درحال بارگذاری

گروه: اقتصادی / حوزه اقتصاد کلان و بودجه/ایران شناسه: ۲۸۰۸۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۱ : ۰۶ بازدید: ۳۶۳دیدگاه: ۰

تورم سال ۹۹ بیش از ۵۰ درصد بود

تورم سال ۹۹ بیش از ۵۰ درصد بود رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی تورم سال ۹۹ بیش از ۵۰ درصد بوده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس امروز در همایش نقد و بررسی طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در وزارت اقتصاد و با حضور وزیر اقتصاد و معاونان وی، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و کارشناسان برگزار می‌شود،‌ اظهار داشت: بر اساس گزارش بانک مرکزی تورم سال 99 بیش از 50 درصد بوده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست نقد و بررسی طرح قانونی مالیات بر عایدی سرمایه در وزارت اقتصاد، با اشاره به عملکرد سازمان مالیاتی اظهار داشت: روی صحبت من در مورد ساختار و فرآیندهای سازمان است و نه اشخاص. رویکردی که سازمان مالیاتی به سمت اقتصاد هوشمند داشته در عمل محقق نشد و این کلید واژه‌ای است که وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مالیاتی بر آن تأکید کرده بودند.

به گفته وی، در شرایطی هستیم که امکان آزمون و خطا نداریم، سازمان مالیات باید در مورد اجرای قوانین بازنگری کند، همه در تحلیل، تبیین و تهیه لوایح می‌کوشند و حتی لایحه به دولت می‌آید و بعد از آن در مجلس تصویب می‌شود، اما در اجرا با مشکل مواجه هستیم که نمونه آن اجرا نشدن سامانه پایانه فروشگاهی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه 10 میلیون پوز بانکی در کشور داریم که باید با همکاری مالیاتی و بانک مرکزی شناسه یکتا دریافت کنند، تصریح کرد: بیش از 40 درصد این پوزها پرونده مالیاتی ندارند، در حالی که تکلیف و ظرفیت قانون بوده است.

وی با گلایه از مجموعه فعالیت‌های مالیاتی از قدیم تا امروز عنوان کرد: سرانجام طرح مالیاتی به کجا رسید؟ میلیون‌ها تومان و دلار از منابع ارزی و ریالی صرف شد، اما هیچ خبری از موتور جست‌وجوی هوشمند نیست. مباحث موردی که اجرا شده سرجای خودش اهمیت دارد.

این نماینده مجلس یادآور شد: وزیر اقتصاد در مورد اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی روز گذشته گفته است که تا پایان سال انجام می‌شود؛ معلوم نیست مراد کدام سال است سال شمسی یا میلادی؟ بنابراین رئیس سازمان امور مالیاتی معلوم کند. از بس وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی مجلس وعده و زمان داد و اجرا نکرد، مجبورم این جا اعلام کنم و از رئیس سازمان مالیاتی زمان اجرا را بخواهم.

وی با اشاره به ابعاد طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت:‌ فعلا موضوع مالیات بر سهام نداریم. وزیر اقتصاد گفته است که درآمدهای مالیاتی 108 درصد تحقق دارد. این حرف کاملاً درست است و باید تشکر کنیم. بر اساس گزارش بانک مرکزی در سال 99 بیش از 50 درصد تورم داشتیم، با تورم مالیات را ایجاد کردیم، حتما باید این مسأله تبیین شود و بگوییم که با نرخ تورم 50 درصدی توانستیم مالیات بگیریم. حجم اقتصاد به واسطه تورم افزایش یافته، کم اظهاری و کم برآوردی مالیاتی یکی از مباحث است. تورم 50 درصدی یعنی خالی کردن جیب مردم و به واسطه همین موضوع مالیات را بزرگ‌تر نشان می‌دهیم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه صحبت‌های بنده ناظر به عدم تلاش سازمان مالیاتی نیست، بلکه ناظر به فرآیندها است، تصریح کرد: 40 درصد پوزهای بانکی پرونده مالیاتی ندارند که برای کشور فاجعه است. ضمن ارج نهادن به شما ( رئیس سازمان مالیاتی) و مدیران مالیاتی بحث ما بالاتر از رویه‌های جاری است. طبق آمارهای شما 370 هزار میلیارد تومان مالیات معوق وجود دارد که در دل آن مالیات صندوق توسعه ملی نیز است.

به گفته این نماینده مجلس،‌ نیازمند تحول و خانه‌تکانی جدی در سازمان مالیاتی هستیم. صحبت از فرآیندها است من با فلان معاون و شما کاری ندارم روند به گونه‌ای است که اجازه نمی‌دهد ممیزمحوری حذف شود و سامانه‌محوری جایگزین شود. مقاومت در بدنه مجموعه مالیاتی وجود دارد. 50 درصد از نیروهای مالیاتی، 6 درصد از مالیات را وصول می‌کنند این موضوع را اهم‌فی‌الاهم کنید. چه کسی گفته نیرو در سازمان مالیاتی کم دارید؟‌ بودجه چند میلیارد دلاری برای بول فرانسه گذاشتند، اما محتوا و موتور جست‌وجو وجود ندارد. بعد هم می‌گوییم اظهارنامه الکترونیکی می‌گیریم. تک‌تک صحبت‌های رئیس سازمان مالیاتی پاسخ دارد کمک کنید و در این مدت کوتاه هر چه سریع‌تر توافقی در مورد مالیات عایدی سرمایه انجام شود.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/2808کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب