درحال بارگذاری

گروه: هنر و رسانه / حوزه رادیو و تلویزیون/ایران شناسه: ۸۷۶۶۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴ : ۱۴ بازدید: ۱۸۹دیدگاه: ۰

عکاس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات:

یک عکس از حرم امام حسین (ع) کل روزم را می‌سازد

یک عکس از حرم امام حسین (ع) کل روزم را می‌سازد حاجیلری گفت: من هر وقت از لحاظ روحی خسته‌ام، دوربینم را بر می‌دارم و یک فریم از حرم امام حسین (ع) عکس می‌گیرم. آنجاست تمام انرژی‌ام باز می‌گردد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از روابط عمومی برنامه «سید خندان»، حسین حاجیلری، عکاس و مستندساز ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات مهمان این هفته برنامه بود. او در گفت‌وگو با ما به تاثیر معنوی حرم مطهر امام حسین (ع) در روحیه افراد اشاره کرد و گفت: من هر وقت به لحاظ جسمی و گاهاً روحی خسته می‌شوم، دوربینم را بر می‌دارم و یک فریم از حرم امام حسین (ع) عکس می‌گیرم. آن موقع است که تمام انرژی‌ام باز می‌گردد و روزی که عکس خاص‌تری گرفته باشم و بدانم تاثیر زیادی روی بیننده‌ها دارد اين انرژی دوچندان می‌شود.

حاجیلری در پاسخ به این سوال که شما که سال‌هاست ثبت تصویر طرح توسعه حرم امام حسين(ع) را به عهده دارید و هیچ وقت ثبت این لحظه‌ها برایتان تکراری نمی‌شود، مخاطب عام با دیدن عکس‌ها چه حالی می‌شود؟ گفت: خیلی‌ها با من تماس می‌گيرند و نظراتشان رو راجع به عكس‌ها بيان می‌كنند و حس و حالی كه بهشون دست داده و گاهاً عكس‌ها رو نقد می‌كنند.

این عکاس ادامه داد: من اعتقادی دارم و آن این است که عکس حرم امام حسین (ع) باید در تمام خانه‌های مسلمانان باشد، که هر وقت از خانه بيرون می‌روند، سلامی هم به حضرت اباعبدالله (ع) بدهند و این سلام از دور هم قبول است. حتماً لازم نیست در حرم حضور داشته باشند؛ چراکه بعضی‌ها وسع مالی یا مشغله کاری‌شان اجازه رفتن به كربلا را نمی‌دهد. حتی به لحاظ بصری مردم علاقه‌مند هستند كه عكسی از اعتاب مقدسه را داشته باشند.

به گفته مستندساز ستاد توسعه و بازسازي عتبات عالیات، همینکه مخاطب چشمش به یک عکس می‌افتد، می‌ایستد و نگاه می‌کند، یعنی با آن عکس ارتباط گرفته است. وقتی کسی ۲۰ دقیقه گریه می‌کند، یعنی از آن عکس حس گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که برای تهیه عکس‌، سوژه‌ها و زائران را چگونه رصد می‌کنید؟ مثلاً مستندسازان برای ساخت مستند وارد زندگی زائر می‌شوند و مدتی را با او زندگی می‌کنند، گفت: کار مستند با عکس متفاوت است. چون مستند داستان دارد و باید ادامه داشته باشد. اگرچه مجموعه‌های عکس هم شامل روایت است، ولی در تک فریم باید کل داستان را بازگو کرد.

حاجیلری با اشاره به اینکه آن چیزی که در کربلا به دنبالش هستم، نگاه زیباشناسانه از کربلاست، بیان کرد: من به دنبال تعادل بین سیل عظیم عزاداران و ریتم عزاداری در حرم اباعبدالله حسین (ع) هستم، تا بتوانم به نحوه احسن آن را به تصویر بکشم.

این مستندساز با بیان اینکه هيئت‌ها ريتم عزاداری را تعیین می‌کنند، توضیح داد: زائران هم تحت تاثیر حرم امام حسین (ع) قرار می‌گیرند و حال و هوایشان را منعکس می‌کنند كه هر ساله داستانِ عاشورا و اربعین پر شورتر و با شعورتر تکرار می‌شود.

«سید خندان» پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها حوالی ساعت ۲۲ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/87662کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب