درحال بارگذاری

گروه: هنر و رسانه / حوزه سینما و تئاتر/ایران شناسه: ۷۰۵۳۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۴۰ : ۰۶ دیدگاه: ۰

رکوردشکنی تاریخی «آقا نعمت» دیدنی شد/ فتح دماوند از ۴ طرف در یک روز زمستانی!

 رکوردشکنی تاریخی «آقا نعمت» دیدنی شد/ فتح دماوند از ۴ طرف در یک روز زمستانی! علی تک‌روستا، کارگردان مستند «آقا نعمت» می‌گوید که برای ثبت رکوردشکنی تاریخی تمرینات طاقت‌فرسایی داشته؛ از زندگی در ارتفاع ۴۲۰۰ متری تا دمای منفی ۳۵ درجه با دوربین!

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از تسنیم، مستند «آقا نعمت» به کارگردانی علی تک‌روستا و تهیه‌کنندگی مریم نقیبی اثر جدیدی است که به تازگی آماده شده و متقاضی حضور در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت شده است.

علی تک‌روستا، کارگردان مستند «آقا نعمت» ضمن معرفی سوژه مستند خود گفت: شخصیت اصلی این فیلم، نعمت الله یزدانی است که سرگذشت ویژه‌ای داشته است. او تا همین چند سال پیش اصلا کوهنرود نبوده و شغل آزاد داشته است، اما بنابر دلایلی ورشکست می‌شوند و همین اتفاق زندگی شخصی او را درگیر مشکلاتی می‌کند.

وی ادامه داد: این مشکلات به قدری زیاد بوده که آقا نعمت را در شرایط سخت روحی و روانی قرار می‌دهد، اما در نهایت تصمیم می‌گیرد که به دل کوه بزند! در ابتدا در کوهپایه بوده و به مشاغلی نظیر جمع‌آوری و فروش زرشک کوهی مشغول می‌شود، اما بعد از 3 سال، آرام آرام کوه‌نوردها او را می‌شناسند و همین اتفاق، آغاز دنیای او در کوه‌نوردی است. مدتی مشغول به لیدری برای کوه‌نوردان است و هر هفته کوه‌نوردان زیادی را راهنمایی می‌کند تا به قله برسند. در نهایت، آرام آرام تبدیل به یک کوه‌نورد حرفه‌ای شده و یک تصمیم مهم می‌گیرد. فتح قله دماوند از چهار جبهه در یک روز زمستانی!

تک روستا با اشاره به تصمیم شخصیت اصلی این فیلم برای فتح قله دماوند از 4 جبهه در زمستان گفت: در ابتدا این تصمیم را در فصل تابستان عملیاتی می‌کند و طی 16 ساعت و نیم، قله دماوند را از 4 جبهه فتح می‌کند. البته افراد دیگری برای این کار اقدام کرده‌اند، اما هیچ کدام نتوانستند در کمتر از 24 ساعت، قله را فتح کنند. اگرچه این رکوردزنی در تابستان به دلیل مساعد بودن وضعیت آب و هوا اتفاق چندان سختی نیست، اما آقا نعمت می‌خواهد که برای اولین بار در فصل زمستان این رکورد را به نام خودش ثبت کند. من هم به عنوان مستندساز با او همراه می‌شوم تا مستندی را از این اتفاق بسازم.

این مستندساز درباره همراهی خود با این سوژه و سختی‌هایی که داشته است، گفت: طبیعی است که حضور در کنار چنین فردی و مستندسازی از این اتفاق، کار بسیار سختی است. شاید 10 سال پیش بود که به صورت تفریحی کوه‌نوردی کرده بودم و در این 10 سال حتی ورزش هم نکرده بودم. بنابراین تمرینات سختی را آغاز کردم و تمام توانم را گذاشتم. برای مثال، یک روز در میان، 30 کیلومتر پیاده‌روی تند داشتم و برای تمرین شرایط، قله‌های مختلف را همراه با ایشان فتح می‌کردم. هم‌چنین یکی دو ماه پیش‌تر از روز رکوردزنی تمرینات خود را برای کسب آمادگی جسمانی و هم هوایی در ارتفاع 4200 آغاز کرده بودیم.

وی اضافه کرد: علاوه براین، یکی از سختی‌های کار ما، مستندسازی در دمای منفی 35 درجه در روز رکوردشکنی بود. برای همین موضوع، نزدیک به یک ماه پیش تر از روز رکوردزنی در کوه ساکن شدیم؛ در آن منطقه دما 25 درجه زیر صفر بود. روز رکوردزنی 10 اسفند مقرر شده بود و ما از بهمن ماه در حوالی کوه دماوند مستقر بودیم.

تک روستا با اشاره به اتفاقات رخ داده در روز ثبت رکورد گفت: در نهایت روز موعود فرا رسید و کار را آغاز کردیم. طبیعی بود که هیچ‌کس نمی‌تواند هم‌پای آقا نعمت در 4 بار، فاتح قله شود؛ برهمین اساس از کوهنوردان حرفه‌ای و هیئت کوهنوردی استان البرز تقاضا کردیم تا در اقصی نقاط قله دماوند بایستند و ورود و خروج آقا نعمت را ثبت کنند. هم‌چنین یک دوربین گوپرو به خود او وصل کردیم که همه تصاویر مربوط به فتح قله از 4 جبهه مختلف را ضبط کند. علاوه بر این، یک چالش برای خودم وجود داشت و آنهم این بود که آیا من هم می‌توانم قله را فتح کنم یا خیر؟ فراموش نکنید که علاوه بر تحمل سرما و تلاش برای عدم توان بدنی، باید بخشی از تمرکز خود را برای تصویربرداری و کارگردانی می‌گذاشتم و همین موضوع کار را برایم سخت می‌کرد.

کارگردان مستند «آقا نعمت» بیان داشت: یکی از نکات مهمی که در این مستند دیده می‌شود این است که هنوز هم آن مشکلات قبلی در زندگی آقا نعمت پابرجاست و همچنان با چالش‌هایی درگیر است؛ برای مثال در بخشی از فیلم می‌بینیم که یک نفر با حکم جلب سراغش می‌آید! انگیزه و امیدی که اکنون در آقا نعمت وجود دارد، وصف‌نشدنی است و در همین بستر به مخاطب نشان می‌دهیم که علیرغم وجود چالش‌ها در زندگی، می‌توان کارهای بزرگی انجام داد. باور او این است که هیچ چیزی در برابر اراده انسان نمی‌تواند بایستد.

وی درباره روند تولید این مستند گفت: برای سخت این مستند 78 دقیقه‌ای، نزدیک به 14 ماه درگیر تولید بودیم و 8 ماه هم مستمرا تمرین کوه‌نوردی می‌کردم. بخش میدانی این مستند از بهار 1400 آماده شد تا زمستان آن سال ادامه پیدا کرد.

او در پایان درباره اهمیت ساخت چنین اثری گفت: فکر می‌کنم مهم‌ترین جنبه تولید این فیلم، نمایش امید است. در اینجا فردی را می‌بینیم که به دلیل مشکلات شخصی‌اش، شرایط سختی داشته اما حالا تبدیل به یک قهرمان شده است.

براساس این گزارش، مستند «آقا نعمت» به کارگردانی علی تک‌روستا و تهیه‌کنندگی مریم نقیبی متقاضی حضور در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت شده است.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/70530کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب