درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۵۲۵۰۹۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰ : ۱۳ بازدید: ۳۱۷۸دیدگاه: ۰

تبیینِ «جهادِ تبیین» از نگاه نافذ رهبر فرزانه انقلاب

تبیینِ «جهادِ تبیین» از نگاه نافذ رهبر فرزانه انقلاب جهاد تبیین از موضوعات و راهکارهای بسیار مهم و راهبردی مورد تأکید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در مقاطع گوناگون و مناسبت‌ها مختلف بوده است که طرح آن از سوی معظم له حکایت از اهمیت این موضوع داشته که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد .

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، جهاد تبیین از موضوعات و راهکارهای بسیار مهم و راهبردی مورد تأکید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در مقاطع گوناگون و مناسبت‌ها مختلف بوده است که طرح آن از سوی معظم له حکایت از اهمیت این موضوع داشته که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد و نکاتی را در این خصوص یادآور نشد؛ چنان چه رهبر بزرگوار انقلاب هم خود به این موضوع اهتمام جدی داشته و دارد و با طرح آن نشان داده است نگاه ایشان به جهادتبیین نگاهی راهبردی و استراتژیکی می‌باشد که نیازمند فهم و درک دقیق آن از سوی مسئولان، کارگزاران حکومت و  مردم می باشد.

ایشان صبح پنجشنبه 19 اسفند ماه سال جاری در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان، با بیان عناصر مجموعه‌ به هم پیوسته قدرت و قوت ملی، مسأله معیشت و روان بودن مسأئل مرتبط با مردم را مهم خواندند و با اشاره به جنگ نرمِ سخت و سنگین دشمنان برای اغوا و اثرگذاری بر مردم و خواص افزودند: علاج این جنگ پیچیده، جهاد تبیین با «روش‌های نوین نرم افزاری و متکی بر معارف و مفاهیم عمیق و عالیه اسلام» است.

این بیان رهبر انقلاب با این صراحت و شفافیت از جهادتبیین حقیقت انکارناپذیری را در خود روایت دارد که نمی‌توان به آن در این دوران حساس کشور و شرایط نه چندان مساعد منطقه‌ای و بین‌المللی حاکم بر دنیا بی اعتنا بود و برنامه‌ای در مواجه و مقابله با بحران‌ها و چالش‌های احتمالی نداشت.    

 رهبر معظم انقلاب در همین سخنرانی نکات بسیار مهم و قابل تأملی را در باب جهاد تببین یادآور شدند که پرداختن به هریک از موارد بیان شده از سوی معظم له می‌تواند هریک سرفصل بسیار مهمی درتبیین این موضوع راهبردی و استراتژیکی باشد تا انتظارات را برآورده سازد و به توقعات و حتی مطالبه گری سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مردم در چارچوب منافع ملی و پیاده سازی کلیه اصول معطل مانده از قانون اساسی را پاسخگو باشد. از نگاه نافذ و عمیق رهبرفرزانه انقلاب:

 

1- به‌ روزرسانی ابزارها در جنگ نرم لازمه موفقیت در جهاد تبیین می‌باشد. 2- همان گونه که در ابتدا بحث مطرح گردید جهاد تبیین با «روش های نوین نرم افزاری و متکی بر معارف و مفاهیم عمیق و عالیه اسلام»امکان پذیراست. 3- راه مقابله با جنگ نرم پیچیده دشمن همچنان که بارها معظم له بیان فرموده‌اند جهاد تبیین است.(1) 4- جهاد تببین باید با بیان سخن نو و با شیوه‌های جذاب نوآوری تقویت گردد. 5- در جهاد تبیین مسائل معرفتی، سبک زندگی اسلامی و بیان آیین‌های حکمرانی اسلامی باید به درستی تبیین شود. 6- با جهاد تبیین می‌توان راه پیشرفت و تعالی مادی ملت را از بیراهه‌ها و کج‌راهه‌ها جدا کرد. 7- اگر جهاد تبیین به درستی صورت نگیرد، دنیامداران، دین را نیز وسیله هوسرانی و شهوترانی خود قرار خواهند داد. 8- تصویب بودجه‌ای سنگین در مجلس شورای اسلامی برای جهاد تبیین را غلط و بی‌نتیجه خواندند و اظهار داشتند با این شیوه برخورد با مسائل موافق نیستم و تجربه گذشته نیز نشان می‌دهد این بودجه‌ها غالباً هدر می‌رود.(2) 9-رهبر معظم انقلاب به درستی بیان داشته‌اند که سنگین ترین جنگ نرم تاریخ از سوی دشمنان و مستکبران علیه ما آغاز شده است تا از طریق اغوای کسانی که عنوان، امکان و احیاناً سوادی دارند، مردم را بفریبند و ازحقایق و واقعیت‌ها  دورسازند و اعتقاد دارند در مواجه با این حربه دشمنان می‌توان بر جهاد تبیین تکیه نمود و با بینش و درک درست از عمق خباثت آنان نقشه و توطئه ایشان را خنثی نمود. 10- با استخدام ابزار رسانه در خدمت جهاد تبیین می‌توان ابزاردروغ پردازی رسانه‌های آمریکا و متحدانش علیه ایران را که با هدف  کاهش ایمان و اعتماد به نفس عمومی و به قصد ناامید کردن ملت طراحی شده است، خنثی و با شکست مواجه نمود تا نتوانند از طریق«مزدورپروری، حرام‌خوارسازی، تهدید و تطمیع» اقدام به تخریب ذهنیات مردم نمایند. 11- جهاد تبیین قطعا با رسانه قوی و تأثیرگذار می‌تواند مانع اثرگذاری دروغ پردازی‌های رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و مجازی پرشمار استکبارجهانی که دائم مشغول تولید گزارش‌ها و اخبار غیر واقعی و کذب می‌باشند تا بر روی افکار عمومی تأثیر منفی بگذارند، شود. 12- از بیانات و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در باب جهاد تبیین این گونه استنباط می‌شود که ایشان مایل هستند در بحث مورد نظر، ایران از لاک دفاعی خارج شود و با هوشمندی تمام در مواجهه با اخبارکذب و دروغ پردازی‌ها علیه کشور و منافع ملی ایران؛ متولیان امر در این زمینه موضع تهاجمی گرفته و با قدرت به دفاع از کیان ایران در عرصه‌های جهانی و بین‌المللی بپردازند.   

در باب جهاد تبیین حرف و سخن و تحلیل فراوان است و بسیار می‌توان در این خصوص یادداشت و مقالات و کتاب به رشته تحریر در آورد اما باید در این ارتباط بدانیم که؛ با اعلام فرمان عمومی «جهاد تبيين» یکی از اصولی ترین و آرمانی ترین مفاهیم سیاسی، اجتماعی و تأثیرگذارترین موضوع در عرصه اقتصادی و فرهنگی که می‌تواند با بیانیه گام دوم انقلاب هم خوانی داشته باشد و مکمل و قوام بخش آن نیز در نظر گرفته شود، وارد ادبیات انقلاب اسلامی گردید و در آینده شاهد آثار مثبت آن در رشد، پیشرفت و تعالی کشور خواهیم بود به شرط آن که حکمرانان نظام اسلامی ایران راه را گم نکنند و با درک درست از سیره رهبر معظم انقلاب در مسیر تحقق اهداف ایشان گام بر دارند.

 

 دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت:

1- رهبر انقلاب در همین سخنرانی صبح پنجشنبه 19 اسفند ماه سال جاری مراد از جهاد تبیین را همان چیزی می‌دانند که امیرالمؤمنین در نامه به حسنین علیهم‌السلام از آن به «جهاد با زبان‌ها» یاد و تعبیرکرده‌اند.

2- خوبست مجلس شورای اسلامی در این خصوص و با توجه به حساسیت رهبر معظم انقلاب؛ روش ها و شیوه های دیگری را با مطالعه بر سیره ایشان مدنظر قرار داده و اصلاح نمایند.
 

 دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/52509کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب