درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه سیاست خارجی/ایران شناسه: ۶۵۷۹۳۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۳۵ : ۱۰ بازدید: ۳۴۹۱دیدگاه: ۰

پاسخ ایران به طرح برجامی اروپا؛ در چارچوب مصالح و منافع ملی

پاسخ ایران به طرح برجامی اروپا؛ در چارچوب مصالح و منافع ملی دور جدید ماراتن مذاکرات رفع تحریم‌ها از پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه سال جاری که برای بازگشت آمریکا به برجام در وین پایتخت اتریش آغاز شده بود پس از چهار روز گفت ‌وگوی فشرده مذاکره‌کنندگان ایران، آمریکا و گروه 1+4 برای رایزنی در مورد متن مورد بحثی که از سوی هماهنگ‌کننده مذاکرات ارائه شده بود، راهی پایتخت‌های خود شدند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، دور جدید ماراتن مذاکرات رفع تحریم‌ها از پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه سال جاری که برای بازگشت آمریکا به برجام در وین پایتخت اتریش آغاز شده بود پس از چهار روز گفت ‌وگوی فشرده مذاکره‌کنندگان ایران، آمریکا و گروه 1+4 برای رایزنی در مورد متن مورد بحثی که از سوی هماهنگ‌کننده مذاکرات ارائه شده بود، راهی پایتخت‌های خود شدند.
روز دوشنبه 17 مرداد ماه سال جاری، تیم مذاکره‌کننده ایرانی پس از پایان گفت‌وگوهای فشرده درباره مجموعه‌ای از موضوعات حساس که مدت‌ها در انتظار تصمیم سیاسی آمریکا بود، به تهران بازگشت. در این مذاکرات همانند مذاکرات دوره های قبلی، ایران دیدگاه‌های خود را ارائه نمود. به گفته یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران، در این دور از گفت‌و‌گوها در برخی موارد پیشرفت‌های نسبی حاصل شده است؛ که البته گویی با این نحو بیان بصورت کلیشه‌ای همگان با آن آشنا هستیم و نباید انتظاری بیشتر از این نوع اطلاع رسانی داشته باشیم!  
در هر صورت در آخرین روز مذاکرات، انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برای مذاکرات، ایده‌هایی را به همه طرف‌ها ارائه کرد. تیم مذاکره کننده ایران پاسخ اولیه خود را ارائه نموده و گفته است که پاسخ نهایی تنها پس از بررسی کامل ایده‌ها امکان پذیر می‌باشد؛ چرا که چنین موضوعاتی نیاز به بررسی کامل دارد و ما پاسخ نهایی خود را به هماهنگ کننده مذاکرات وین و سایر طرف‌ها خواهیم داد.
باید با توجه به روی کار آمدن دولت سیزدهم و روند یکسال اخیر این مذاکرات و گفت‌وگوها  صورت گرفته در همین مدت زمان با تیم جدید مذاکره کننده ایرانی، نکاتی را با عنایت به اظهار نظر مذاکره کنندگان حاضر در گفت‌وگو و همچنین صاحب نظران و تحلیل گران، مطرح و یادآور شویم:
1- مسؤولیت به سرانجام نرسیدن مذاکرات برجام بر عهده آمریکا می‌باشد چرا که ناقض این توافق بین‌المللی خود آمریکا بوده و بارها این مهم از سوی مقامات سیاسی آمریکا و تحلیل گران آنان اظهار و اعتراف شده است.
2- به‌رغم سایه ابهام و تردیدی که کماکان بر سر نتیجه مذاکرات وین سنگینی می‌کند اما برخی از اعضای مذاکره کننده اعتقاد دارند؛ مسیر مذاکرات به توافق نهایی نزدیک شده است و نسبت به مسیر مذاکرات خوشبین هستند.
3- البته اگر آمریکاییان از زیاده خواهی دست بردارند و برسبیل سازش و حرکت در مسیر بازگشت باشند و سه کشور اروپایی به نقش و وظایف خود در این زمینه عمل نمایند می‌توان به توافق نهایی امیدوار بود و انتظار داشت توافق پایدار که تأمین کننده نظرایران باشد در حال اتفاق است. در هرصورت توپ در زمین آمریکاییان پیمان شکن است و باید سه کشور اروپایی این مهم را به آمریکاییان گوشزد نمایند و نقش تاریخی خود را پررنگ تر ایفا نمایند تا نقطه پایانی این مذاکرات فرجام نیکی داشته باشد و موجب احقاق حقوق هسته‌ای ایران در چارچوب مفاد برجام گردد.  
4-  قطعا پاسخ مسئولان و تیم مذاکره کننده ایرانی در چاچوب تأمین منافع ملی ایران خواهد بود و نهایی شدن توافق را به مسائل پادمانی که ازسوی برخی مسئولان آمریکایی مطرح گشته وآن راروزنامه وال‌استریت ژورنال یادآورشده است؛ نه گره خواهد زد و نه هیچ شرط و پیش شرطی را خواهد پذیرفت و نه زیر بار هیچ تعهد اضافه‌ای هم نخواهد رفت.   
5- ایران درمذاکرات وین از ابتدا تا کنون به دنبال پایداری رفع تحریم‌ها، انتفاع اقتصادی، حفظ دستاوردهای  دانش و زیرساخت هسته‌ای خود بوده و این اصول خدشه ناپذیر را بارها خط قرمز خود اعلام نموده و از مواضع اصولی خود نیز تا به امروز حتی با توجه به فشارهای سیاسی و تحریم‌های سنگین ضد حقوق بشری آمریکا و متحدانش کوتاه نیامده و عقب نشینی نکرده است. و قطعا باز در پاسخی که در خصوص دور آخر این مذاکرات در چند روز آینده ارائه خواهد کرد از آن حقوق و اصول تخطئی نخواهد کرد و پاسخ نهایی مناسب را بنا بر مصالح و منافع ملی ایران خواهد داد.
6- آمریکاییان و سه کشور اروپایی بدانند که ایران  حاضر نیست تعهد را در مقابل بی تعهدی طرف مقابل بپذیرد و با توجه به سابقه و پیشینه آمریکاییان از کجا معلوم و مشخص است که آنان باز دست به پیمان شکنی نزنند و  رفتارهای غیرقانونی خود را تکرار ننمایند؟ به طور قطع جامعه جهانی و افکار عمومی دنیا به ایران حق می‌دهند نسبت به رفتارهای سیاسی و بین‌المللی آمریکا دغدغه داشته باشد و بدون تضمین با آمریکاییان وارد توافق نگردد. ما زخم خورده آمریکا هستیم و دیگر حاضر نیستیم از یک سوراخ دوبار گزیده شویم و لذا ایران به جد خواستار تضمین و راستی آزمایی آمریکا در بازگشت به برجام می‌باشد و با فشارهای سیاسی متحدان آمریکایی و شانتاژ روانی و تبلیغاتی رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی و اجتماعی جیره خوار تحت حمایت غرب، از خواسته‌های معقول و منطقی خود دست نخواهد کشید و زیر بار توافق نیم بندی که حقوق و منافع ملی ایران و ایرانیان را تضمین ننماید نخواهد رفت و لذا اگر قرار باشد ایران در این خصوص متحمل هزینه‌های سنگینی شود ، بلاشک دشمنان ایران هم اگر آماده مصالحه اصولی با ایران نباشند و بخواهند عرصه را بر ایران تنگ کنند، آنان نیز باید تاوان و هزینه دشمنی با ایران قوی و مقتدر را به گردن بگیرند و تسلیم تبعات آن شوند. هر کشوری در هر کجای دنیا حقوق و منافع ملی ایران را نشانه رود، حقوق و منافع ملی آنان نشانه خواهد رفت. سوابق تاریخی نشان دده ایران کشوری صلح جو و صلح دوست است و از کیان و تمامیت ارضی خود به شایستگی دفاع کرده و می‌کند و باج به هیچ دشمن زورگویی نداده و نمی‌دهد. ایران مستقل است و از استقلال و هویت و منافع ملی‌اش به خوبی دفاع خواهد کرد و از آن کوتاه نخواهد آمد.  


 تاریخ 43سال گذشته نشان داده است ایران به تمامیت ارضی همه کشورهای دنیا احترام می‌گذارد و حقوق و منافع ملی همه کشورها را باور داشته و حرمت می‌نهد، اما اگر هرکشوری به هر دلیلی بخواهد با حقوق و منافع ملی ایران و ایرانی مقابله نماید باید منتظر پاسخ دندان شکن باشد و تبعات آن را بپذیرد.      
نگارنده امیدوار است مذاکرات برجامی اخیر با عنایت به همه کاستی‌ها، شیطنت‌ها، حسن ظن‌ها، ابهام‌ها و تردیدها، با تلاش‌های صورت گرفته و با  برایند تحرکات سیاسی، دیپلماتیک و رسانه‌ای به سرانجامی مثبت منجر گردد و این سرانجام مثبت باید و بلاشک با در نظر گرفتن واقعیت‌های جاری به  توافق خوب، لغو تحریم و ورود ایران به بازار انرژی، تضمین و حمایت عملی برای انتفاع اقتصادی ایران از احیای برجام ختم شود.  

 

دکتر اسدالله افشار

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/65793کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب