درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۳۴۹۴۰۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۹ : ۱۷ بازدید: ۴۴۸دیدگاه: ۰

واكاوي بيانيه سه كشور اروپايي

واكاوي بيانيه سه كشور اروپايي آلمان، فرانسه و انگليس طي بيانيه‌اي نسبت به دور جديد مذاكرات هسته‌اي و تازه‌ترين گفت‌وگوها در وين واكنش نشان دادند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، آلمان، فرانسه و انگليس طي بيانيه‌اي نسبت به دور جديد مذاكرات هسته‌اي و تازه‌ترين گفت‌وگوها در وين واكنش نشان دادند.
خلاصه بيانيه سه كشور شرور اروپايي كه يك ضلع از مذاكرات را در وين تشكيل مي دهند به شرح زير است:
1- تا اين لحظه نتوانستيم به موضوع اصلي مذاكرات بپردازيم.
2- با توجه به سرعت بالاي ايران در پيشبرد برنامه هسته‌اي خود، برجام به توافقي توخالي تبديل شده است.
3- ايران تنها در صورت لغو تمام تحريم‌هاي آمريكا حاضر است برنامه هسته‌اي خود را محدود كند.
4- توافق 2015 برجام مي‌گويد؛ در صورتي تحريم‌ها به طور كامل رفع مي شود كه نگراني طرف غربي در مورد برنامه هسته‌اي ايران كاملا رفع شود.
چهار پرسش كليدي درباره بيانيه سه كشور اروپايي مطرح است:
الف: موضوع اصلي مذاكرات از ديدگاه آلمان، انگليس و فرانسه چيست؟ كه در هفت دور مذاكرات به آن پرداخته نشده است؟
ب: سرعت پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران چرا برجام را به توافقي توخالي تبديل كرده است؟
ج: آیا رفع تحريم‌هاي ظالمانه كه خواست ملت ايران است موضوع اصلي مذاكرات نيست؟!
د: نگراني طرف غربي چه زماني برطرف مي شود ؟
به پاسخ كوتاه ومختصر درباره اين پرسش‌ها در زير مي پردازيم :
آیا موضوع اصلي مذاكرات رفع تحريم‌هاست يا رفع نگراني غرب از پيشرفت‌هاي هسته‌اي ايران ؟ پاسخ اين پرسش مشخص است. ايران به تعهدات خود در برجام در زمان دولت روحاني عمل كرد و 17 بار آژانس درگزارشات خود صحت عمل ما به تعهدات را وفق برجام گزارش داد. چرا غرب تحريم‌ها را برنداشت و به حجم و اندازه آن افزود؟! بيانيه سه كشور اروپايي نشان مي دهد اصلا موضوع مذاكرات انهدام دانش هسته‌اي ايران است و اصلا مسئله رفع تحريم‌ها دردستور كار آنها علي‌رغم امضاي آنها پاي پيمان برجام موضوعيت ندارد.
سه كشور اروپايي در بيانيه مي‌گويند؛ سرعت بالاي ايران در پيشبرد برنامه هسته‌اي خود ، توافق برجام را توخالي كرده است. پاسخ روشن است در همين پيمان برجام به ايران حق داده اگر طرف غربي زير تعهد و امضاي خود زد ايران مي‌تواند برگردد به حالت اول! اگر مبنا برجام است پس چه گله‌اي دارند.
اگر مبنا بدعهدي حضرات است پس اصلا پشت ميز مذاكره چرا نشسته‌اند؟!
پاسخ سؤال آخر نيز از سه سؤال ديگر روشن‌تر است . نگراني غربي‌ها كي رفع مي‌شود؟ تحريم‌هاي برجامي را به تحريم‌هاي حقوق بشري، تحريم‌هاي حقوق بشري را به تحريم‌هاي تروريسم و تحريم‌هاي تروريسم را به تحريم‌هاي محدود كردن نفوذ ايران در منطقه و قدرت روزافزون نظام ايران مربوط كرده اند.
اگر بخواهيم نگراني آنها را برطرف كنيم بايد تير خلاص به دانش هسته‌اي دانشمندان ايران در اين فناوري حياتي بزنيم و تا قيامت با آنها مذاكرات كنيم. در طول مذاكرات هم آنها هر روز به تحريم هاي به قول خودشان فلج كننده اضافه كنند!
اين نوع برخورد سه كشور اروپايي از دو نگره نشأت مي‌گيرد. اول آنكه؛ آنها فوق العاده احمق هستند. دوم آنكه ؛ احمق نيستند طرف مذاكره‌كننده خود را احمق فرض كرده‌اند!محصول اين نوع مذاكرات، معامله‌ روي اقتدار و امنيت ملي به قيمت صفر است.
موضوع مذاكرات با دولت جديد كاملا روشن است. ايران يك بار به تعهدات خود عمل كرد آژانس هم راستي‌آزمايي كرد اما آنها تحريم‌ها را برنداشتند. حالا نوبت ايران است كه از آنها بخواهد تحريم ها را برداريد ما راستي‌آزمايي كنيم و بعد هم تضمين بگيريم «دبه» نكنيد و از پيمان خارج نشويد. آن وقت ما هم كه سابقه خوبي درعمل به تعهدات داريم و ثابت كرديم بدعهد نيستيم به تعهد خود عمل مي كنيم. پس صورت مسئله مذاكرات روشن است حل آن هم از ديدگاه حقوق بين الملل و وزانت تعهدات طرفين قابل تعريف است.
در اين صورت است مي توان به يك خصومت كور و بي‌معنا و ستيز بي رحمانه عليه ملت ايران پايان داد.
ايران اراده خود را براي پايان دادن به اين خيمه‌شب‌بازي‌هاي ديپلماتيك چه در دوره روحاني و چه در دوره دولت جديد نشان داده است . اما سه كشور اروپايي كه اين‌ روزها در وين از جنايات جنگي آمريكا در جنگ جهاني تحريم عليه ملت ايران دفاع مي‌كنند بايد به اين پرسش‌ها پاسخ دهند تا بتوانند پشت ميز بنشينند.
از ديدگاه آمريكا و رژيم صهيونيستي كه در طول مذاكرات هسته‌اي سوءنيت خود را در حاشيه‌نشيني مذاكرات نشان دادند اولي به تحريم‌ها به طور نمادين افزود و دومي هم به تهديدهاي توخالي خود ادامه داد. گويي به قول مقام معظم رهبري در ديدار با شهداي سلامت و پرستاران، مستكبران عالم از رنج ملت ايران به‌ويژه تحريم‌ها لذت مي‌برند و خوشحال مي‌شوند. پس اراده‌اي براي توافق آن طرف ميز وجود ندارد. اين وسط چين و روسيه به خوبي مي دانند كه آمريكا و سه كشور اروپايي مدام در رسيدن به توافق اخلال مي كنند. لذا آمريكا در ايجاد اجماع جهاني عليه ايران شكست خورده است و هيچ كشوري در جهان ازجمله چين و روسيه حاضر نيستند آمريكا را در تداوم جنايات جنگي تحريم‌ها عليه ايران همراهي كنند . توپ در زمين آمريكا و سه كشور اروپايي است آنها هيچ راهي جز تسليم در برابر اراده دولت و ملت ايران ندارند.
شوخي بي‌مزه «مقصرنمايي» مشكلي از آنها را حل نمي كند . زمان به زيان آمريكا و سه كشور اروپايي در مذاكرات وين در حركت است هيچ چيز جز تسليم آنها در برابر اراده ملت ايران نمي‌تواند جلوي اين زيان انباشته را بگيرد.
براي رسيدن به توافق مطلوب ؛ شوراي عالي امنيت ملي، دولت و تيم مذاكره كننده بايد با بازخواني و بازيابي رهنمودهاي مقام معظم رهبري حداقل در طي 10 سال گذشته ، به مذاكرات ورود كنند و راهبرد خود را براي رسيدن به توافق خوب براساس مباني رهبري در حفظ اقتدار و امنيت ملي استوار نمايند.

محمدكاظم انبارلويي

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/34940کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب