درحال بارگذاری

گروه: هنر و رسانه / حوزه رادیو و تلویزیون/ایران شناسه: ۷۴۲۵۲۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۳۷ : ۱۳ دیدگاه: ۰

به بهانه پخش فیلم سینمایی "منصور" از شبکه یک سیما

روایت ساده

روایت ساده ارتش ایران، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ارتشی کاملا وابسته بود. گفته می شود ۳۵ تا ۷۰ هزار مستشار نظامی آمریکایی در ارتش ایران حضور داشتند که جملگی از دولت ایران حقوق دریافت می کردند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، ارتش ایران، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ارتشی کاملا وابسته بود. گفته می شود ۳۵ تا ۷۰ هزار مستشار نظامی آمریکایی در ارتش ایران حضور داشتند که جملگی از دولت ایران حقوق دریافت می کردند. این مستشاران اما، همه ی  علم و تجربه ی  خود را در اختیار نظامیان ایرانی قرار نمی دادند تا آنجا که طرز کامل استفاده و تعمیر  برخی از جنگ افزارهای آمریکایی فروخته شده به ارتش، عامدانه ناگفته و پنهان می ماند.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به تبع آن بیرون شدن مستشاران نظامی از کشورمان، گمان می رفت، بخش بزرگی از ماشین جنگی ارتش، زمینگیر شود. با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و ادامه آن، این اتفاق هم افتاد یعنی عملا ارتش امکان استفاده درست یا بازسازی یا بازعملیاتی کردن بعضی از تسلیحات خود را نداشت. بطور مثال، تعمیر و ترمیم و تعداد زیادی از هواپیماهای جنگی آسیب دیده کشورمان به سادگی میسر نبود. تحریم تسلیحاتی ایران از سوی ابرقدرتها و ایادی آن در جهان، نبود توان بالای مالی خرید تجهیزات و جنگ افزار نظامی از دلالهای بین المللی، وابستگی تمام عیار نظامی به خارجه و نیز از کارافتادن بخشی از ماشین جنگی و روند کاهشی سلاح و مهمات و نیز اصرار رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) بر ضرورت خودکفایی و باور  اصل و گزاره "ما می توانیم"، موجب شد حرکت جهادی، رو به قله خود کفایی در ارتش و نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز گیرد. یکی از کسانی که بر حرکت جهادی یاد شده، با تمام وجود پافشاری می کرد، شهید سرلشکر منصور ستاری بود. فیلم سینمایی"منصور" (ساخته سیاوش سرمدی)نگاهی دارد به مجاهدتها و خاصه تلاشهای مخلصانه و فداکارانه شهید ستاری در مقام فرماندهی نیروی هوایی ارتش در مسیر خودکفایی و ارتقاء توان رزمی این نیرو. حاصل آن مجاهدت‌ها و تلاشهای بی دریغ شهید ستاری و همقطارانش، امروزه خود را در ساخت هواپیماهای جنگی "کوثر" و "رعد" و" آذرخش" و انواع موشکها و بمبها و...نشان می دهد. فیلم سینمایی منصور نه تنها روایت تلاشهای شهید و همرزمان وی در مسیر خودکفایی و چگونگی برچیدن موانع داخلی و خارجی   پیشرفت و بالندگی در نیروی هوایی است که؛ موید و بازتاب دهنده ی رمزی بزرگ است. این رمز چیزی جز این نیست که با توکل به قدرت لایزال الهی و  ولایت مداری و تلاش و ایستادگی مداوم و باور نیروهای خودی، می توان رخدادهایی درخشان و باورنکردنی را موجب شد. رخدادهایی که امروزه از ظهور و واقعیت ایران قدرتمند در عرصه جهانی خبر می دهد. اثر سینمایی منصور، در عین سادگی و به دور از ادعا، به دلیل اعتقاد به رسالت عقیدتی و  فرهنگی و سیاسی خود و با پرهیز از قهرمان سازی های هالیوودی و دروغین ، قهرمان و قهرمانانی را ترسیم و معرفی می کند که ایمان و  اخلاص، از  آنها "انسانی" و "قهرمانی" واقعی ساخته است. بخشهایی از زندگی شهید شاید مایه های صحنه های پر تعلیق و کشمکش را داشت، اما پرداخت بدانها، ممکن بود وجه سادگی روایت و تاثیر این سادگی و معنویت ناب شخصیت شهید را دچار لطمه سازد. منصور می تواند سر مشقی برای تجربه و ساخت آثار سینمایی درباره قهرمانان دیگر تاریخ دفاع مقدس واقع شود.

پژمان کریمی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/74252کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب