درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۴۲۴۶۳۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۳۵ : ۱۸ بازدید: ۲۰۰۹دیدگاه: ۰

امارات ؛ قربانی مطامع تجاوزکارانه عربستان در یمن

امارات ؛ قربانی مطامع تجاوزکارانه عربستان در یمن اگر امارات؛ پیام جبهه مقاومت یمن را با این حملات گسترده و تلافی جویانه به طور جدی تلقی نکند، قطعا سرنوشت و آینده این کشور نوظهور که متکی به سرمایه گذاری و گردشگری است دچار آسیب‌ها و ضررهای غیرقابل جبرانی خواهد شد که شاید به فروپاشی حاکمان نالایق و کشور امارات ختم گردد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، دوشنبه، ۱۷ ژانویه 2022( 27 دی ماه 1400) هرگز از یاد و ذهن شاهزاده محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی پاک نخواهد شد. در این روز ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با ۲۰ پهپاد و ۱۰ موشک بالستیک، مناطق حساس و کلیدی را در امارات هدف قرار دادند تا به امارات نشان دهند اگر اقدامات تنش‌زای این کشور علیه یمن ادامه یابد، یمن با توانمندی‌های جدید نظامی خود، عمق خاک این کشور را مورد حمله قرار خواهد داد و دیگر در این زمینه کوتاه نخواهد آمد. مسلما حملات اخیر زلزله‌ای به جان حاکمان امارات انداخته تا کمی جدی تر به موضوع کشور یمن و کارنامه ننگین خود در این زمینه بیاندیشند!

دولت ابوظبی که در خواب خوش معامله با ریاض وارد جنگ نابرابر و تجاوز آشکار علیه یمن گردید با پاسخی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به این دولت گستاخ دادند دریافته است بازنده اصلی آنان هستند و نباید با طناب پوسیده عربستان وارد این جنگ می‌گردید و لذا باید اولا هر چه زودتر از کمک به عربستان دست بردارند و ثانیا دندان طمع خود را نسبت به کشور یمن کشیده و ثالثا نباید ظرفیت‌های نظامی خود را در اختیار عربستان قرار دهند و با کمک‌های مادی در تقویت لجستیکی ریاض آتش بیار معرکه باقی بمانند. عقب نشینی نکردن امارات[1] از مواضع قبلی برایش گران تمام خواهد شد و کشورش را فدای افکار ارتجاعی و پوسیده عربستان خواهد کرد؛ عربستانی که اکنون پشیمان از تجاوز می‌باشد و 7سال است در باتلاق این تجاوز ظالمانه و کشتارها و فجایع زیست محیطی فرو رفته و در آن دست و پا می زند.    
 

عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عمق خاک امارات مسبوق به سابقه است[2] اما چرا مقامات این کشور کوچک به هشدارها و اقدامات قبلی جبهه مقاومت یمن توجه نکرده‌اند جای بسی تأمل دارد. گویا آنان از پیشرفت‌های موشکی و پهپادی چشمگیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بی خبر بوده و یا آن را یک شوخی و بلوف نظامی تلقی کرده‌اند که حملات پهپادی و موشک‌های بالستیک دوشنبه، ۱۷ ژانویه 2022 در منطقه المصفح[3] در امارات نشان داد که دیگر باید از خواب غفلت بیدار شوند و از جنایات و خیانت‌های 7 ساله خود علیه یمن در این جنگ نیابتی دست بردارند تا دچار کابوس وحشتناک این حملات نگردند.  
جبهه مقاومت یمن با اقدام اخیر خود نشان داد مصمم است حاکمان بی خرد امارات را سر عقل آورده و بر سرجایشان بنشانند که اگر از مواضع متجاوزانه خود عقب نشینی ننمایند چه بسا علیرغم میل باطنی شان اوضاع سیاسی، اقتصادی، امنیتی و منافع ملی آنان را به مخاطره اندازند و عرصه را بر آنان تنگ تر و تنگ‌تر نمایند تا این کشور در همه زمینه‌ها دچار بحران و چالش‌های جدی گردد.
 

اگر امارات؛ پیام جبهه مقاومت یمن را با این حملات گسترده و تلافی جویانه به طور جدی تلقی نکند، قطعا سرنوشت و آینده این کشور نوظهور که متکی به سرمایه گذاری و گردشگری است دچار آسیب‌ها و ضررهای غیرقابل جبرانی خواهد شد که شاید به فروپاشی حاکمان نالایق و کشور امارات ختم گردد. شایان ذکر است در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۹ نشستی فوری با حضور شاهزاده محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی  و محمد بن راشد آل مکتوم شاهزاده دبی و نخست وزیر امارات برگزار شد. آل مکتوم به حاضران گفت که امارات متحده عربی در صورت سقوط یک موشک به خاک این کشور، از سرمایه‌گذاران خارجی خالی خواهد شد و نمی‌تواند کارگران آسیایی را نگه دارد؛ لذا نتیجه این نشست، اعلام خروج از یمن شد، که اگر تصمیمم مورد اشاره واقعی بود و ریاکارانه و فریبکارانه نبود قطعا ۲۰ پهپاد و ۱۰ موشک بالستیک ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، مخزن‌های سوخت در منطقه المصفح که منطقه صنعتی ابوظبی می‌باشد و همچنین فرودگاه بین‌المللی این شهر را به آتش نمی‌کشیدند. «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله طی سخنانی خطاب به امارات به مقامات این کشور توصیه کرد که به این تصمیم خود عمل کنند و در حفظ منافع اقتصادی خود جدی باشند. زیرا تداوم این شرایط، برای آن‌ها خطرناک خواهد بود. معنای دیگر این سخن آنست که صنعا در صداقت نیات امارات شک و تردید دارد و به همین خاطر حملات مذکور می‌تواند امارات رو از مواضع سالوسانه برحذر دارد تا از راه خطا که بر آن اصرار داشته و دارد دست بر داشته و کنار کشد و کشورش را قربانی مطامع تجاوزکارانه عربستان در این جنگ نیابتی ننماید و هزینه‌های سخت اشغالگری در یمن را نیز تأمین نکند و بر عهده نگیرد.
 

امارات صادقانه اگر از راه ناصوابش در این تجاوز 7ساله خارج نشود و بخواهد مثل گذشته یار و مددکار متجاوزی چون عربستان باشد و این کشور را با پول و امکانات عدیده مادی تأمین و حمایت کند و در تخریب و کشتار مردم بی گناه یمن که تا کنون شرکت داشته و ادامه دهد؛ بداند ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با قدرت و اقتداری که دارد و از خود نشان داده است طومار امارات را با پهپادها و موشک‌های بالستیک قوی تر، سخت تر از حملات دوشنبه ۱۷ ژانویه 2022 در هم خواهید پیچید تا این ضرب المثل شیرین فارسی در جای خودش معنا یابد؛ کلوخ انداز را پاداش سنگ است... و به تعبیر دیگر خود کرده را تدبیر نیست. در قاموس نظام خلقت متجاوز همیشه بازنده بوده و مجبور به ترک مواضع تجاوکارانه خود است و در نهایت متجاوز بدون رسیدن به آرزوها و آمال خود؛ در باتلاق اعمال خود فرو رفته و بلعیده خواهد شد. این سرنوشت همه متجاوزان و ایادی آنان است و تاریخ سرنوشت آنان را ثبت و ضبط و در معرض افکار عموم قرار داده است.

 

 دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت:

[1] - امارات متحده عربی یک کشور پادشاهی در جنوب غربی آسیا و در شرق شبه جزیره عربستان است. امارات متحده عربی با کشورهای مختلفی همسایه بوده و از نظر موقعیت جغرافیایی به دلیل قرارگیری در جنوب خلیج فارس به عنوان یک کشور مهم شناخته می شود. پایتخت کشور امارات، ابوظبی بوده و زبان رسمی این کشور نیز عربی است. با وجود این که عربی از نظر قانونی زبان رسمی مردم امارات است، با این حال زبان های دیگری نظیر چینی، انگلیسی، هندی و اردو نیز در امارات به وفور به کار می رود. مذهب رسمی کشور امارات اسلام است و در حدود ۹۶ درصد از مردم این کشور مسلمان هستند. کشور امارات از نظر اقتصادی در شرایط فوق العاده ای قرار گرفته است و از امارات به عنوان یک کشور در حال توسعه یاد می شود. امارات بزرگترین ذخایر نفتی دنیا را در اختیار دارد و تولید ناخالص سرانه آن در حد کشورهای ثروتمند اروپای غربی است. شفافیت و امنیت اقتصاد در این کشور باعث شده تا شرکت های بزرگ بین المللی بسیار زیادی به امارات آمده و در این کشور فعالیت کنند. امارات متحده عربی از نظر سیاسی یک حکومت پادشاهی مطلقه فدرال است. بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته در کشور امارات که زمان آن به ۲۰۱۳ باز می گردد، این کشور بیش از ۹ میلیون جمعیت دارد که از این تعداد تنها ۱.۴ میلیون نفر اهل امارات هستند و باقی مانده جمعیت را افراد خارجی تشکیل می دهند. کشور امارات جزء کشورهای مهاجر پذیر بوده و از این منظر در رتبه پنجم دنیا قرار دارد و به همین دلیل است که بر اساس تخمین های صورت گرفته جمعیت این کشور به زودی 10 میلیونی خواهد شد. امارات متحده عربی در منطقه خاورمیانه قرار گرفته و از شمال و شمال غربی به خلیج فارس متصل است. کشورهای عمان، عربستان و قطر نیز همسایه های امارات متحده عربی هستند. مساحت این کشور 83600 کیلومتر مربع بوده و از نظر پهناوری در رتبه 115 دنیا قرار گرفته است. کشور امارات متحده عربی به ۷ منطقه شیخ نشین تقسیم می شوند که این هفت منطقه عبارتند از: ابوظبی؛ دبی؛ شارجه؛ عجمان؛ ام ‌القوین؛ رأس ‌الخیمه؛ فجیره.
[2] - چهارم دسامبر ۲۰۱۷، امارات هدف یک موشک بالستیک بالدار قرار گرفت که به رآکتور هسته‌ای براکه اصابت کرد و در سال ۲۰۱۸، به گفته روزنامه بریتانیایی میدل ایست آی، دو میدان نفتی اعلام نشده، مورد هدف قرار گرفت سپس علاوه بر هدف قرار گرفتن مواضع سعودی‌ها در مرز امارات، هدف قرار گرفتن فرودگاه ابوظبی علنی، اعلام شد. این کشور پس از دو حمله مذکور طی یک مانور سیاسی مدعی عقب‌نشینی تدریجی از صحنه جنگ یمن شد. اما اخیرا در پی تلاش‌های مزدوران وابسته به امارات برای پیشروی به سوی استان شبوه، بار دیگر صنعا  هشدارهای خود را از سر گرفت و به مقامات این کشور کوچک تأکید می‌کند که  نقشه تهیه شده از اهداف برای حمله در امارات، در تیررس موشک‌ها و پهپادهای یمن قرار خواهد گرفت.اما ابوظبی که بی‌توجه به این هشدارها به اقدامات متجاوزانه خود در یمن ادامه می‌داد، بار دیگر، تذکر عملی صنعا  را دریافت کرد.
[3] - المصفح، منطقه‌ای صنعتی واقع در جنوب غربی ابوظبی، در امارات است.                   
 
 

 دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/42463کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب