درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۳۴۹۱۴۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۳۲ : ۱۵ بازدید: ۱۹۵۳دیدگاه: ۰

تعلل آمریکا در پاسخ به دو پیشنهاد ایران!

تعلل آمریکا در پاسخ به دو پیشنهاد ایران! هشتمین دور از مذاکرات برجامی، بعدازظهر پنجشنبه 18 آذرماه سال جاری در هتل کوبورگ شهر وین، علیرغم خباثت‌ها و جوسازی‌های رسانه‌ای تحت نفوذ استکبار و صهیونیزم جهانی، با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان) برگزار گردید.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، هشتمین دور از مذاکرات برجامی، بعدازظهر پنجشنبه 18 آذرماه سال جاری در هتل کوبورگ شهر وین، علیرغم خباثت‌ها و جوسازی‌های رسانه‌ای تحت نفوذ استکبار و صهیونیزم جهانی، با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان) برگزار گردید.

از اخبار منتشره و مواضع هیأت‌ها پس از خروج از مذاکرات؛ این گونه بر می‌آید که فضای مذاکرات نسبت به دور هفتم واقع بینانه بوده و طرف‌های مقابل برخلاف مواضع تند قبلی، برروی جزییات بیشتر متمرکز شده تا اولا بتوانند منطقی‌تر در فضای مذاکرات گفت‌و‌گو نمایند و ثانیا به نتایج مطلوب مثبت تری که مرضی الطرفین هم باشد دست یابند. البته این نگاه خوش بینانه در مذاکرات تا جامه عمل پوشد و به تحقق نزدیک شود کار بسیار دارد اما این که 1+ 4 بخواهد در این مسیر گام‌های مؤثری بردارد باید زمینه‌های تعاملی و وفاق را فراهم آورند تا مذاکرات با امیدواری روی ریل خود قرار گیرد و نتایج آن هرچه زودتر آشکار شود.          

نگارنده با این بخش از توییت علی باقری، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران که گفته است رفتار مسؤولانه ایران توافق را زنده نگه‌ داشته‌ است کاملا موافق بوده چرا که اگر شکیبایی و صبوری و درایت ایران نبود­ فتنه گران و بحران آفرینان بین‌المللی، منطقه خاورمیانه را بیش از گذشته و به همین سادگی وارد آشوب می‌نمودند تا ماهی درشت خود را از این آب گل آلود صید کنند. منطقه خاورمیانه به ایران بدهکار است چرا که ایران به تنهایی توانسته است آمریکا را در این منطقه زمین گیر نماید و هژمونی آمریکا را به افول و شکست نزدیک سازد.  و امروز اگر آمریکاییان در موضع ضعف نبودند و اقتدار ایران را باور نداشتند، هرگز حاضر نبودند به برجام باز گردند و برای بازگشت التماس نمایند و سه کشور اروپایی را واسطه قرار دهند تا زمینه های حضورشان در برجام فراهم آید.

آمریکا اگر با دست پس می‌زند و با پا عاجزانه پیش می‌کشد به دو دلیل یکی اوضاع و احوال داخلی و دیگری شرایط بین‌المللی؛  سخت به این توافق و بازگشت نیازمند است و تا به این مهم دست نیابد، آمریکا روز به روز سرخورده تر، درمانده تر و تنهاتر می‌شود و به طور محسوسی از اقتدار و نفوذش در داخل و جهان، کاسته خواهد شد، چنان چه صاحب نظران و نظریه پردازان بزرگ غربی، قرن 21 را قرن افول هژمونی آمریکا در جهان دانسته‌اند که نشانه‌هایش هم اکنون در معرض دید جهانیان قرار دارد.

ایران در همه مذاکرات نشان داده است که برای رسیدن به یک توافق جامع که تأمین کننده حقوق مشروع هسته‌ای ایران با راستی آزمایی و تضمین بین‌المللی همراه باشد جدی است و  در این زمینه به تعامل و وفاق با مقامات سیاسی و دیپلماتیک سه کشور اروپایی که نمایندگی آمریکای نادم طالب بازگشت به برجام را به یدک می‌کشند را دارد، البته اگرچه ایران هم از سه کشور اروپایی داخل برجام دل خوشی ندارد اما بنا به ملاحظات بین‌المللی از برخی خباثت‌ها، مواضع غیراصولی و سوء تفاهم‌های آنان می‌گذرد تا این توافق به سرانجام خود نزدیک شود.  

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین که ریاست هیأت این کشور در مذاکرات احیای برجام را برعهده دارد؛ در توییتی پس از این نشست تصریح کرد که برخی سوءتقاهم‌های پیش آمده در دور اخیر مذاکرات وین رفع شده‌اند.

لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال نیز در توییتی به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نوشت که؛ مذاکرات وین در جهت عقلانی در حال پیشرفت است.

همه آن چه از دور هشتم مذاکرات وین بیان گشته و می‌گردد در حد کلی گویی بوده و هنوز به صورت شفاف به پیشرفت‌ها در مذاکرات و محتوای مذاکرات اشاره‌ای نشده است و حتی به طور رسمی در خصوص متون مد نظر ایران که در پایان مذاکرات دور هفتم تسلیم گروه 1+4 شده است؛ موضع گیری جدی هم صورت نگرفته است، البته از حدس و گمان رسانه‌ای مطالبی بیان شده است اما قطعیت ندارد و بیشتر جوسازی رسانه‌ای می باشد.  

 

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا  بداند:

1- بازگشت آمریکا به برجام زمانی تحقق خواهد یافت که شروط ایران بی کم و کاست پذیرفته شود.

2- نقشه راه مقامات آمریکایی در مذاکرات برجام باید با لغو کلیه تحریم‌های ظالمانه و ضد حقوق بشری، تضمین برای آینده برجام و راستی آزمایی همراه باشد.

3- موضع ایران در احیای برجام تعاملی و بر اساس وفاق همه کشورهای داخل در برجام می‌باشد.

4- ایران نه به آمریکا و نه به سه کشور اروپایی و نه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باج نخواهد داد و بر اساس قوانین داخلی و بین‌المللی به راه خود در زمینه مسائل هسته‌ای ادامه خواهد داد و تسلیم نخواهد شد.

5- ایران؛ دنبال تأمین حداکثر منافع خودش در مذاکرات است و بارها با منطق محکم و متقن و از راه گفت‌و‌گو اعلام آمادگی نموده است تا مسائل و موضوعات را در فضایی سالم و به دور از تحریم و تهدید و ارعاب و در چارچوب نظم بین‌المللی حل و فصل نماید.

6- احیای برجام به آمریکا بستگی دارد که اگر آمریکا به توافقات و تعهدات برجامی خود عمل نماید؛ به طور اتوماتیک توافق جامع پایدار که ناظر بر حقوق هسته‌ای ایران مشتمل بر لغو کامل تحریم‌ها، راستی آزمایی و تضمین می‌باشد، تحقق خواهد یافت.

7- ایران در تمام مذاکرات هشتگانه و قبل از آن، که منجر به توافق برجام گردید حسن نیت داشته و صادقانه در همه نشست‌ها و مذاکرات وارد شده است اما آمریکا و سه کشور اروپایی متأسفانه سالوسانه و مزورانه وارد میدان شده و از همان روز اول تا به امروز بی تعهدی کرده و به تعهداتشان عمل ننموده‌اند. منصفان و عقلای دنیا به ایران حق می‌دهند که به آمریکا و سه کشور اروپایی سوءظن داشته باشیم و از آنان حقوق پایمال شده خود را در چارچوب توافقات بین‌المللی برجام طلب نماییم.

8- جای بسی تأسف است که هنوز و به طور رسمی آمریکا در خصوص  دو پیش‌نویس هیأت ایرانی که یکی  رفع تحریم‌ها و دیگری درباره مسائل هسته‌ای است؛ پاسخ نداده است! ایران همچنان منتظر پاسخ آمریکا است. تعلل آمریکا در پاسخ به دو پیشنهاد مورد اشاره ایران، بیانگر آن است که آمریکا نه تنها اراده جدی برای بازگشت به برجام را ندارد بلکه حتی حاضر نیست هزینه خروج از برجام را به ایران بپردازد و ثابت کند آمده است بماند و جبران کند. آیا آمریکا چنین خواهد کرد و این همه تغییر را از خود بروز خواهد داد و تسلیم خواست‌های مشروع ایران در این خصوص خواهد شد و آیا آمریکا از تضادها و تناقضات رفتاری خود با ایران دست خواهد کشید و با ایران به تعامل خواهد رسید؟ باید منتظر شد و چشم به مذاکرات آینده داشت تا شاید شاهد عقلانیت در رفتار آمریکا با ایران باشیم.

 

 دکتر اسدالله افشار

 دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/34914کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب