درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۹۳۷۵۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰ : ۱۲ بازدید: ۳۰۹۲دیدگاه: ۰

17 اکتبر و 14 آوریل؛ نمایش آسیب پذیری اسرائیل

17 اکتبر و 14 آوریل؛ نمایش آسیب پذیری اسرائیل پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1967، که به جنگ شش روزه شناخته می شود، اسرائیل همیشه سعی کرده است تصویری از خود به عنوان یک رژیم قدرتمند با ارتشی شکست ناپذیر نشان دهد. با این حال، عملیات نظامی 7 اکتبر که توسط حماس انجام شد و حملات موشکی و پهپادی اخیر ایران علیه اسرائیل هاله شکست ناپذیری این رژیم را به طور جدی به چالش کشیده است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1967، که به جنگ شش روزه شناخته می شود، اسرائیل همیشه سعی کرده است تصویری از خود به عنوان یک رژیم قدرتمند با ارتشی شکست ناپذیر نشان دهد.

با این حال، عملیات نظامی 7 اکتبر2023( شنبه 15 مهر1402) که توسط جنبش مقاومت فلسطین( حماس) انجام شد و حملات موشکی و پهپادی اخیر ایران علیه اسرائیل(سحرگاه یکشنبه 26 فروردین ماه سال جاری)، هاله شکست ناپذیری این رژیم را به طور جدی به چالش کشیده است.

بیش از 1100 نفر در جریان عملیات سیل الاقصی توسط حماس در جنوب اسرائیل کشته شدند و بیش از 250 نفر دیگر به اسارت درآمدند. ده ها تن از اسیران هنوز در غزه هستند.

بلافاصله پس از حمله غافلگیرانه حماس، رسانه‌های غربی اذعان کردند که این عملیات شکست ارتش اسرائیل را آشکار کرد.

لوموند در آن زمان نوشت که پدافند ارتش اسرائیل در برابرحمله حماس "مانند خانه ای از بنیان فرو ریخت".

پس از عملیات موفق آمیز غافلگیرکننده حماس، ارتش اسرائیل با هدف ریشه کن کردن حماس و بازگرداندن اسرا به غزه اعلام جنگ نمود.

با گذشت نزدیک به 200 روز از جنگ، رژیم جعلی کودک کش صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو این نخست وزیربیمار روان پریش جانی نسل کش نتوانسته است به "پیروزی کامل" بر حماس و "نابودی" آن دست یابد.

نتانیاهو با قول به ادامه جنگ تا نابودی حماس، تلاش نمود آسیب‌پذیری و ضعف رژیم سفاک صهیونیستی را در برابر مقاومت فلسطین پنهان کند و از خود و اسرائیل در سطح منطقه و سطح بین الملل، چهره ای قهرمان و شکست ناپذیر جلوه نماید اما آن چه امروز او از قدرت خود و رژیم جنایتکارش به نمایش گذاشته است، این واقعیت است که قدرت او و رژیم صهیونیستی درست شبیه قدرت یک ببر کاغذی است که در نقاشی دارای هیبت و همینه است و در دنیای واقعی نه قدرتی وجود دارد و نه ببری که بخواهد نمایش قدرت دهد.

 

روزنامه عبری زبان «هاآرتص»: جایگاه اسرائیل در  سراسر جهان سقوط کرده است

این حقیقت واقعیت دارد که «اسرائیل» در جنگ جاری غزه و چند روز پس از عملیات بی‌سابقه و تاریخی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی-که در پاسخ به حمله صهیونیست‌ها به ساختمان سفارت کشورمان در دمشق صورت گرفت- تحقیر شد و همه چیزش را باخت- از اقتصاد و ‌پرستیژ و حیثیت تا چهره مظلومی که همواره با تکیه بر افسانه هولوکاست از خود ساخته بود- ادعای ما یا دشمنان این رژیم نیست؛ اظهارات رسمی و جلوی دوربینی خود صهیونیست‌های افراطی است.

در همین رابطه روزنامه عبری زبان «هاآرتص» به «انزوای جهانی اسرائیل در جریان جنگ غزه» پرداخته و نوشته است «در صورتی که دولت نتانیاهو سیاست‌هایی که در پیش گرفته را تغییر ندهد همکاری با آمریکا و همپیمانان همیشگی نخواهد بود... جایگاه اسرائیل در  سراسر جهان سقوط کرده است.» ‌هاآرتص این را هم اضافه کرده است که «اگر سیاستی کاملا متفاوت به لحاظ ریشه‌ای در پیش نگیریم، این انزوا از بین نمی‌رود.»

 «عوزی برعام» وزیر امور داخلی این رژیم و عضو سابق کنیست نیز در مقاله‌ای در همین روزنامه تأکید و تأیید نموده که شاهد از بین رفتن سریع اعتبار خود در سراسر جهان هستیم...

 

حماس بی پایان

از 7 اکتبر2023، هرزی هالوی، فرمانده ارتش اسرائیل، عموماً به جای از بین بردن یا ریشه کن کردن حماس، از "برچیدن" صحبت کرده است، اصطلاحی که به طور ضمنی تصدیق می کند که حتی یک جنگ طولانی نمی تواند گروه مقاومت را نابود کند.

در اواسط فوریه2023، ارزیابی‌های اطلاعات نظامی اسرائیل نشان داد که حتی اگر این رژیم توانایی‌های نظامی سازمان‌یافته حماس را از بین ببرد، باز حماس قادر است به عملیات خود در غزه ادامه دهد.

این ارزیابی ها همچنین نشان داد که "حمایت واقعی" از حماس در میان مردم غزه باقی می ماند.

در ماه مارس، جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در گزارش سالانه خود اعلام کرد که اسرائیل احتمالا «سال‌های آینده» با مقاومت حماس روبرو خواهد شد.

مقامات غربی همچنین اذعان کرده اند که اسرائیل قادر به غلبه بر مقاومت فلسطین نخواهد بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در 18 فوریه گفت که اسرائیل به یک راه حل سیاسی و نه نظامی برای درگیری با فلسطینی ها نیاز دارد.

با این وجود که اکنون بیش از 6 ماه از جنگ غزه  و عملیات موفق آمیز طوفان الاقصی می گذرد کارشناسان و مقامات فعلی و سابق صهیونیست ها اذعان دارند که؛ اسرائیل همان روز اول یعنی روزی که عملیات طوفان الاقصی با موفقیت انجام شد، شکست خورد!

«نداف آرگمن»، رئیس اسبق سرویس اطلاعات عمومی رژیم صهیونیستی(شاباک) در گفت‌وگویی که با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی داشت اعلام کرده است که، کیفرخواست مفصلی علیه بنیامین نتانیاهو می‌توان تهیه کرد زیرا ضرباتی که او به امنیت اسرائیل وارد کرد، بسیار سخت و دشوار بوده است در حالی که به طور کامل مسئله ربوده شدگان را هم نادیده می‌گیرد... ادامه حضور نتانیاهو در قدرت می‌تواند بقای اسرائیل را تهدید و اسرائیل را به فنا دهد.[1]

از نگاه مخالفان نتانیاهو؛ مسئول شکست مفتضحانه و تاریخی جنگ غزه، بنیامین نتانیاهو و آن کابینه فوق افراطی‌اش می باشد که باید فوراً محاکمه و زندانی شوند. مفهوم مخالف این نگاه بیان کننده این نکته است که اگر نتانیاهو تحت هر شرایطی جنگ را ادامه می دهد و از آن عقب نشینی نمی کند بخاطر آن است که باید پاسخگوی تلفات و خسارات تاریخی و بی‌سابقه خود در این جنگ باشد و لذا نیک می داند پایان جنگ و توقف جنگ مساوی است با محاکمه و زندانی شدن او.  

جوزپ بورل در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ درآلمان درآن زمان، هشدارداد که اسرائیل نمی تواند حماس را از طریق نظامی شکست دهد.

با وجود این که در نوار غزه؛ فلسطینی ها گرسنه بوده، رژیم آپارتاید صهیونیستی بیش از 34000 نفر را در محاصره کشته اما نتوانسته است به اهداف نظامی خود برسد.

در پی یورش به غزه ، اسرائیل حملات مکرر در سوریه انجام داده است. حملات هوایی این رژیم باعث شده است که مشاوران نظامی ایران که به دعوت کشور سوریه برای کمک به IT در مبارزه با گروه های تروریستی مانند داعش به آن کشوراعزام شده اند، کشته و به فیض شهادت نائل آیند.

 

حمله ایران؛ نمایش آسیب پذیری اسرائیل

دیپلمات سابق آمریکایی چاس فریمن، که به عنوان سفیر ایالات متحده در عربستان سعودی (92- 1989) خدمت می کرد، گفت که حملات موشکی و پهپادی  ایران با دقت به اهداف نظامی اسرائیل برخورد کرد.

وی گفت: "به نظر می رسد برخی از این موشک ها و پهپادها به یک پایگاه اصلی در جنوب، اصابت کردند، و این خود حاکی از آن است که ایران توانسته به یک سطح از دقت که بسیار خارق العاده می باشد دست یابد."

فریمن، هم اکنون عضوارشد مؤسسه امور بین المللی و عمومی واتسون دانشگاه براون است، افزود: اسرائیلی ها در مورد خسارات ناشی از حملات ایران دروغ می گویند.

وی گفت: "آنچه که ایران در این عملیات نشان داد این بود که آنها گنبد آهنین؛ سپر دفاعی اسرائیل را در معرض خطر قرار دادند. آنها اکنون می دانند که همه رادارها و سایت های موشکی کجاست. "

دیپلمات بازنشسته ایالات متحده خاطرنشان کرد: حملات هواپیماهای بدون سرنشین و موشکی ایران آسیب پذیری اسرائیل را در معرض دید جهانیان قرار داده است.

وی گفت: "ایران موفق شد جمعیت اسرائیل را در وحشت  قرار دهد... اگر تصمیم به انجام این کار بگیرد ، می تواند دفاع از اسرائیل را تحت الشعاع قرار دهد و اسرائیل بدون مشارکت فعال ایالات متحده ، انگلیس ، فرانسه و در این مورد اردن نمی تواند از خود دفاع کند."

فریمن افزود: "از دیدگاه استراتژیک ، از دیدگاه قدرت نرم ، این یک موفقیت بزرگ بود. ایران اهداف خود را انجام داد و اسرائیل را با یک معضل غیرقابل تحمل مواجه ساخت و آن این بود که؛ اسرائیل نمی تواند به رفتار خود ادامه دهد و نمی تواند با مصونیت از مجازات فرار کند."

فریمن گفت؛ اگر اسرائیل اکنون یک ایرانی را ترور کند، تهران اقدام تلافی جویانه خود را آغاز می کند.

وی خاطرنشان کرد: ایران نیروهای آمریکایی در خلیج فارس را فلج کرده است و توانست پس از مدت ها در حملات خود را به اسرائیل آغاز نماید.

این عملیات روشن کرد که قوانین درگیری در غرب آسیا کاملاً تغییر کرده است. این عملیات ثابت کرد که اسرائیل که به عنوان یک قدرت نظامی و اطلاعاتی مطلق شناخته شده بود ، چیزی بیش از یک ببر کاغذی نمی باشد. این عملیات ضمن آن که تصویر شکست ناپذیری اسرائیل را عیان کرد اما این واقعیت را برجسته نمود و نشان داد که دوران بزن در رویی گذشته است.[2]

بنابرآنچه اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران و استراتژیست‌های صهیونیست اذعان می کنند، این رژیم در وضعیت سخت و بی سابقه ای به سر می برد که عبور از آن دشوار است. اساسا عبور تل آویو از این بحران -که نتانیاهو آن را ساخته است- تحقق نخواهد یافت. از نگاه الیاس المر، تحلیلگر لبنانی هم؛ رژیم جعلی غاصب کودک کش صهیونیستی در نقطه ای بدون بازگشت قرار دارد و امکان عبور آن از بحران کنونی به هیچ عنوان ممکن نخواهد بود.[3]

جان کلام این که؛ رژیم اشغالگر قدس بازی را نه تنها در غزه و نه تنها مقابل ایران، بلکه در مقابل کل ملت‌های منطقه و جهان باخته است.

 

دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت:

[1] - رئیس سابق شاباک؛ اسرائیل ضربات جدی خورده است به فنا رفتیم!.  کیهان: یکشنبه  26 فروردین ماه 1403- شماره 23552.

2- Saei. Hahrokh. Paper tiger. Translator; Asadollah Afshar. Tehrantimes/ April 21, 2024 - 22:10  

[3] - الیاس المر، تحلیلگر لبنانی در گفت و گو با رسالت: شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403- شماره 10842.

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/93752کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب