درحال بارگذاری

گروه: سیاست / حوزه مجلس/ایران شناسه: ۷۳۷۱۵۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۳۰ : ۱۵ دیدگاه: ۰

قالیباف در هفدهمین اجلاس PUIC در الجزایر:

تصمیم احساسی درباره روابط ایران و آذربایجان هدف بدخواهان است

تصمیم احساسی درباره روابط ایران و آذربایجان هدف بدخواهان است رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم‌ احساسی درباره روابط دو کشور خواسته دشمنان مشترک و بدخواهان جهان اسلام است و باید درباره تصمیماتی که می‌تواند تبعات بلندمدت داشته باشد هشیار و دقیق بود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه ۱۰ بهمن‌ماه) در هفدهمین نشست کنفرانس اتحادیه از بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خطاب به رؤسا و هیأت‌های نمایندگی مجالس، از حضور در هفدهمین نشست کنفرانس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ابراز خرسندی کرد و گفت: این فرصت را غنیمت شمرده و از اقدامات شایسته مجالس جمهوری الجزایر به ویژه تلاش‌های برادران گرامی‌ام به ویژه «صالح قوجیل» رئیس مجلس امت الجزایر و «ابراهیم بوغالی» رئیس مجلس ملی الجزایر برای میزبانی گرم و تمهیدات عالی مربوط به برگزاری این نشست قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: همچنین مراتب قدردانی خود را از قریشی نیاس دبیرکل اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و همکاران او برای کار حرفه‌ای آنان در برنامه‌ریزی نشست و تهیه اسناد آن اعلام می‌کنم.

 

نقش‌آفرینی جهان اسلام نیازمند اقدام دسته‌جمعی و هدفمند کشورهای اسلامی است

قالیباف بیان کرد: جهان اسلام در دوره معاصر به رغم برخورداری از غالب مؤلفه‌های لازم قدرت مانند پیشینه تاریخی و تمدنی غنی، منابع طبیعی هنگفت، جغرافیای گسترده، تنوع اقلیمی و جمعیت بالا، متأسفانه نقشی درخور و متناسب با ظرفیت‌ها و امکانات نظام بین‌الملل ایفا نکرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: خوشبختانه طی چند دهه اخیر با وجود فراز و نشیب‌های فراوان، به یُمن دستیابی ملل مسلمان به توسعه در ابعاد گوناگون، شاهد شکل‌گیری تحرکی نوین برای بازگشت شایسته امت اسلامی به مدار ایفای نقش تاریخی و سرنوشت‌ساز خود در ترسیم نقشه آینده جهان هستیم.

وی تاکید کرد: باید به این واقعیت اذعان کرد که رسیدن به این نقش‌آفرینی، نیازمند اقدام دسته‌جمعی برنامه‌ریزی شده و هدفمند کلیه کشورهای اسلامی است.

 

پیشنهاد ایران برای تحقق ارتقا جایگاه امت اسلام

قالیباف به نمایندگی از هیئت ایرانی پیشنهادی را تحت عنوان «جهان اسلام؛ همبستگی برای صلح و توسعه پایدار» را به منظور تحقق و عملیاتی کردن ارتقای جایگاه و منزلت جهانی امت اسلامی، در نشست مذکور ارائه داد و اظهار کرد: پیش‌شرط اساسی این ابتکار، تاکید بر چندجانبه‌گرایی و تمرکز بر مشترکات دولت‌ها و ملت‌های اسلامی با پرهیز از پرداختن به موضوعات اختلاف برانگیز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تحقق این ابتکار مستلزم تمرکز بر راهبردهایی است که نقش‌آفرینی پارلمان‌های اسلامی در چارچوب اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در این روند غیرقابل انکار است.

وی عنوان کرد: اولین راهبرد، همکاری نزدیک و تشریک مساعی کشورهای اسلامی برای تضمین صلح، ثبات و توسعه پایدار امت اسلامی به عنوان یک بلوک قدرت جدید است. در این راستا احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، توجه به نگرانی‌های امنیتی مشروع دیگر کشورها و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر باید اصول اساسی دستور کار همکاری مشترک کشورهای اسلامی باشد. باید همگان متعهد به حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بوده و گفتگو و مفاهمه، اولویت اول آنان در تعامل با یکدیگر باشد.

قالیباف با بیان اینکه دومین راهبرد، همکاری برای حل چالش‌های اساسی فراروی جهان اسلام است، گفت: فقر، بحران غذایی، توسعه‌نیافتگی، تروریسم و افراط‌گرایی، بحران‌سازی قدرت‌های مداخله‌گر خارجی، دشمنی خصمانه سردمداران جهان غرب با گسترش فرهنگ اسلامی به شیوه‌های مختلف، اعمال تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه علیه کشورهای اسلامی و همچنین اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین، بخشی از این چالش‌ها به شمار می‌آیند. بدیهی است تنها راهکار فایق آمدن بر این چالش‌ها و مخاطرات، همکاری میان کشورهای اسلامی و هماهنگی در زمینه سیاست‌گذاری‌های راهبردی و کلان آنان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سومین اقدام، نوآوری‌های راهبردی برای رسیدن به هدف مذکور است، اظهار کرد: در این راستا «نوآوری‌ها و طرح‌هایی همچون تاسیس ساختارهای نوین» جهت گفتگو و مفاهمه و همکاری مشترک برای تاسیس، «توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌پایه» جهت افزایش تعاملات فرهنگی به منظور ترویج فرهنگ غنی اسلام و همچنین ارتقای هم‌پیوندی و همکاری میان کشورهای اسلامی باید به طور جدی در دستور کار ما باشد.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی نیز، اقداماتی از قبیل توسعه زیرساخت‌های مربوط به همکاری‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی، افزایش قدرت چانه‌زنی و توان رقابتی اقتصادهای کشورهای اسلامی در بازارهای جهانی باید با اقداماتی همچون تأسیس بازار مشترک و شکل‌دهی به اتحادیه پولی – مالی با هدف تحقق توسعه متوازن و همگن در سطح کشورهای اسلامی مورد توجه و پیگیری قرار گیرند.

قالیباف ابراز کرد: امیدواریم تصویب و برنامه‌ریزی برای اجرای این ابتکار که مستلزم تدوین و تصویب قوانین لازم به منظور فراهم ساختن امکان بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های داخلی و بومی کشورهای اسلامی و اتخاذ رویکردهای اجماعی و یکپارچه است، در دستور کار PUIC قرار گیرد.

 

«مقاومت» میوه درخت تنومند آرمان مردم فسلطین است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بیش از هفت دهه است که سیاست‌ها و اقدامات پلید رژیم جعلی صهیونیستی در نقض حقوق بشر و کرامتِ مردم فلسطین ادامه دارد، تصریح کرد: تردید نکنیم که آرمان فلسطین در قلوب و اذهان تمامی مسلمانان همچنان قدرتمندانه زنده و پویا است. این آرمان اکنون به درختی تنومند مبدل شده که میوه شیرین آن برای امت اسلامی، مقاومت است.

وی عنوان کرد: صهیونیست‌ها و دولت افراطی نتانیاهو، برای فرافکنی مشکلات سیاسی خود، در چند روز گذشته حمله به جنین را طراحی کردند؛ اما مقاومت فلسطینی، که امروز مطلوب هر جوان و نوجوان فلسطینی است، نشان داد که گروه‌های مقاومت فراتر از امنیت پوشالی صهیونیست‌ها توانمند شده‌اند.

قالیباف یادآور شد: اتحاد گروه‌های فلسطینی، توان آنها در مبارزه با صهیونیست‌ها را افزایش خواهد داد. جا دارد حمایت خود را از تلاش‌های دولت الجزایر برای اتحاد گروه‌های فلسطینی اعلام کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر گفت: جام جهانی اخیر نشان داد که فلسطین و آرمان قدس شریف همچنان زنده است و عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم کودک‌کش صهیونیستی بر آن تاثیری نداشته است.

وی تاکید کرد: نباید پیمان خویش را فراموش کنیم و همچنان بر آن باشیم تا فلسطین و قدس شریف به عنوان اولویت و موضوع اول جهان اسلام مطرح بماند. ما مشتاق آن روزی هستیم که گشایش مقر اصلی سازمان همکاری اسلامی در خاک فلسطین را شاهد باشیم. همچنانکه رهبر معظم انقلاب ایران بارها تاکید کرده‌اند این موضوع تنها زمانی محقق خواهد شد که اراده همه مردم فلسطین از مسلمان تا مسیحی و یهودی، بر سرنوشت آن سرزمین حاکم شود.

 

توهین به مقدسات اسلام از سر استیصال دشمنان است

قالیباف بیان کرد: همچنین شاهد هستیم که گسترش فرهنگ غنی اسلام در ملل دنیا چنان استعمارگران دیروز و مدعیان امروز آزادی عقیده و اندیشه را نگران کرده است که با شعار دروغین، آزادی بیان، آزادی عقیده و فرهنگ را محدود کرده و با توهین به مقدسات اسلام به دنبال این هستند که جلوی ترویج فرهنگ اسلامی را میان ملل حق طلب بگیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توهین‌ها به مقدسات و قرآن‌سوزی اخیر در کشورهای اروپایی، عکس‌العملی از سر استیصال دشمنان اسلام به گسترش فرهنگی جریان اسلام در جهان غرب است که نه تنها مانع از رشد این جریان اجتماعی نخواهد شد بلکه باعث شناخت بیشتر انسان‌های حق‌جو از ابعاد حیات بخش اسلام خواهد شد.

وی اظهار کرد: همه کشورهای اسلامی باید یک صدا اعتراض زبانی و عملی خود را به دشمنان اسلام نشان دهند و بیش از پیش، روشن کردن ابعاد انسان‌ساز اسلام برای مردم دیگر کشورهای دنیا را در دستور کار قرار دهند. مقابله با این توهین‌ها آزمونی برای جهان اسلام است و بی‌تردید اگر همه کشورهای اسلامی یکپارچه از ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی خود برای فشار بر سیاستمداران جبهه غرب استفاده کنند، حتماً این روند متوقف خواهد شد.

 

نشانه‌ای از تروریستی بودن حادثه سفارت آذربایجان به دست نیاورده‌ام

قالیباف درباره حادثه اخیر در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران تاکید کرد: ما از این حادثه عمیقاً متاسف بوده و در حال پیگیری دقیق و همه‌جانبه آن هستیم. مسئولان محترم کشور آذربایجان کاملاً در جریان جزئیات این پیگیری‌ها هستند و تعامل دوجانبه نزدیکی در این زمینه در جریان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما هیچ نشانه‌ای از تروریستی بودن این موضوع به دست نیاورده‌ایم. با این حال، لازم می‌دانم تاکید کنم تصمیم‌های احساسی درباره روابط دو کشور خواسته دشمنان مشترک و بدخواهان جهان اسلام خصوصاً رژیم صهیونیستی است و باید درباره هرگونه تصمیم که می‌تواند تبعات بلند مدت نیز داشته باشد هشیار و دقیق بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در پایان در راستای ایده مطرح شده، پیشنهاد خاص اینجانب، درخواست از دبیرکل محترم و اعضای محترم PUIC برای بحث و بررسی پیرامون ابتکار پیشنهادی «جهان اسلام؛ همبستگی برای صلح و توسعه پایدار» است.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/73715کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب