درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه سیاست خارجی/ایران شناسه: ۷۰۸۰۸۷ آذر ۱۴۰۱ - ۳۳ : ۰۹ دیدگاه: ۰

سخنگوی وزارت خارجه:

ایران هیچگونه همکاری با کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر نخواهد داشت /اقدام آمریکا در ارتباط با پرچم ایران غیرقانونی بود

ایران هیچگونه همکاری با کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر نخواهد داشت /اقدام آمریکا در ارتباط با پرچم ایران غیرقانونی بود «ایران هیچگونه همکاری با کمیته حقیقت‌یاب نخواهد داشت».

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

 

اقدام کنایه آمیز آقای سخنگو

ناصر کنعانی با ماسک ضد بمب شیمیایی وارد سالن سخنگو شد که این اقدام سخنگوی وزارت خارجه کنایه‌ای به دولت آلمان خواهد بود که در زمان دفاع مقدس به نظام بعثی عراق بمب شیمیایی داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با بیان این که در این روز‌ها با طرح ادعا‌های حقوق بشری از سوی آلمان مواجه هستیم افزود، آلمان در زمان جنگ تحمیلی با علم بر اینکه صدام از مواد شیمیایی برای ساخت بمب‌های شیمیایی استفاده می‌کند اقدام به فروش این مواد به آلمان می‌کرد.

کنعانی تصریح کرد، کشور آلمان در حالی پیش نویس قطعنامه حقوق بشری علیه ایران را مطرح می‌کند که خود عامل ایجاد دو جنگ جهانی می‌باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دلیل همراه داشتن ماسک ضد شیمیایی در نشست خبری گفت: آلمان با سابقه تسلیح شیمیایی رژیم بعث عراق، چگونه مدعی حمایت از حقوق زنان کُرد می‌شود؟چهارشنبه روز بین‌المللی همبستگی با قربانیان سلاح‌های شیمیایی است؛ ماسکی که بنده همراه خود به جلسه آورده‌ایم، هم گویای نماد و خاطراتی است.

کنعانی گفت، براساس تحقیقات مستقل انجام شده که برخی در نشریه اشپیگل آلمان در اوایل دهه نود میلادی منتشر شده است، به نقش آلمان به تسلیح رژیم بعث عراق به سلاح‌های شیمیایی اشاره شده است. ۸۰ درصد سلاح‌های شیمیایی عراق با همکاری آلمان صورت گرفت.رژیم صدام در استفاده از تسلیحات ممنوعه و غیر متعارف هیچگونه ابایی نداشت. این تسلیحات شیمیایی از کشور آلمان به صدام داده می‌شد.این کشور، چطور به خود حق می‌دهند که از حقوق بشر صحبت کنند.

 

واکنش به اتهام آمریکا علیه ایران درباره حمله به نفت‌کش صهیونیستی

کنعانی همچنین درخصوص اتهام آمریکا علیه ایران درباره حمله به نفت‌کش صهیونیستی گفت: اتها‌زنی واهی به جمهوری اسلامی ایران رویکرد شناخته شده آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدانش است. جمهوری اسلامی آنقدر شجاعت دارد که در خصوص کار‌هایی که انجام می‌دهد راسا عمل می‌کند و مسئولیت آن را به عهده می‌گیرد. رژیم صهیونیستی به دلیل جنایاتش مورد خصومت طرف‌های زیادی قرار دارد.

 

ایران به هر اقدام غیرسازنده‌ای پاسخ می‌دهد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، درباره ارسال پرونده حقوق بشری ایران به شورای امنیت گفت، ایران برای حفاظت از منافع ملی از همه ظرفیت‌ها برای دفاع از منافع ملی خود استفاده می‌کند و به هر اقدام غیرسازنده پاسخ خواهد داد. ارزیابی، پیش‌بینی و پیش‌گویی نمی‌کنم. آزموده را آزمودن خطاست».

کنعانی درباره اقدامات حقوقی در خصوص شهادت فخری‌زاده افزود، اقدامات غیرقانونی علیه اتباع و منافع ایران فراموش نخواهد شد و پاسخ آن در زمان مقتضی داده خواهد شد. درباره شهید سلیمانی نیز اقداماتی انجام شده و تا احقاق خود ایران ادامه خواهد شد.

 

ایران هیچگونه همکاری با کمیته حقیقت‌یاب نخواهد داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه کشومان افزود، جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه همکاری با کمیته سیاسی که تحت عنوان کمیته حقیقت یاب از آن یاد می‌شود، نخواهد داشت.

وی افزود، ما معتقد به مسئولیت ملی و ذاتی نسبت به مسائل اخیر در ایران هستیم و در حال انجام مسئولانه وظایف خود و بررسی همه جانبه مساله هستیم.استفاده عجولانه از ساز و کار‌های حقوق بشری و استفاده از رویکرد‌های سیاسی برای اعمال فشار به کشور‌های مستقل ذاتا مردود است.

 

همسایگان در توسعه مناسبات خود با رژیم صهیونیستی دقت کنند

ناصر کنعانی با بیان این که به همسایگان توصیه می‌کنیم که در توسعه مناسبات خود با رژیم صهیونیستی دقت کنند، تاکید کرد آنچه که درباره جمهوری آذربایجان به طور عام مورد نظر ماست، احترام به چهارچوب‌های دوستانه مناسبات دو کشور و ارتقای مناسبات در چهارچوب منافع مشترک است و در موضوعات ملی و تصمیمات ملی کشور‌ها ورود نمی‌کنیم، اما توصیه ما به همسایگان این است که در مناسبات با رژیم صهیونیستی دقت لازم را داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشومان افزود، رژیم صهیونیستی را نامشروع و غیرقانونی می‌دانیم که نقشی ضدثبات در منطقه ایفا کرده است.

 

آرزوی موفقیت دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران برای تیم ملی فوتبال
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود، پیشاپیش برای تیم ملی جمهوری اسلامی ایران آرزوی موفقیت می‌کنم و به آن‌ها برای بازی خوب و نتیجه شیرینی که به دست آوردند تبریک می‌گویم.با شناختی که از تیم ملی و غیرتمندی این جوانان داریم امیدواریم که شاهد یک نتیجه خوب در بازی فردا باشیم.

 

رفتار‌های غیراخلاقی آمریکا در حوزه ورزش

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: آمریکا مدعی اخلاق و قانون مداری است، ولی به پرچم جمهوری اسلامی توهین می‌کند.طرف آمریکایی به اشتباه خودش اذعان کرد و پرچم را اصلاح و پرچم درست را بارگذاری کرد.طرف آمریکایی مرتکب جرم و نقض قوانین فیفا شده و باید مورد پیگرد قرار بگیرد و پاسخگو باشد.

 کنعانی افزود، در حوزه ورزشی شاهد رفتارهای غیراخلاقی از سوی آمریکا هستیم و دستگاه دیپلماسی نسبت به این اقدام واکنش نشان داد و سفیر ما در قطر در این موضوع فعال شد و طرف آمریکایی در خصوص این موضوع اقدام خود را اصلاح کرد و این قضیه شایسته پیگرد هست و ما معتقد هستیم طرف آمریکایی دچار جرم و نقض قوانین فیفا شده است.

 

سفر نخست وزیر عراق به تهران در روز سه‌شنبه

کنعانی افزود، نخست‌وزیر عراق به دعوت حجت الاسلام رئیسی روز سه‌شنبه عازم تهران خواهد بود.

 

بغداد باید به مسئولیتش در قبال کردستان عراق عمل کند
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: اقلیم کردستان عراق بخشی از خاک عراق است و دولت عراق باید به مسئولیت‌های قانونی خود عمل کند. این خبر را شنیدیم که دولت عراق نیرو‌های خود را در مرز‌های مشترک با اقلیم مستقر می‌کند. از استقرار این نیرو‌ها استقبال می‌کنیم. ایران از همه توان خود برای حفاظت از خاک خود استفاده خواهد کرد و کسی اجازه تعرض به آب و خاک ایران را نخواهد داشت.

 

برجام، تامین کننده منافع طرفین مذاکرات است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:در حوزه عمل، آمریکا همچنان در حال ارسال پیام و نکاتی در ارتباط با برجام است و ما معتقدیم که روند دیپلماتیک بهترین روندی است که تأمین کننده منافع طرفین در مذاکرات برجام است.

کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد در مذاکرات برجام به بن‌بست رسیده‌ایم گفت: «اروپا دچار نوعی بی‌عملی در انجام تعهداتش در برجام است».

کنعانی توضیح داد: «در مذاکرات اخیر، اروپا نشان داد کاملا در سایه تصمیم سیاسی آمریکا قرار گرفته است. موضع کنونی اروپا قابل سرمایه‌گذاری نیست. آمریکا در مواضع سیاسی اعلامی نکاتی را مطرح می‌کند مبنی بر بی‌میلی، ولی همچنان در حال ارسال پیام‌ها هستند».

وی اضافه کرد: «معتقدیم روند دیپلماتیک بهترین روندی است که منافع طرف‌ها را تامین کند. راجع به روند جاری نه اظهار خوش‌بینی و نه بدبینی می‌کنیم».

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری گفت که بیش از ۵۰ مورد تعرض به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در این مدت صورت گرفته است.

 

مذاکرات ایران و عربستان سعودی

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی گفت: کانال‌های دیپلماتیک بین دو کشور برقرار است و امیدواریم شاهد برداشتن گام‌های بعدی باشیم.

کنعانی درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه هم تاکید کرد، ضمن درک نگرانی‌های امنیتی ترکیه معتقدیم چارچوب‌های دوجانبه بین ترکیه و همسایگان بهترین چارچوب برای حل و فصل اختلافات است.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/70808کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب