درحال بارگذاری

گروه: اقتصادی / حوزه اقتصاد کلان و بودجه/ایران شناسه: ۷۱۲۵۶۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۴۱ : ۱۴ دیدگاه: ۰

وزیر اقتصاد و دارایی:

حمایت مالیاتی دولت از شرکت‌ها بابت مقابله با رکود/ ‌تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها با تسهیلات قرض‌الحسنه‌

 حمایت مالیاتی دولت از شرکت‌ها بابت مقابله با رکود/ ‌تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها با تسهیلات قرض‌الحسنه‌ وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای خروج شرکت‌ها از رکود، پیشنهاد کاهش ضریب مالیاتی در لایحه بودجه را ارائه می‌کنیم.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، ‌در راستای حمایت عملی شبکه بانکی از شرکت‌های فناور، بعد از ظهر امروز‌ تفاهم‌نامه تامین مالی ۱۰۰۰ شرکت ‌دانش‌بنیان و فناور‌ با حضور علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور امضا ‌شد.

د‌ر این مراسم، سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در حاشیه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای تأمین مالی و حمایت از یک‌هزار شرکت دانش‌بنیان، اعلام کرد: وزارت اقتصاد وظیفه تأمین مالی غیر از درآمدهای نفتی کشور را برعهده دارد و با درآمدهای مالیاتی از اقتصاد کشور پشتیبانی می‌کند. همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در مجمع عمومی بانک‌های دولتی و شورای عالی بورس به نقش تأمین مالی اقتصاد جامه عمل می‌پوشاند.‌

وی افزود: در قانون جهش تولید به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه شده است و از نمونه‌های آن تفاهم‌نامه‌ای است که امسال با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور امضا شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با گریزی به لایحه بودجه 1402 گفت: پیشنهاد ما این است با ‌توجه به اینکه هنوز بخش‌هایی از اقتصاد از رکورد خارج نشده‌اند از طریق حمایت‌های مالیاتی لازم از این بخش‌ها حمایت کنیم که اگر این بخش‌ها رونق بگیرند برای دولت هم افزایش درآمد خواهد بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای خروج شرکت‌ها از رکود پیشنهاد حمایت مالیاتی و کاهش ضریب مالیاتی در لایحه بودجه ارائه می‌کنیم.

خاندوزی افزود: سازمان برنامه و بودجه سطحی از درآمد مالیاتی برای سال 1402 پیشنهاد می‌کند اما درآمد مالیات باید با نگاه تسهیل و گشایش در مورد شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان باشد.

وی با بیان اینکه امسال نرخ مالیات برای شرکت‌های تولیدی 5 درصد کاهش یافت، عنوان کرد: مجلس سال قبل با این پیشنهاد دولت موافقت کرد.

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، تأمین مالی اقتصاد بانک پایه است و بانک‌ها سهم بزرگی در تأمین مالی دارند. یکی از روش‌های تأمین مالی به وسیله قرض‌الحسنه است که از بهترین روش‌های تأمین مالی برای تولید بهترین محصولات اقتصادی یعنی دانش‌بنیان استفاده می‌‌شود.

خاندوزی با بیان اینکه تاکنون شیوه تأمین مالی قرض‌الحسنه برای شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده نمی‌شد‌، گفت: در حال حاضر به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت می‌کنیم و ریسک اعتباری این شرکت‌ها از صندوق پژوهش و فناوری مشخص می‌شود.

به گفته وی، عملکرد دو بانک قرض‌الحسنه در مقایسه با بانک‌های تجاری نشان می‌دهد خدمات این بانک‌ها آسان‌تر، چابک‌تر و کم‌هزینه و کم نکول‌تر است. بنابراین سقف‌هایی که برای محدودیت سایر بانک‌ها وجود دارد برای قرض‌الحسنه باید تسهیل شود.

 

* مصباحی‌مقدم: بانک‌ها به سمت حذف کارمزد از تسهیلات قرض‌الحسنه حرکت کنند‌

بنابراین گزارش در ادامه این نشست ، غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی، قرض‌الحسنه را یک خدمت اجتماعی برای مردم و محرومیت‌زدایی عنوان کرد و گفت:‌ قرض‌الحسنه همچنین یک خدمت اقتصادی برای اشتغال، ازدواج و تولید است و باید بانک‌ها به سمت کاهش و حتی حذف کارمزد از تسهیلات قرض‌الحسنه حرکت کنند.

مصباحی مقدم همچنین یادآور شد: نباید دست و پای بانک‌ را با افزایش سپرده قانونی نزد بانک مرکزی بست بلکه بانک‌هایی که به خلق نقدینگی اقدام می‌کنند در مورد آنها اعمال شود.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/71256کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب