درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۷۴۷۸۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳ : ۱۷ دیدگاه: ۰

گزارش اکونومیست از تغییر سیاست خارجی عربستان

ریاض به دنبال سازش با نظام سوریه و انصارالله یمن

ریاض به دنبال سازش با نظام سوریه و انصارالله یمن نشریه اکونومیست گزارشی در خصوص تغییر سیاست خارجی عربستان نوشت که این کشور به دنبال سازش با دولت سوریه و انصارالله یمن است که سال‌ها علیه آن‌ها جنگید و شکست خورد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از تسنیم، نشریه انگلیسی « اکونومیست» در گزارشی درباره تغییر سیاست خارجی عربستان  در قبال طرف‌های منطقه نوشت.

به گزارش عربی 21، این نشریه نوشت که عربستان سعودی سیاست خارجی خود  در برابر طرف‌های منطقه از خصومت به سمت مصالحه تغییر داده است.

 اکونومیست در ادامه نوشت: «دیپلمات‌ها به‌ندرت شکست را می‌پذیرند، اما این دقیقا همان کاری است که وزیر خارجه عربستان در 18 فوریه در کنفرانس امنیتی مونیخ انجام داد».

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی به  دنبال این بود تا « بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را در انزوا نگه دارد. «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانس امنیتی مونیخ 2023، در پاسخ به سوالی درخصوص  شایعاتی مبنی بر اینکه کشورش ممکن است مسیر خود را تغییر دهد، اعلام  کرد که تلاش برای انزوای اسد به پایان نزدیک شده است. توافقی وجود دارد که این وضعیت دیگر قابلیت اجرایی ندارد».

این نشریه انگلیسی نوشت که عربستان سعودی  طی دهه‌های گذشته ده‌ها میلیارد دلار برای نابودی بشار اسد و گروه انصارالله در یمن هزینه کرد. در ماه‌های آینده، احتمالاً ریاض اعتراف خواهد کرد که در هر دو تلاش شکست خورده‌ است. این به آن دلیل نیست که سعودی‌ها به مخالفان خود تمایل پیدا کرده‌اند؛ بلکه نشانه دیگری از این است که چگونه عربستان، مانند برخی دیگر از همسایگانش در خلیج فارس، بقیه جهان عرب را منبع مزاحمت و آزار  می‌دانند.

در ادامه این گزارش آمده است، سعودی‌ها  اولین کسانی بودند که از قیام علیه بشار اسد حمایت کردند و از سال 2012 شروع به ارسال سلاح و پول برای شورشیان سوری کردند. اما این تلاش‌ها شکست خورد.

 اکونومیست در ادامه تاکید کرد که اما حتی پس از پیروزی بشار اسد ، سعودی‌ها (همراه با قطر) از برقراری مجدد روابط با دمشق و یا حتی اجازه بازگرداندن عضویت سوریه در اتحادیه عرب خودداری کردند. امروز  این کشورها دیگر اصراری روی این موضع ندارند. شاهزاده فیصل در نشست مونیخ گفت که دیگر دیپلمات‌های خلیج فارس به طور شخصی معتقدند که هیچ مسیر روشنی برای برکناری اسد وجود ندارد. همه ما سیاست‌هایی داریم، اما هیچ راهبردی برای اجرای آن سیاست‌ها نداریم... هیچ راهی برای دستیابی به اهداف نهایی که همه ما داریم وجود ندارد.

 این نشریه انگلیسی افزود: دیپلمات‌های جهان عرب بر این باورند که عربستان  سعودی می‌تواند در نشست بعدی اتحادیه عرب که معمولاً در ماه مارس و امسال به میزبانی سعودی‌ها برگزار می‌شود، نزدیک شدن روابط عربستان به سوریه را اعلام کند. یکی از مقامات وزارت امور خارجه عربستان می‌گوید که ریاض در این روند،  ممکن است شرایطی را ضمیمه کند.

بر اساس این گزارش،  نزدیک شدن به اسد بسیار کمتر از آن تغییر رویکردی است که ریاض در افق یمن  به چشم می‌خورد. یمن از زمان قیام سال 2011 علیه «علی عبدالله صالح»، دیکتاتور سابق این کشور، در  تنش به سر برده است. جانشین او، «عبد ربه منصور هادی»، یک شخصیت پوچ است  که ثابت کرد قادر به نگه داشتن مملکت نیست.

نشریه مذکور تاکید کرد: در اواخر سال 2014، نیروهای انصارالله به سمت پایتخت یعنی «صنعاء»، سپس «الحدیده»، بندر اصلی در ساحل دریای سرخ پیش رفتند. تا مارس 2015 آن‌ها به شهر جنوبی عدن رسیده بودند. همان زمان، عبد ربه منصور هادی با قایق فرار کرد. این امر باعث شد تا سعودی‌ها در راس یک ائتلاف عربی در مسائل یمن مداخله کنند. عملیات طوفان قاطعیت، هشت سال به طور بی‌نتیجه به طول انجامید و یمن را در بحران انسانی فرو برد. جایی که تخمین‌زده می‌شود 19 میلیون یمنی برای زنده ماندن نیاز به کمک غذایی دارند؛ سه چهارم مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

 این نشریه انگلیسی نوشت که جنگ یمن برای سعودی‌ها نیز گران تمام شده است. آمار رسمی وجود ندارد، اما عربستان سعودی  ده‌ها میلیارد دلار برای این جنگ هزینه کرده است. برخی تخمین می‌زنند که این رقم در طول شدیدترین درگیری‌ها،  ممکن است به رقمی حدود 1 میلیارد دلار در هفته رسیده باشد.

اوکونومیست در ادامه اعلام کرد : سعودی‌ها در حال مذاکره برای توافقی هستند که به آن‌ها اجازه خروج می‌دهد. این امر انصارالله را از قدرت برکنار نمی‌کند و نه به جنگ داخلی پر هرج و مرج یمن پایان می‌دهد؛ اما به مقامات سعودی اطمینان می‌دهد که یمنی‌ها ارسال پهپادها و موشک‌ها را از مرز به عربستان سعودی متوقف خواهند کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: اگر از دیپلمات‌های کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در مورد اولویت‌های سیاست خارجی‌شان برای سال‌های آینده بپرسید، آن‌ها تمایل خواهند داشت تا فهرست‌های درجه یکی را ارائه دهند؛ فهرستی که جایش در سفارت اسکاندیناوی بی‌جا به نظر نمی‌رسد: روابط اقتصادی با کشورهای در حال توسعه، برنامه‌های بزرگتر برای کمک‌های خارجی و تشریک مساعی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی. وقتی آن‌ها در مورد همسایگان عرب خود صحبت می‌کنند (که اغلب هم ترجیح می‌دهند این کار را نکنند) منطقه را به عنوان یک بار مسئولیت و سنگینی توصیف می‌کنند. سعودی‌ها که از فساد گسترده در لبنان ناامید شده‌اند، پول مزدوران خود  در این کشور را قطع کردند. آن‌ها دیگر حتی تمایلی به سرازیرکردن پول‌های بیشتر به مصر ندارند؛ مصری که اکنون با دومین فروپاشی اقتصادی خود از سال 2016 دست و پنجه نرم می کند. آن‌ها ممکن است به تونس که در بحران بدهی خود غرق شده است انگیزه‌ای تازه ارائه بدهند؛ اما این کمک فقط به این دلیل این که شاید یک میلیارد دلار یا بیشتر باشد، نسبتاً ناچیز خواهد بود.

 این نشریه نگلیسی در پایان تاکید کرد: احیای روابط سعودی‌ها با بشار  اسد به این معنا نیست که سعودی‌ها برای بازسازی کشور ویران‌شده وی پول هزینه می‌کنند. همچنین پایان دادن آن‌ها به جنگ در یمن به این معنی نیست که ریاض برای تأمین بودجه تلاش‌های بازسازی که بانک جهانی تخمین می‌زند چیزی در حدود 25 میلیارد دلار خواهد بود، انجام دهند. بسیاری از سعودی‌ها از جمله مقامات ، این دوره را دوران «اول عربستان سعودی» می‌دانند؛ جایی که قرار است پول‌ها در خانه خرج و درگیری‌های خارجی نیز تمام شود، به ویژه در دوره‌ای که عربستان متحمل راهبردهای شکست خورده است.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/74782کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب