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت و مذاکرات فوری آتش بس و صلح باید در اسرع وقت آغاز شود.[4] البته یک مقام انگلیسی که نخواست نامش فاش شود، گفت: باید در نشست ناتو پیشنهاد روشنی به اوکراین داده شود و همچنین نوعی پیروزی سیاسی به زلنسکی پیشنهاد شود که بتواند با ارائه آن به مردم کشورش، انگیزه مذاکره را ایجاد کند. آلمان و فرانسه نیزحامی این طرح بوده و آن را راهی برای «افزایش اعتماد به نفس» و «انگیزه اوکراین برای مذاکره با روسیه» می‌دانند.
 

در هرصورت کسانی که اوکراین را به وادی جنگ کشانده اند برای خروج از این بحران و رهایی از این مخمصه، شدید دنبال راهکار هستند تا بتوانند از زیربار فشارافکار عمومی مردم خود به دلیل مشکلات اقتصادی که ناشی از همین جنگ است خارج شوند. در این میان چین هم در سند 12 صفحه‌ای طرح صلحی را ارایه کرده که محور آن مذاکره و راهکار دیپلماتیک می باشد و آن به عنوان تنها راهکار ممکن برای حل بحران اوکراین تأکید شده است.
 

 دکتر اسدالله افشار


 

پی‌نوشت:

[1] - جنگ اوکراین که اینک یک سال از آغاز آن می‌گذرد، در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو به شرق تا نزدیک مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب بویژه آمریکا، 24 فوریه 2022 / ۵ اسفند ۱۴۰۰ عملیات ویژه نظامی در اوکراین را آغاز کرد. طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف به این جنگ‌افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.
[2] - رسالت: دوشنبه 8 اسفند ماه1401- شماره 10538. به نقل از خبرگزاری تسنیم.
[3] - مجموعه‌‌های بشر دوستانه سازمان ملل در یکسالگی جنگ اعلام کردند که ۱۸ میلیون نفر یعنی تقریبا نیمی از جمعیت اوکراین نیازمند کمک‌های بین‌المللی‌اند تا به حیات اولیه ادامه دهند. (آینه بودگی جنگ اوکراین و روابط بین‌المللی. دکتر سیدمحمدکاظم سجادپور. اطلاعات: دوشنبه 8 اسفند ماه1401- شماره 28341  )
[4] - کیهان: یکشنبه 7 اسفند ماه1401- شماره 23252.
 
 

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/74862کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب