درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/ایران شناسه: ۶۹۹۶۵۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰ : ۱۸ بازدید: ۲۳۸۲دیدگاه: ۰

انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و چالش دموکراسی در این کشور

انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و چالش دموکراسی در این کشور انتخابات میان دوره ای در آمریکا عموماً اهمیت کمتری نسبت به انتخابات ریاست جمهوری دارد و به مراتب حساسیت آن نیز در نگاه مردم آمریکا کمتر می‌باشد، و این به معنای آن است که افراد کمتری برای رأی دادن شرکت خواهند کرد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، انتخابات میان دوره ای در آمریکا عموماً اهمیت کمتری نسبت به انتخابات ریاست جمهوری دارد و به مراتب حساسیت آن نیز در نگاه مردم آمریکا کمتر می‌باشد، و این  به معنای آن است که افراد کمتری برای رأی دادن شرکت خواهند کرد. اکثر اوقات حزبی که در کاخ سفید حضور دارد و برکرسی ریاست جمهوری تکیه زده است ضرر می‌کند و همین نگاه و پیش بینی در این امر می‌تواند باعث شود که میان دوره‌ها نیز از اهمیت کمتری برخوردار باشد: یک رأی دهنده در برابر قدرت جزر و مد سیاسی چه می تواند بکند؟ اما گاهاً دوره‌های میان‌دوره‌ای وجود دارد که حساسیت آنها فراتر از این است که آیا حزب رئیس‌جمهوری که در کاخ سفید مستقر است قادر به تصویب قوانین جدید خواهد بود یا خیر، ودر عوض به کل آینده جمهوری آمریکا مربوط می‌شود. میان دوره ای امروز(سه شنبه 8 نوامبر2022) یکی ازآن ها بشمار می آید. این موضوع و برگزاری آن در بین سیاسیون دو حزب جمهوری خواه و دموکرات از آن چنان اهمیتی برخوردار است که هشدارهای سیاسی درباره شکل‌گیری نوع جدیدی از خشونت در فضای سیاسی این کشور، به تیتر یک بسیاری از رسانه‌های آمریکا تبدیل شده است.
این به این دلیل است که امسال، اکثر نامزدهای جمهوری‌خواه که برای کنگره، ساختمان‌های فرمانداری و سایرادارات کلیدی در سراسرایالت شرکت می‌کنند، نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 را رد کرده یا زیر سئوال برده‌اند و انتخاب بایدن دموکرات را به عنوان ریاست جمهوری به چالش کشیده اند. این نکته را باید یاد آور شویم که کودتای دونالد ترامپ در سال 2020 در پی عدم پذیرش پیروزی جوبایدن در انتخابات شکست خورد زیرا مقامات دولتی در سطح فدرال و ایالتی از همراهی با آن خودداری نمودند.
 انتخابات میان‌دوره‌ای 8نوامبر2022 می‌تواند همه آن چه را که بیان شد تغییردهد و مجموعه‌ای از مقامات جمهوری‌خواه را برای رسیدن به قدرت در سال 2024 امیدوارسازد ودموکراسی آمریکایی راکه به زعم آنان با روی کارآمدن جوبایدن صدمه و آسیب جدی دیده است احیا کنند. میان دوره ای امروز سه شنبه 8 نوامبر 2022 ازنگاه کارشناسان به احتمال زیاد با شکست سنگین دموکرات ها همراه خواهد بود و می تواند با پیروزی جمهوری خواهان و طرفداران ترامپ دموکراسی آمریکا بار دیگر چالش داخلی و بین المللی مواجه شود.
لازم به ذکراست چندین میان دوره در تاریخ آمریکا وجود داشته که هرج و مرج و خشونت را درآینده پیش بینی کرده است. به طور مثال در سال 1858، حزب جمهوری خواه ضد برده داری، اکثریت را در مجلس نمایندگان به دست آورد و اختلافاتی را تشدید کرد که منجر به جنگ داخلی گشت. و یا در سال 1874، حزب دموکرات اکثریت گسترده ای را در مجلس به دست آورد، که در میان انتخابات رقابتی سال 1876 بسیار تأثیرگذار بود. در مقابل آنان تلاشی برای جلوگیری از تحلیف نامزد جمهوری خواه رادرفورد بی هیز انجام ندادند، اما دموکرات های مجلس نمایندگان خواستار خروج نیروهای فدرال از جنوب و پایان دادن به برخی اصلاحات شدند.
هر دوی این میان‌دوره‌ها بسیار مهم بودند، اما با وضعیت میان دوره ای 13 اکتبر2022 فعلی متفاوت بودند. هیچ کس شک نداشت انتخاب آبراهام لینکلن در سال 1860 مطابق قانون قانونی برگزار و بدون هیچ      شائبه ای هم  به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است. از سوی دیگر، خشونت و تقلب گسترده به این معنی بود که انتخابات 1876 واقعاً رقابتی بود و رقابت سالم برگزار شد، و حتی امروز این سؤال مطرح می‌شود که "واقعاً چه کسی برنده شد؟" پاسخ دادن به این سئوال و شائبه سخت است. پایان اصلاحات عواقب وحشتناکی برای آمریکایی های آفریقایی تبار در جنوب داشت، اما نهاد اصلی انتخابات رقابتی پابرجا بود و به همراه آن امکان تغییرات آینده وجود داشت.


هرگز در تاریخ آمریکا جنبش سازمان یافته ای وجود نداشته است که تنها یک رأی با داشتن انگیزه و فرصت برای آخرین انتخابات آمریکا فاصله داشته باشد.هرگزچنین نیست، تا به حال. جنبش ضد دموکراتیک امروزی نه به دلیل جنجال یا رسوایی واقعی، بلکه بیشتر با تعهد آنها به پایان دادن به انتخابات رقابتی در ایالات متحده است. هیچ راه دیگری برای تفسیراعتقادآنها مبنی براین که تنها یک طرف، یعنی جمهوری خواهان،می توانند به طور قانونی پیروز شوند، و برنامه هایی که آنها برای تحقق این باور دارند، وجود ندارد.
وقتی مشکلات از8 نوامبر2022 با پیروزی حزب دموکرات آغاز شود، می توان انتظارداشت که درست زمانی که نامزد های جمهوری خواه شکست خورده اعتبارنتایج را زیرسئوال ببرند وسعی درایجاد ناآرامی کنند. مقامات ایالتی که برنده می شوند، با تمرکز قدرت در دفاترخود، ثبت نام میلیون ها رأی دهنده را رصد کرده واعتقاد دارند شمارش دستی آرا مستعد خطا می باشد، برنامه ها را تخریب و تحت الشعاع قرار می دهد و تأثیرگذار در نظرسنجی های آینده می باشد. پس، اگر آرای رأی دهندگان پاس داشته نشود و سرکوب گردند و تقلبی در آن ها صورت بگیرد و از شکست دموکرات ها درسال 2024 جلوگیری نکند،آن ها فقط شواهد را سرکوب کرده و اعلام می کنند که انتخاب کنندگان جمهوریخواه را به کالج انتخاباتی می فرستند. در همین حال، اکثر نامزدهای مجلس جمهوریخواه درانتخابات8 نوامبر 2022 انتخاباتی هستند و کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان ممکن است رأی ریاست جمهوری در 6 ژانویه 2025 را که منجر به پیروزی حزب دموکرات گردد تأیید و تنفیذ ننمایند.
هر یک از این نکات بالقوه شکست تمامیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 را تهدید می کند. وسعت و عمق جنبش ضد دموکراتیک همچنین به این معنی است که احتمالاً آنها مشکلات دیگری را ایجاد می کنند که پیش بینی آن دشواراست. هرچه به معنای خرابکاری رأی باشد، احمقانه خواهد بود که به دادگاه عالی محافظه کار متکی باشد تاآنها را متوقف کند، به ویژه اگراین کشوردر ناآرامی وخشونت های داخلی فرو رفته باشد. با این حال، حزب دموکرات تصمیم گرفته است که تا حد زیادی در مورد موضوعات دیگری که فکر می‌کنند باعث ایجاد مؤثرتر در رأی دهندگان می شود ، با میان دوره ها مبارزه کند. و در حالی که درست است که تعداد کمی از رأی دهندگان تهدیدهای مربوط به دموکراسی را به عنوان مهمترین مسئله ای که در این کشور پیش روی کشور است، شناسایی می کنند، این تا حدودی به دلیل عدم موفقیت دموکرات ها و رسانه ها برای برقراری ارتباط با چگونگی بد بودن چیزهای بد است.
حداقل بخشی از پیام پایانی دموکرات ها در این انتخابات باید به تغییرآن اختصاص یابد. رأی دهندگان باید درک کنند که تهدید برای دموکراسی بسیار واقعی است و انتخاب های بد امسال می تواند منجر به شکست کامل در سال 2024 شود. ممکن است دوختن پارچه ملی به هم یا بازگشت به انتخابات رایگان ، رقابتی و قابل اعتماد پس از آن غیرممکن باشد.
دموکراسی موضوعی فرعی یا حاشیه ای نیست بلکه در قلب توانایی آمریکا برای خنثی کردن اشتباهات خود و حرکت به جلو به عنوان یک ملت است. این باعث می شود این مهمترین میان دوره های تاریخ آمریکا باشد. این زمان گذشته برای برقراری ارتباط به وضوح مشارکتی است.
جان کلام این که باید منتظر و در انتظار بود نتایج انتخابات 8 نوامبر2022 که امروز برگزار گردیده به راحتی مورد قبول شکست خوردگان (چه دموکرات ها باشند وچه جمهوری خواهان) قرار نگیرد. این مسأله می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکل مشروعیت در دموکراسی و در روند رأی‌گیری شود و دوباره خاطره انتخابات ۲۰۲۰ را که منجر به پیروزی جو بایدن دموکرات گردید زنده کند و آمریکا را وارد چالش جدی نماید و بحران مشروعیت را تداعی کند و انتخابات ریاست جمهوری 2024 را از هم اکنون با حاشیه های جدی سئوال برانگیز مواجه سازد.  

 

دکتر اسدالله افشار

 

مقاله: آینده دموکراسی آمریکا در انتخابات میان دوره ای در معرض خطر است
(The future of American democracy is at stake in the midterm elections)
نویسنده: اندرو گاوتورپ (  Andrew Gawthorpe ) / Guardian News/ Tue 8 Nov 2022 11.10 GMT
برگردان: دکتر اسدالله افشار

 

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/69965کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب