درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۲۷۴۷۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۳۱ : ۱۸ بازدید: ۴۳۹دیدگاه: ۰

فرار زیر عبای مرجعیت

فرار زیر عبای مرجعیت «توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، «توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید.
 امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزّت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد».

آنچه بیان شد بخشی از بیانات آیت الله صافی در دیدار رییس مجلس بود که در روزهای اخیر دستخوش حواشی سیاسی قرار گرفت. ماجرا از آنجا شروع شد که یکی از سایتهای خبری این قسمت از سخنان ایشان را برنتافته و نقدی بر آن نگاشت. همین امر موجب شد تا عده ای این مطلب را توهین به ساحت مرجعیت تلقی کرده و در اعتراض به آن سایت و در دفاع از آیت‌الله صافی موضعگیری نمایند.
در این باره چند نکته قابل ذکر است:

١.کلیت آنچه ایت‌الله صافی بیان کرده است، همان مطلبی است که در سند چشم انداز بیست ساله هم آمده و سیاست کلی نظام از ابتدا همین بوده است که بر مبنای «عزت و حکمت و مصلحت» روابط خارجی خود را تنظیم نماید و همان گونه که در کلام آیت الله صافی هم ذکر شده با عقلانیت و حفظ منافع کشور و عزت باید با کشورهای جهان تعامل داشت. در کلام رهبری معظم نیز بارها این نکته راهبردی بیان شده است و لذا توصیه به این مهم از سوی مرجعیت امری پسندیده و از باب «و ذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرى‌ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ» شاید واجب هم باشد.

این توصیه‌های آیت الله صافی سخن تازه‌ای هم نیست ایشان در اسفند سال 97 در دیدار با وزیر خارجه وقت نیز گفته بود: «اینجانب همیشه توصیه داشته‌ام که با همسایگان و جهان اسلام ارتباطی قوی همراه با حفظ عزت و منافع خود داشته باشیم و صلح و صفا و مهربانی را به تمام کشورهای جهان صادر کنیم. ا نه‌تنها با دوستان، بلکه با دشمنان نیز می‌توانیم با عقلانیت و حفظ عزت و منافع کشور در ارتباط باشیم.»

لذا مشی ایشان همیشه همین بوده و این بار هم کما فی السابق موضع‌گیری نموده است که به یقین این گونه مواضع از سوی مراجع مبتنی بر تقوا و دلسوزی برای کشور و ملت است و با موضعگیری یک عنصر سیاسی متفاوت است. این همان نکته‌ای است که اگر قرار است نقدی بر مرجعیت انجام شود، باید لحاظ شود.

٢. در بیان آیت‌الله صافی به حل مشکلات اقتصادی مردم تاکید شده است و ثقل بحث ایشان همین مطلب و در ادامه توصیه کرده است اگر این مشکلات ریشه در تعاملات بین المللی دارد خوب است این موانع برطرف شود. روشن است اثبات شی نفی ماعداه نمی‌کند و توصیه به بهبود روابط با سایر کشورها، نفی اقتصاد مقاومتی و توجه به درون و تولید ملی نخواهد بود.

متاسفانه برخی جریانات که همواره برای پیشرفت و حل مشکلات کشور نگاه به خارج دارند و حتی به تحقیر توانمندی‌های داخلی می پردازند سعی دارند با بزرگنمایی و حتی تحریف آن، این بیانات را مصادره به مطلوب کرده و به یک موضع جناحی فرو بکاهند.

٣. اگر سخنان آقای صافی را حمل بر قضیه خارجیه کرده و از یک توصیه صرف مبتنی بر قضیه حقیقیه بیرون بیاوریم، باید به این نکته توجه داشت که اگر امروز با بسیاری از کشورها قهر هستیم، نتیجه هشت سال دیپلماسی آقایانی است که به توصیه بزرگان توجه نکردند و با خوشبینی و ساده‌اندیشی همه تلاش خود را در صدد قدم زدن و دست دادن و عکس انداختن با آمریکا مصروف داشتند  و دنیا را در آمریکا خلاصه کرده  و تعامل با سایر کشورها را مشروط به راضی کردن کدخدا دانستند!

سیاستی که نتیجه‌اش پاره کردن برجام، افزایش تحریمها، محدودیتهای بیشتر در روابط با کشور و در نهایت به هم ریختن اوضاع اقتصادی کشور شد!
اکنون عجیب است جریانی که مخاطب این فرمایشات است به جای آنکه پاسخ دهد چرا ژنرالهای مدعی شما بعد هشت سال اوضاع کشور را در داخل و خارج به این وضع رسانده‌اند، می خواهند خود را پشت مرجعیت پنهان کنند و با ژست دفاع و حمایت از مراجعیت مسایل اصلی را به حاشیه برده و فرافکنی کنند!

جریان اصلاحات که امروز مدعی دفاع از مرجعیت شده است سابقه تاریکی در اهانت به مرجعیت و حتی احکام اسلام دارد. هنوز ایامی که در روزنامه ها وتریبونهای اصلاحات به احکام اسلام و مراجع اهانت می‌شد و آنها را از موضعگیری سیاسی نهی می‌کرد در اذهان باقی است سابقه این جریان نشان داده است که از هر چه لازم باشد برای منافع جناحی و سیاسی خود بهره می‌برد و حق و حقیقت برایشان تا وقتی مهم است که در خدمت منافع آنها باشد!

مهدی عامری

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/27472کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب