درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۸۴۱۳۰۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۴۰ : ۱۸ بازدید: ۱۲۶۰۳دیدگاه: ۰

هدف، نابودی اوکراین است

هدف، نابودی اوکراین است وزیردفاع سابق اوکراین به همتایان غربی خود هشدار داده است که مذاکرات با مسکو صلح را به ارمغان نخواهد آورد و ولادیمیرپوتین مصمم است که اوکراین را به طورکامل نابودکند وشهروندانش رادر فدراسیون روسیه «هضم» کند. اولکسی رزنیکوف در مقاله‌ای برای گاردین می‌گوید هرگونه «توافق» با کرملین به درگیری پایان نمی‌دهد. او می نویسد: روسیه در ازای پایان جنگ خواستار به رسمیت شناختن سرزمین‌های اشغالی اوکراین به عنوان سرزمین خود است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، وزیردفاع سابق اوکراین به همتایان غربی خود هشدار داده است که مذاکرات با مسکو صلح را به ارمغان نخواهد آورد و ولادیمیرپوتین مصمم است که اوکراین را به طورکامل نابودکند وشهروندانش رادر فدراسیون روسیه «هضم» کند.

اولکسی رزنیکوف در مقاله‌ای برای گاردین می‌گوید هرگونه «توافق» با کرملین به درگیری پایان نمی‌دهد. او می نویسد: روسیه در ازای پایان جنگ خواستار به رسمیت شناختن سرزمین‌های اشغالی اوکراین به عنوان سرزمین خود است.

با این حال، بدیهی است که این فقط به خاطر یک چیز است آن هم خرید مقداری زمان، سازماندهی مجدد و "در نهایت حل مسئله اوکراین" با استفاده از منابع جدید. روسیه وجود اوکراین و مردم اوکراین را به رسمیت نمی شناسد.

"هدف آن نابودی کشور اوکراین و همگون سازی اوکراینی‌ها است."

رزنیکوف که روز دوشنبه چهارم سپتامبر/ 13 شهریور؛ از سمت خود استعفا داده ویا برکنارشده است،[1] درخواست‌ها ازاوکراین را برای دادن امتیازات ارضی، تشبیه به خواسته‌های بین‌المللی در سال 1938 نمودکه چکسلواکی سودتن را به آلمان نازی واگذارکرد. این انتقال به دستور انگلیس و فرانسه انجام شد.
 

ما در تاریخ خوانده‌ایم که این امر هیتلررا متوقف نکرد. به زودی رایش سوم برآنچه ازچکسلواکی باقی مانده بود، ازجمله زرادخانه نظامی آن،کنترل کامل پیدا کرد. اقدامات پوتین نیزازیک الگوی مشابه هتیلری پیروی می‌کند.
 

نکته مهم این است که با کنار رفتن وزیردفاع اوکراین ـ به هردلیلی ـ پازل شکست‌های نگران‌کننده  اوکراینی‌ها درضد حملات را کامل کرد به گونه‌ای که می‌توان از همین حالا به این نتیجه رسید که با گرم‌تر شدن تنور انتخابات ریاست جمهوری 2024 درآمریکا، شرایط برای زلنسکی سخت‌ترخواهد شد. موقعیت بسیاربد «بایدن» نزدافکار عمومی وفشار«جمهوری خواهان»برای قطع کمک‌های نظامی به اوکراین، قطعاً شرایط را سخت‌تر نیز خواهد کرد به گونه‌ای که می‌توان گفت، تغییر در وزارت دفاع اوکراین، کی یف را یک گام به مذاکرات صلح، نزدیک‌تر کرد اما چه صلحی؟ «زمین در برابر صلح» همانی که ماه‌ها قبل «هنری کیسینجر» گفت و زیر فشار سنگین رسانه‌ها در آمریکا و اروپا، مجبور به بازپس‌گیری آن شد!
 

 دلیل خروج وزیر دفاع اوکراین از دولت
در هرصورت در اخبار آمده است خروج رزنیکوف درپی رسوایی‌های مربوط به تدارکات در وزارت دفاع صورت گرفت. مشخص است که او شخصاً در طرح‌های فساد شرکت نداشته و به دلیل شکست‌هایش در عرصه مسئولیت‌هایش کنار گذاشته شده است. این ماجرا در بحبوحه یک رسوایی فساد مربوط به خرید مواد غذایی برای ارتش اوکراین، که مسئولیت آن بر عهده وزارت دفاع است، رخ داد. همانطور که معلوم شد، آنها با قیمت‌های بسیار بالا خریداری می‌شدند. درژانویه، نشریه اوکراینی"Zerkalo Nedeli" نسخه‌هایی از توافق‌نامه‌های مربوط به تأمین مواد غذایی برای واحدهای نظامی در شش منطقه کشور را منتشر کرد. بر اساس اسناد، وزارت دفاع موافقت کردکه این محصولات را با قیمتی دوتا سه برابر بیشتر از خرده فروشی‌های پایتخت خریداری کند. با این حال، این رسوایی استعفای رزنیکوف را به دنبال نداشت و با جابجایی پرسنل وزارت دفاع، او توانست پست خود را حفظ کند.
 

رزنیکوف با اشاره به گزارش‌هایی مبنی برفسادهای مالی دروزارت دفاع اوکراین تأکید کرد: این اقدام توسط شهروندان اوکراینی صورت می‌گیرد، آن‌هایی که کار می‌کنند و مالیات می‌دهند. این مالیات‌ها به این بودجه اختصاص می‌یابد و سپس به ارتش منتقل می‌شوند. وی در پایان گفت: امروزه ارتش بزرگترین مصرف‌کننده این سرمایه‌هاست؛ سرمایه‌هایی که برای حفظ کشور در زمینه زیرساخت‌ها، بازسازی مجدد، حمایت ازجامعه آسیب‌پذیر نیاز است. در نتیجه، شما باید کارکنید و مالیات بپردازید. تجارت‌ها باید فعال باشند وازکارآفرینان حمایت کنند. درضمن به هر طرف که نگاه کنید، همه فاسد هستند، هیچ انسان شایسته‌ای در جهان وجود ندارد.
 

بوگدان بزپالکو، یکی از اعضای شورای ریاست جمهوری روسیه در خصوص این استعفا یا برکناری، می‌گوید این واقعیت که رزنیکوف اکنون برکنار شده است، ممکن است به مبارزات انتخاباتی زلنسکی مرتبط باشد. این نماد مبارزه با فساد خواهد بود - چیزی که رزنیکوف به آن معروف بود. اما او مجازات نمی‌شود، به او پستی دیگر پیشنهاد می‌شود.
گزارش‌هایی در مورد انتصاب احتمالی رزنیکوف به عنوان سفیر اوکراین در بریتانیا منتشر شده است. به گفته بزپالکو، با درنظر گرفتن این امر که رسوایی‌های فساد مرتبط با وزیر دفاع اسبق موضوع بحث در لندن است، این برکناری تا حدودی طعنه‌آمیز خواهد بود.
 

ولادیمیر اولینیک، ازاعضای سابق پارلمان اوکراین معتقد است که استعفای رزنیکوف ممکن است تلاشی برای منحرف کردن توجه از رسوایی‌های فساد پیرامون جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و خانواده‌اش باشد. هر اتفاقی که در اوکراین رخ می‌دهد، تابع دستور کار داخلی ایالات متحده است، جایی که یک رسوایی فساد در اطراف خانواده بایدن در حال رخ دادن است. آمریکایی‌ها می‌خواهند نشان دهند که اکنون کسانی را که در اوکراین دست به فساد می‌زنند مجازات خواهند کرد.[2]
 

 اوکراین ناکام در ضد حملات
اظهارات وزیرسابق در حالی بیان شد که اوکراین در ضد حملات پیشرفت خوبی نداشته و ضعیف عمل کرده است. علیرغم برخی موفقیت‌ها، نیروهای این کشور هنوز بخش وسیعی از جنوب اوکراین را که از زمان تهاجم گسترده سال گذشته توسط روسیه اشغال شده است، آزاد نکرده‌اند. جنگ ادامه دارد. تلفات سنگینی از هر دو طرف وارد شده است.
 

لازم است به این نکته اشاره شود که؛ نیمه مرداد، دقیقا ۲ ماه پس از آغاز رسمی ضد حمله اوکراین علی رغم تبلیغات فراوان و وعده‌های بزرگ رهبران اوکراینی در خصوص نتایج این ضد حمله، مشخص شد در عرصه میدانی دستاورد ارتش این کشور در برابر مدافعین روس تقریبا «هیچ» بوده است. این در حالی بود که در آغاز سال میلادی جاری برخی سیاستمداران اوکراینی نظیرپودولیاک یا رزنیکوف وعده آزادسازی شبه جزیره کریمه تا پایان تابستان را می‌دادند! سایرمقامات اوکراینی نیزدست کم ازبازپس‌گیری کامل مناطق جنوبی و حضور در سواحل کریمه و اعمال فشار بر ارتش روسیه برای عقب نشینی داوطلبانه از این منطقه سخن می‌گفتند؛ با گذشت ۲ ماه از ضد حمله نهایتاً به این نقطه رسیدیم که؛ تقریبا در هیچ جبهه‌ای ارتش اوکراین موفق به عبور از خطوط دفاعی ارتش روسیه نشد!
 

روزنامه اوکراینی هم به یکی از دلایل مهم تلفات سنگین ارتش اوکراین اشاره کرده و نوشته است که، سربازان اوکراینی آموزش‌دیده توسط ناتو، تنها 3 هفته آموزش می‌بینند و آمادگی لازم را ندارند؛ سربازان اوکراینی روحیه خود را از دست داده و احساس ضعف می‌کنند. آنها حتی می‌گویند، آنچه در میدان جنگ می‌بینند با آنچه به آنها گفته شده متفاوت است![3]
 

در همان روزهایی که رسانه‌های غربی از ضدحملات اوکراین می‌گفتند و آن را تأثیرگذار بر سرنوشت جنگ می‌دانستند؛ اسکات ریتر افسر سابق اطلاعاتی آمریکا از میادین مین و آتش سنگین ارتش روسیه به عنوان دلیل اصلی ناکامی این ضد حمله یاد کرد و گفت: ضد حمله اوکراین در این میادین به گِل نشست.
 

در همان روزهایی که والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین با انتقاد از کوتاهی غرب در ارائه به موقع جنگنده‌های مورد نظر اوکراین به این کشور، مدعی شده بود: کشورهای غربی در حالی ما را برای انجام هر چه سریع‌تر یک ضد حمله در مقیاس بزرگ تحت فشار گذاشتند که هیچ یک از اعضای ناتو بدون داشتن برتری قاطع هوایی بر دشمن، جرات انجام چنین ضد حمله‌ای را ندارند.
 

 آمریکا؛ به‌دنبال صلح در اوکراین نیست
اکنون با گذشت بیش از1 سال و نیم ازآغاز جنگ روسیه و اوکراین، این جنگ وضعیت پیچیده‌ای پیدا کرده است. آمریکا کارشکنی بسیاری درمسیرمذاکرات صلح انجام می‌دهد. این کشور اعلام کرده است که هم‌اکنون به‌دنبال صلح در اوکراین نیست، گویی هدف طولانی شدن جنگ است!
 

آنتونی بلینکن، وزیرامورخارجه ایالات متحده-که روزچهارشنبه( 6 سپتامبر/ 15 شهریورماه) به کیف سفر کرده متعهد شد یک میلیارد دلار (800 میلیون پوند)کمک نظامی جدید بدهد-گفته است که دورنمای کمی برای "دیپلماسی معنادار" با مسکو وجود دارد. بلینکن با زلنسکی گفتگو کرد و از موفقیت اوکراین در میدان جنگ تمجید کرد. بلینکن گفت: "درچند هفته گذشته پیشرفت واقعی وجود داشته است!" کارشناسان معتقدند این تعریف و تمجیدهای بی پایه و اساس آمریکاییان قطعا اوکراین را به باد داده وآدم مفلوکی مانند زلنسکی فقط می‌تواند به سان احمقی کودن به آن وعده و عیدها دل خوش نماید و تحقق آن‌ها را در خواب خوش ببیند.  
 

اوکراین مصالحه کند
با توجه به آن چه بیان شد برخی از متحدان غربی پیشنهاد کرده‌اند که اوکراین باید مصالحه کند. در ماه اوت، یکی از دستیاران ارشد ناتو، استیان جنسن، خشم کیف را برانگیخت، زیرا گفت که ممکن است اوکراین مجبور شود در ازای صلح و عضویت در ناتو، مقداری زمین را به روسیه بدهد. جنسن، رئیس ستاد ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، هم مانند هنری کیسنجر بعداً  به خاطر گفته غیراصولی  خود عذرخواهی کرد.
 

رزنیکوف در مقاله خود درگاردین می گوید که پوتین، تا زمانی که بررسی نشود، در اوکراین متوقف نخواهد شد. او می نویسد: «اجازه دادن روسیه به دستیابی به منابع اوکراین... تنها جاه طلبی های کرملین را افزایش می دهد و به جنگ بزرگ جدیدی در شرق اروپا منجر می شود که ناگزیر ناتو را با تمام خطرات ناشی از آن درگیر خواهد کرد».
 

دستورالعمل پیروزی اوکراین
رزنیکوف می‌گوید «دستور العمل پیروزی» اوکراین واضح است. این شامل احیای مرزهای اوکراین در سال 1991، خروج نیروهای روسیه، غرامت و «مجازات جنایتکاران جنگی» است. او خواستار ادغام اوکراین در پیمان‌های امنیتی و «اصلاحات قوانین بین‌المللی» برای جلوگیری از «تجاوزات مشابه» در آینده است.
 

رزنیکوف از وزرای دفاع کشورهای دوست اوکراین( آمریکا و کشورهای عضوناتو) می‌خواهد پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال2024 وبازگشت احتمالی دونالد ترامپ به کاخ سفید،به حمایت‌های نظامی خود از اوکراین ادامه دهند. او می‌گوید ما باید متحد ، منسجم و شجاعت باشیم.  این تنها راه ما برای نجات این جهان از فاجعه جنگ جهانی سوم است.[4]
 

«رستم اومروف»، رئیس صندوق دولتی گزینه جانشینی رزنیکوف
با استعفای «اولکسی رزنیکوف»، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین از انتخاب «رستم اومروف»، رئیس صندوق دولتی به‌عنوان گزینه جانشینی رزنیکوف خبر داده است. گفتنی است، اولکسی رزنیکوف در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا احتمال استعفا او به‌دلیل رسوایی‌های مربوط به خریدکاپشن ارتشی با قیمت تقریبا ۲ برابرقیمت بازاروجود دارد یاخیر،گفته بودکه این تصمیم به زلنسکی بستگی دارد.
 

رئیس دفتر روزنامه نیویورک‌تایمزدر کی‌یف می‌گوید: «همزمان با ضدحملات آهسته اوکراین که دستاورد چندانی به‌جز چند قلمرو کوچک در جنوب و شرق برای این کشور نداشته، تصمیم برای جایگزینی رزنیکوف اتخاذ شده است.» رستم اومروف کسی که قرار است وزیر دفاع جدید اوکراین شود، به‌عنوان یک عضو پیشرو جامعه «تاتار کریمه» شناخته می‌شود و نقش کلیدی در مذاکرات با روسیه ایفا کرده است. رستم اومروف در جمهوری ازبکستان متعلق به اتحاد جماهیر شوروی سابق به دنیا آمد؛ جایی که خانواده‌اش در زمان حکومت استالین تبعید شده بودند. او و خانواده‌اش پس از آنکه تاتارها در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی اجازه بازگشت به کریمه را دریافت کردند، به این منطقه بازگشتند. وی در پارلمان اوکراین، ریاست «پلتفرم کریمه» را برعهده گرفت و شرح وظایف او هماهنگی تلاش‌های دیپلماتیک برای تغییر مسئله الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه بود. اومروف همچنین سال‌ها به‌عنوان رایزن «مصطفی جمیلوف»، رهبر تاریخی تاتارهای کریمه خدمت کرده است.[5]

 

دکتر اسدالله افشار



 پی‌نوشت: 

[1] - ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع خود را که از نوامبر ۲۰۲۱ این سمت را برعهده داشت، برکنار کرد. از ابتدای سال جاری، رسانه‌های سراسر جهان درباره خروج احتمالی رزنیکوف به دلیل دخالت ادعایی وی در رسوایی‌های بزرگ فساد بحث کردند. با این حال، او همچنان موقعیت خود را با هیاهوی ضدحمله ناکام تابستانی حفظ کرد. رستم اومروف، نماینده سابق ازبکستانی الاصل از حزب جنجالی گولوس، علیرغم دست داشتن در یک رسوایی جنسی، بر اساس شایعات منتشر شده در رسانه‌های اوکراین،با تایید پارلمان  به عنوان وزیر دفاع جدید منصوب شد. او پیش از این ریاست صندوق املاک دولتی را پس از ترک پارلمان در سال گذشته به عهده داشت. کارشناسان روسی بر این باورند که نه مشکلات فساد اوکراین و نه مشکلات پیش روی نیروهای کی‌یف در خط مقدم دلیل این عزل و نصبب نبوده بلکه این صندلی بازی احتمالاً به انتخابات ریاست جمهوری آتی کشور مرتبط است. به عنوان یک تاتار کریمه، اومروف نماد تصمیم زلنسکی برای ادامه مبارزه برای کنترل شبه جزیره کریمه است.زلنسکی هنگام اعلام این عزل و نصب گفت: اولکسی رزنیکوف بیش از ۵۵۰ روز جنگ تمام عیار را پشت سر گذاشت. من معتقدم که این وزارتخانه اکنون به رویکردهای جدید و سایر قالب‌های تعامل با ارتش و کل جامعه نیاز دارد.به نظر نمی رسد خود رزنیکوف از این تصمیم ناراحت باشد. او که یک وکیل و معاون سابق نخست وزیر بود، بارها اعلام کرد که از نقش خود در وزارت دفاع لذت نمی‌برد. رزنیکوف در مصاحبه ای با RBK اوکراین در پایان ماه اوت اعتراف کرد که در صورت درخواست زلنسکی با ترک این سمت موافقت می‌کند. رزنیکوف گفت: «او دقیقاً می‌داند که من چه کاری و چقدر انجام داده‌ام و می‌داند که اگر پروژه مهم دیگری را واگذار کند، با کمال میل آن را می‌پذیرم. علاوه بر این، او گفت که در ابتدا به دنبال این سمت نبوده و حتی تلاش کرده است زلنسکی را از انتصاب او منصرف کند.
 [2] - نمایش عزل و نصب وزیر دفاع در اوکراین. جامعه خبری تحلیلی الف/5شنبه 16 شهریور ماه 1402- کدخبر :  4020616050.
 [3] - رویترز در گزارشی اعلام می‌کند: نیروی هوایی اوکراین ۳۲ خلبان را برای گذراندن دوره آموزشی کاربری جنگنده اف۱۶ به بریتانیا اعزام کرده است اما در کمال تعجب تنها ۸ نفر از آن‌ها به زبان انگلیسی مسلط بوده و سایر افراد بایستی یک دوره فشرده ۱ ماهه زبان انگلیسی را پشت سر بگذارند؛ این موضوع سبب می‌شود تا برنامه آموزش خلبانان و ارسال جنگنده‌های اف۱۶ به اوکراین باز هم به تاخیر بیفتد. این در حالی بود که سایر شرکای اروپایی هنوز برنامه دقیق آموزشی خود برای خلبانان اوکراینی را به امریکا اعلام نکرده و بیش از پیش موجب به تعویق افتادن ارسال اف۱۶ خواهند شد. ناگفته نماند که علاوه بر مسئله آموزش، ارتش اوکراین با معضل کمبود پایگاه عملیاتی در خاک خود نیز مواجه است؛ زیرا بسیاری از پایگاه‌های هوایی بر اثر حملات موشکی روسیه دچار آسیب شدید شده و خلبانان اوکراینی اقدام به پرواز از جاده‌های عبوری غیرنظامی می‌کنند.
 4- Harding. Luke. ‘Goal is destruction of Ukraine’: ex-defence minister warns west of Putin’s aim. 2023 Guardian News & Media Limited or its affiliated companies.  Translator: Asadollah Afshar. Fri 8 Sep 2023 07.00 BST
[5] - کیهان: سه شنبه 14 شهریور ماه 1402- شماره 23890.
 

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/84130کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب