درحال بارگذاری

گروه: اقتصادی / حوزه نفت و انرژی/ایران شناسه: ۷۱۳۰۹۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶ : ۱۸ دیدگاه: ۰

معاون وزیر نفت:

مشترکان کم مصرف گاز پاداش صرفه جویی می‌گیرند

 مشترکان کم مصرف گاز پاداش صرفه جویی می‌گیرند مشترکان خانگی که مصرف گاز آنها در ماه‌های سرد سال نسبت به دوره مشابه پارسال کمتر شود، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول پاداش صرفه‌جویی می‌شوند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی ضمن اعلام خبر ابلاغ آیین‌نامه اجرایی تعرفه گازبها و طرح‌های تشویقی ازسوی دولت به وزارت نفت، در تشریح آن بیان کرد: مشترکان خانگی که مصرف گاز آنها در ماه‌های سرد سال نسبت به دوره مشابه پارسال کمتر شود، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه‌جویی معادل سه واحد درصد در گازبهای صورتحساب همان دوره خواهند شد که این تخفیف تا سقف ۴۵ درصد گازبها در صورتحساب آنها اعمال خواهد شد.

وی تأکید کرد: مشترکانی که در ماه‌های بسیار سرد سال، مصارف آن‌ها حداکثر ۷۰ درصد الگوی متعارف مصرف (سقف پله ۳ جدول پلکانی) باشد، گازبهای آن‌ها ۱۰۰ در صد رایگان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: تعرفه مشترکانی با مصرف متعارف که در سه پله نخست قرار دارند، نسبت به پاسال افزایشی نداشته و صورتحساب آنها مشابه سنوات گذشته است؛ فقط تعرفه مشترکان پرمصرف بخش خانگی، یعنی از پلکان ۴ به بعد افزایش یافته است، این تغییر تعرفه از ۱۶ آذرماه در صورتحساب‌های مشترکان محترم اعمال می‌شود.

چگنی ادامه داد: بر همین اساس، گازبهای مشترکانی که زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار دارند و مصرف آنها در حد متعارف است (سقف مصرف مجاز پله ۳ در هر اقلیم)، رایگان خواهد بود، اما در عین حال، مشترکان عادی و حتی مشترکان کمیته امداد و سازمان بهزیستی اگر از این سقف مصرف، عبور کنند، حجم مازاد مصرف آنها، مشمول پرداخت تعرفه‌های پلکانی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: اکنون ۶۵ درصد حجم گاز مصرفی بخش خانگی در دوره سرد سال از سوی مشترکان پرمصرف (پلکان ۴ تا ۱۲) مصرف می‌شود و در عین حال، بیشترین مقدار یارانه پنهان انرژی را مشترکان پرمصرف دریافت می‌کنند.

وی یادآور شد: این در حالی است که بیش از ۶۴ درصد از مشترکان که در پلکان نخست تا سوم قرار دارند، تنها ۳۵ درصد حجم گاز مصرفی بخش خانگی در دوره سرد سال را مصرف می‌کنند که تعرفه آنها افزایشی نداشته است.

چگنی افزود: بر این اساس، برای ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه یارانه انرژی، با مصوبه هیئت وزیران، برای مشترکان پرمصرف و بسیار پرمصرف گاز نیز، جریمه‌هایی در نظر گرفته شده که از ۱۶ آذرماه، قابلیت اجرا دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، بر اساس این آیین‌نامه، اماکن مذهبی، هتل‌ها، مساجد و غیره اگر بیشتر از ۱۰ درصد نسبت به بازه مشابه پارسال، صرفه‌جویی در مصرف داشته باشند، به ازای هر یک درصد صرفه‌جویی، ۱۰ درصد بخشودگی در گازها و تا سقف ۴۰ درصد خواهند داشت.

چگنی درباره واحدهای صنعتی نیز توضیح داد: مشترکان صنعتی هم، چنانچه بتوانند اورهال (تعمیرات اساسی) خود را به دوره سرد سال موکول کنند و حداقل ۵ روز پیاپی، ۳۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند، گازبهای آنها متناسب با حجم گاز صرفه جویی شده، پنج درصد بخشودگی خواهد داشت.

بنابراین گزارش بر اساس مصوبه ابلاغی، مصرف متعارف در پلکان اول تا سوم اقلیم ۳ (بیش از ۵۰ درصد مشترکان در این اقلیم قرار دارند)، به ترتیب، ۱۷۵، ۲۵۰ و ۳۲۵ مترمکعب به ازای هر واحد مسکونی در ماه و محاسبه گازبهای پلکان نخست تا سوم بدون افزایش نسبت به قبل و مشابه سنوات گذشته است، اما محاسبه تعرفه گازبهای پله‌های چهارم به بعد که با افزایش تعرفه مواجه خواهند شد، به این صورت است که پلکان ۴، ۵ و ۶ ، افزایش ۳۰ درصدی نسبت به تعرفه سال قبل، ۷، ۸، ۹ و ۱۰ افزایش ۵۰ درصدی نسبت به پارسال و پلکان ۱۱ و ۱۲ که بسیار پرمصرف هستند، به ترتیب، مترمکعبی ۵ و ۶ هزار تومان محاسبه خواهد شد؛ اما این افزایش تعرفه گازبها به‌صورت پلکانی و تعرفه هر پله به‌ازای مازاد مصرف پله‌های قبلی محاسبه می‌شود، ضمن آن که این محاسبات از ۱۶ آذرماه امسال به بعد، اجرایی و تا پیش از آن، با همان نرخ مصوب پیشین محاسبه خواهد شد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/71309کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب