درحال بارگذاری

گروه: فرهنگ / حوزه کتاب و ادبیات/ایران شناسه: ۶۶۳۹۱۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷ : ۱۱ بازدید: ۵۴۸۶دیدگاه: ۰

مصاحبه پایگاه خبری نیک رو با محقق، پژوهشگر و نویسنده کتاب از متن تا حواشی انتخابات ریاست جمهوری 1400 ایران؛ جناب دکتر اسدالله افشار

مصاحبه پایگاه خبری نیک رو با محقق، پژوهشگر و نویسنده کتاب از متن تا حواشی انتخابات ریاست جمهوری 1400 ایران؛ جناب دکتر اسدالله افشار به مناسبت انتشار کتاب ازمتن تا حواشی انتخابات ریاست جمهوری 1400 ایران به قلم پژوهشگر ارجمند و نویسنده گرامی جناب آقای دکتر اسدالله افشار، به محضر ایشان رسیده تا مصاحبه و گفت‌و‌گویی را در خصوص این اثر با وی داشته باشیم.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»،
        
نام كتاب: از متن تا حواشی انتخابات ریاست جمهوری 1400 ایران( بررسی، نقد و تحلیل اصولگرایان و اصلاح طلبان)
مؤلف : دکترا سدالله افشار
ناشر: انتشارات سفیر اردهال
تلفن انتشارات : 88319342-88313898
تعداد صفحات : 627 صفحه
سال انتشار: تابستان 1401

به مناسبت انتشار کتاب از متن تا حواشی انتخابات ریاست جمهوری 1400 ایران به قلم پژوهشگر ارجمند و نویسنده گرامی جناب آقای دکتر اسدالله افشار، به محضر ایشان رسیده تا مصاحبه و گفت‌و‌گویی را در خصوص این اثر با وی داشته باشیم. در ابتدای بحث از ایشان به خاطر ایجاد فرصت مصاحبه  تشکر نموده و صمیمانه قدردانی می نمایم.


 
-آقای دکتر این چندمین اثر از آثار شما می‌باشد که به زیور طبع آراسته و چاپ شده است؟
قبل از پاسخ به سئوال شما لازم است در ابتدای بحث از جناب عالی که فرصت این مصاحبه و گفت‌و‌گو را فراهم آورده‌اید تشکر نمایم و برایتان آرزوی توفیق و سلامتی نمایم. این کتاب شصت و هفتمین اثر از آثار بنده می باشد که به چاپ رسیده است.

 

- عناوین کتاب شما آیا همگی سیاسی است و یا در زمینه‌های دیگر هم ورود کرده اید؟
همگی آثار من سیاسی نیست. من در زمینه مسائل اقتصادی، اعتقادی و اجتماعی نیز آثاری داریم.


 
- این کتاب در یکسالگی حیات سیاسی دولت سیزدهم و در آستانه هفته دولت به چاپ رسیده است؛ لطفا در باره کتاب خود توضیحاتی را ارائه نمایید؟
این کتاب همانطور که از نامش پیداست در باره انتخابات ریاست جمهوری 1400 می‌باشد، انتخاباتی که در شرایط حساس و در برهه‌ای از تاریخ سیاسی انقلاب برگزار شد که از تمامی ابعاد و زوایا بسیار حائز اهمیت بود. دشمنان این آب و خاک با توجه به ناکارآمدی دولت یازدهم و دوازدهم اصلاح طلبان در طول 8 سال تمام همت خود را بکار بسته تا این انتخابات با شکست مواجه شود و بهره برداری‌ها خود را از این شکست و عدم استقبال مردم نسبت به این انتخابات را نشانه پایان عمر انقلاب اسلامی اعلام و علنی نمایند. البته ناگفته نماند فضای جامعه نیز فضای گرم و پر جنب و جوشی نبود و این احساس وجود داشت که مردم تحت تأثیر جوسازی‌های دشمنان انقلاب و ایادی داخلی آنان به خاطر عملکرد غلط دولت جناب روحانی و مدیریت پراشتباه خود ایشان وارد صحنه نشوند و کام خناسان شیرین گردد که خدا را شکر چنین نشد. در هر صورت دلسوزان انقلاب در این خصوص قدری نگرانی داشتند که الحمدلله باز به موقع مردم به وظیفه ملی- دینی خود عمل نمودند و با حضور تمام قد و مشارکت نزدیک به 49 درصدی دشمنان را ناامید و همراهی خود را با اهداف و آرمان های انقلاب بار دیگر اعلام نمودند. در حقیقت این کتاب اگرچه حکایت گر بررسی، نقد و تحلیل اصول گرایان  و اصلاح طلبان از متن تا حواشی انتخابات ریاست جمهوری 1400 ایران می باشد اما در باطن حماسه حضور مردم در انتخابات را حرمت نهاده تا حضور باشکوه ایشان را درتنور افکار دو جناح سیاسی کشور که امتحان خود را هر دو جناح پس داده اند، پاس داشته باشد و تقدیم روح باصفا مردمی نماید که رهبرمعظم انقلاب از آن تجلیل نمودند و پیروز بزرگ انتخابات را ملت بزرگ ایران دانستند و بیان فرمودند  هیچ‌چیز نتوانست بر عزم مردم فائق آید. حال که رهبر معظم انقلاب جبهه سپاس بر خاک می‌ساید و خداوند علیم و قدیر را شکر بی‌پایان می‌گزارد و از ملت با وفا قدردانی بعمل می آورد نیکو و زیبا آنست که پیروز انتخابات نیز چنین عمل نماید و مطالبات مردم را ارج نهد و با جدیت آن ها را تحقق بخشد.  
مردمِ سرافرازِ ایرانِ سربلند با حضور مثل زدنی خود در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاری کردند کارستان. این مردم عزیزدر بزنگاه های تاریخ سیاسی ¬کشور؛ حضوری شکوهمند در سی ‌و چهارمین انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی از خود به نمایش گذاشته و نشان دادند که اگر از عملکرد اقتصادی و رفاهی دولت دوازدهم ناراضی هستند اما حاضر نمی باشند ایران عزیز در پیش چشم دشمنان قسم خورده که ماه ها پروژه تحریم انتخابات را کلید زده اند دشمن شاد شوند تا به ذهنشان خطور شود ایران و انقلابش به بن بست رسیده است.

 

-  آقای دکتر مردم با حضورشان در انتخابات سیزدهم به دنبال تحقق چه مطالباتی بودند؟
انتخابات به مثابه یکی از ارکان اصلی حضور و بروز افکار و سلیقه‌های مختلف مردم، ساده‌ترین و مهمترین شکل مشارکت سیاسی در هر کشوری است. به عبارتی دیگر یکی از معیارهای سنجش مردم سالاری در جوامع مختلف مقوله انتخابات است. مردم با حضور گسترده در انتخابات، می‌توانند دیدگاه خود را درباره تصمیم‌های مهمی که در کشور گرفته می‌شود ابراز کنند و در امور اجتماعی و سیاسی جامعه خود سهیم شوند. بی‌تردید حضور حماسی پرشکوه مردم در انتخابات؛ هم امنیت و قدرت ملی و منافع ملی را تقویت کرده و هم   چشم و دندان طمع بدخواهان ملت را «کور» و «کند» نمود و هم امید مردم و دوستداران ایران در سراسر جهان را به آینده‌ای روشن تر افزایش داد که البته همه این نکات بیان شده زمانی معنا و مفهوم می یابد که به مطالبات مردم پاسخ مشروع داده شود و حاکمیت در پی تحقق آن مطالبات باشد. در هرحال مردم ایران روز جمعه 28 خرداد 1400 در یک حضور حماسی دیگر نشان دادند به بلوغ سیاسی رسیده و از حق خود به راحتی نخواهند گذاشت و این حق را در اختیار دشمنان قرار نخواهند داد تا آنان برای ایشان تعیین و تکلیف نمایند؛ اصولا مردم ما مردمی نیستند که چشم و گوش بسته اطاعت کنند و تابع محض اندیشه ای خاص باشند و تحت تأثیر القائات آنان تصمیم گیری نمایند. درست است که مردم از عملکرد دولت اصلاحات تدبیر و امید به شدت ناراضی بودند و به مطالبات خود دست نیافته بودند اما حاضر نبودند ایران را دشمن شاد ببینند. آمدند تا ایران سربلند باشد و چشم دشمنان ایران از حضور معنادار آنان کور شود. پای صندوق رأی آمدند، مشارکت کردند، حقیقت قدرت خود را به رخ جهانیان کشیدند، به دشمنان و ایادی نفوذی آنان در داخل پشت کرده و نشان دادند با همه دل خوری ها، گلایه ها و شِکوه ها، حاضرند باز فرصتی دیگر به حاکمیت داده تا دولت جدید بتواند: مطالبات انباشته شده را پاسخ دهد، اعتماد آسیب دیده را بازسازی کند، باورهای مردم را باور و احترام گزارد، فرصت های را در خدمت به مردم ارج نهد و به سادگی از کف ندهد، امید هایشان را زنده و احیا نماید و...         

 

دکتر اسدالله افشار

 

- لطفا آقای دکتر در باره کتاب نکاتی را بیان فرمایید؟
این کتاب حاوی مطالب مهم و مفیدی است که در حقیت بازتاب افکار دوجناح سیاسی کشورمی باشد که خواندن آن به محققان، پژوهش گران و صاحب نظران توصیه می شود. لازم است به برخی نکات این کتاب اشاراتی داشته باشیم:
1- این کتاب را از باب احترام برای مردمی نوشته و اعطاء و اهدا نمودم که با آمدنشان به جمهوریتِ نظام آبرو و حیات دادند و دشمنان این آب و خاک را خار و خفیف کردند تا هم جمهوریت با اقتدار به راهش ادامه دهد و هم دشمنان بدانند این مردم پایه و اساس و ریشه جمهوریت هستند و تا این مردم هستند جمهوریت برقرار و انقلاب اسلامی پرصلابت تلألو می کند و در منطقه و جهان با قدرت جولان می دهد.
2- در انتخابات 28‌خرداد‌۱۴۰۰ مردم ثابت کردند به بلوغ سیاسی بالایی دست پیدا کرده‌اند و می‌توانند بین عملکرد مسوولان با نظام فاصله بگذارند. نتیجه این بلوغ موجب شد به رغم همه گلایه‌ها و دلخوری‌ها از عملکرد مسوولان، مردم پای صندوق‌های رأی حاضر بشوند و به تعبیر رهبر انقلاب اجازه ندهند بین آن‌ها و نظام فاصله بیفتد و دشمن سوءاستفاده کند. رییس‌جمهور منتخب، رییس همه جمهور است چه به او رأی داده باشند و چه نه، حتی آن‌هایی که در انتخابات شرکت نکردند!
3-  رییس جمهور برگزیده جناب رییسی بداند اکنون که یکسال از عمر دولتش می گذرد آغاز راه است! راهی برای تحقق وعده‌ها، راه خدمت به آحاد جامعه به ‌ویژه طبقات محروم که صاحبان انقلاب هستند، راهی برای ارتقای اقتدارایران اسلامی، راهی برای جبران سرمایه اجتماعی از دست رفته، راهی برای احیای امیدهای بر باد رفته، راهی برای بازسازی اعتماد آسیب دیده و در یک کلمه راهی برای ارائه نمونه جدیدی از مدیریت جهادی و انقلابی.
4- اتگرچه مطالبات انباشته شده، فرصت‌های از دست رفته و مشکلات تلنبار شده دشواری کار را مضاعف کرده است لیکن فرصت‌ها و ظرفیت‌های بسیار موجود و به‌ خصوص اراده و عزم برای تغییر و خدمت، امکان فائق آمدن بر مشکلات را فراهم خواهد کرد.   
5- به طور قطع فشارها بر رییس‌جمهوری منتخب مضاعف و توقعات رنگارنگ متوجه اوست؛ آن چه می‌تواند او را در این مرحله یاری برساند هفت نکته اساسی و کلیدی مورد اشاره است:  اول کنار گذاشتن رودربایستی‌ها؛ دوم تمرکز بر ویژگی‌هایی که از او و دولتش انتظار می‌رود، از ویژگی‌های معنوی و اخلاقی گرفته تا توانمندی‌های جسمی و فکری برای تلاش،خدمت، حل مشکلات و تحقق مطالبات؛ سوم هماهنگی بین اعضای کابینه؛ چهارم پرهیز از تجملات و خوی اشرافی گری؛ پنجم ارتباط مستقیم و چهره به چهره با مردم؛ ششم نظارت برانتصابات و جلوگیری از انتصابات فامیلی، باندی، حزبی؛ هفتم ارائه گزارشات و آمارهای صادقانه واقعی به مردم و...  
6- به جناب رییسی که توانسته است با 17 میلیون و 926 هزار و 345 رأی حائز مقام اول و از طرف مردم عزیزمان امانت‌داردستگاه اجرایی و به ‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شده اند یادآور می شوم؛ فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و با پاسخگویی به مطالبات به حق مردم، امید و اعتماد را به آنان باز گردانید. این مردم شایسته دریافت بهترین خدمات از سوی جناب عالی و دولت محترم شما هستند. روح مردم زخمی است، التیام این زخم ها کار سختی نیست، کافی است به آنان توجه کنید و صادقانه آرزوهای کوچکشان را که روزی رؤیاهایشان بوده برآورده شود. این مردم چیز زیادی از شما نمی خواهند، آنان شغل می خواهند، مسکن می خواهند، امکانات برای تشکیل خانواده و رفاه در حد یک زندگی معمولی می خواهند، مایحتاج زندگی  می خواهند، آرامش می خواهند، احترام می خواهند، مهر و وفا و صداقت می خواهند. این مردم از شما که در کسوت لباس روحانی هستید و از قضا سید هم می باشید، رفتار علی(ع) را می خواهند. این مردم تحقق  وعده های انتخاباتی شما را مطالبه دارند همان ها که رهبر معظم انقلاب مطالبه دارند.
7- رئیس دولت سیزدهم با مجموعه‌ای از مشکلات تشدید شده در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اعم از تحریم‌ها، کرونا، اشتغال، مسکن، فقدان سرمایه ... و بحران بی‌اعتمادی عمومی دست به گریبان خواهد بود. پاسخ فوری به مطالبات با وعده‌ و یا آن چه به درستی «گفتار درمانی» تعبیر شده‌، دیگر کارساز نیست. بی‌اعتمادی عمومی و نبود ایده قدرتمند و راه‌گشا برای برون‌رفت از مشکلات خرد و کلان، اصلی‌ترین موانع دولت «ابراهیم رئیسی» است.
8-  رئیسی» لازم است به انتخاب‌های سخت با پرهیز کردن از طمع‌کاری طیف‌های سیاسی سهم‌خواه از کیک قدرت عمل کند. به همان اندازه که مشکلات تشدید شده مردم واقعی و غیر قابل انکار و توجیه ناپذیر شده، راه حل‌ها نیز باید به تناسب آن واقعی و به دور از نگرش‌هایی باشد که هر روز بیش از گذشته بازارش کساد شده است.
9- کتاب پیش رو که در حقیقت بازتاب نگاه نویسندگان و تحلیل تحلیل گران جامعه مطبوعاتی کشور نسبت به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است پیامش به رییس جمهور منتخب جناب رییسی، یک سخن بیش نیست و آن همین است که ایشان بدانند؛ دیگر فرصتی برای آزمون و خطا نیست، زمان سیاسی کاری و فامیل گرایی به سرآمده، نایی در مردم برای تحمل فساد، انحراف، پارتی بازی، ژن¬های خوب، رانت خواری وجیره خواری باقی نمانده است، هرگز از خاطرتان نرود بعد از هشت سال کابوس وار بی کفایتی در مدیریت به علاوه فشارهای وحشتناک تحریم و تورم، مردم باز هم شانه خالی نکردند و آمدند و شما را انتخاب کردند پس اول به خودتان احترام بگذارید و هر چه از توان، تخصص، تعهد، صداقت، تلاش، مردم داری و اصول اداره دولت در چنته دارید در میدان بیاورید تا باری از روی دوش جمهور بردارید، حالشان را کمی بهتر کنید، به زندگی و سفره آن ها رونق ببخشید، دلشان را شاد کنید و هر کاری که از دستتان ساخته است و بر می آید دریغ و کوتاهی ننمایید.


- آقای افشار این کتاب از چند بخش تشکیل شده و چه مباحثی در این بخش ها گنجانده شده است؟
کتاب از یک مقدمه و 4 بخش تشکیل شده است. که به عناوین کلی این بخش‌ها در ذیل اشاراتی خواهیم داشت:
بخش اول) انتخابات 1400؛ تعیین سرنوشت سیاسی کشور
بخش دوم) انتخابات 1400 از نگاه صاحب نظران و تحلیل‌گران
بخش سوم)مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات 1400؛ دیدگاه‌ها و نقدها
بخش چهارم) پایان رقابت‌ها و انتخاب مردم
البته ریز مباحث هر کدام از بخش‌ها قبل تأمل می‌باشد و خواننده گرامی می‌تواند به عنوان مرجعی صادق به آن نگاه کند چرا که مؤلف تلاش داشته است به متن و دیدگاه نویسندگان، صاحب نظران که از مطالبشان بهره برداری شده است، وفادار باشد و امانتداری را در حد اعلا رعایت نماید اگرچه خلاف نگاه و فکر مؤلف بوده باشد. ذکر این نکته ضروری است تا بیان شود در هرجایی از هر مطلبی استفاده شده است بلافاصله سند آن در پانویس ها به عنوان منبع ذکر شده است تا موضوع بحث مستند داشته باشد.

 

- آقای دکتر در پایان اگر نکته ای وجود دارد که لازم به بیان آن می‌دانید مطرح فرمایید؟
یکسالگی دولت را تبریک می‌گویم. دراین یک سال کارهای پرشماری انجام شده است اما با توجه به 8 سال عملکرد پر حرف و حدیث دولت ضعیف و مسئله دار دولت اصلاحات تدبیر و امید شاید و قطعا اندک باشد و گاهی به چشم نیاید و به نظر بنده این امر طبیعی است و مسلما در سال دوم فعالیت های دولت مردمی سیزدهم جناب رییسی نمود بیشتری خواهد داشت و مطالبات مردمی به فضل الهی در همه زمینه ها چه اقتصادی، چه سیاسی و چه فرهنگی و اجتماعی و رفاهی و بهداشتی – درمانی با حل موضوع برجام و سرانجام نهایی شدن آن پاسخ داده خواهد شد.  
نکته‌ای که باید به آن دولت اهتمام داشته باشد و حیاتی‌ترین چالش پیش روی رییسی و دولتش محسوب می‌شود مسئله اقتصاد ، مبارزه با فساد و رانت خواری و ویژه خواری، اشتغال، مسکن مردم و جوانان است و ابراهیم رئیسی هم پیش‌تر با اشاره به رفع مهم‌ترین معضلات اقتصادی، رفع مشکل مسکن را که یکی از دغدغه‌های مردم به‌ویژه جوانان و زوج‌های جوان است را جزء اولین اقدامات در دولت خود وعده داده است. که گویی باید گام های مؤثر و جدی تری را در این امور بر دارند. برای دولت جناب رییسی آرزوی توفیق دارم و امید وارم در سه سال باقی مانده عمر دولتش شاهد حل بسیاری از مشکلات کشور و مردم باشیم.


- آقای دکتر افشار ممنونم  که این فرصت را فراهم آوردید تا بی پرده گفت‌و‌گوی کوتاهی در باره آخرین اثرتان داشته باشیم.
من نیز صمیمانه از شما و سایت نیک رو سپاسگذارم. لازم می‌دانم از مدیر توانمند و کوشای ناشر نمونه انتشارات سفیر اردهال؛ جناب سید حسین عابدینی و همکاران گرامی اش- با توجه به گرانی کاغذ و هزینه‌های گزاف دیگر چاپ- در چاپ این اثر تشکر و قدردانی نمایم و امید است این اثر مورد حمایت مادی و معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مردم و نهادها و سازمان‌های دولتی، فرهنگی و مردم نهاد واقع شود تا ناشران دلسوزی چون جناب عابدینی که با عشق و علاقه قدم در این آوردگاه گذاشته‌اند دلسرد نشوند و با قوت در این مسیر مقدس گام بردارند.    

 

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/66391کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب