درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۷۰۸۷۴۸ آذر ۱۴۰۱ - ۳۶ : ۱۵ بازدید: ۲۶۸۴دیدگاه: ۰

دموکراسی در انگلیس در خطر است!

دموکراسی در انگلیس در خطر است! آزادی بیان یکی از مهم ترین اصول و ارکانی است که زندگی دموکراتیک بر مبنای آن بنا می‌شود. بسیاری از دیگرآزادی‌های ارزشمند جامعه بشری در دنیا نیز از آن سرچشمه می‌گیرد. در بریتانیا، ما طبیعتاً آن را بسیار جدی می‌گیریم. اما بریتانیا اکنون در معرض تهدید الیگارشی‌ها و کلاهبردارانی است که از سیستم حقوقی مشهور جهانی ما سوء استفاده می‌کنند تا منتقدان خود را ساکت کنند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، آزادی بیان یکی از مهم ترین اصول و ارکانی است که زندگی دموکراتیک بر مبنای آن بنا می‌شود. بسیاری از دیگرآزادی‌های ارزشمند جامعه بشری در دنیا نیز از آن سرچشمه می‌گیرد. در بریتانیا، ما طبیعتاً آن را بسیار جدی می‌گیریم. اما بریتانیا اکنون در معرض تهدید الیگارشی‌ها و کلاهبردارانی است که از سیستم حقوقی مشهور جهانی ما سوء استفاده می‌کنند تا منتقدان خود را ساکت کنند.
یک اشکال عمده که به قانون باز می‌گردد و در همه کشورها وجود دارد این نکته است که ابرثروتمندان جهان؛ روزنامه نگاران، نویسندگان، افشاگران و هر کس دیگری را که آن‌ها را زیر ذره بین قرار دهند و نسبت به عملکردآنان موشکافی کنند با Slapps - دعوای راهبردی علیه مشارکت عمومی - مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و می‌گویند این ها اتهامات افترا آمیز هستند، اغلب با مبنایی جعلی (اگر اصلاً مبنایی داشته باشند)، با هدف ترساندن کسانی که از آن ها سؤال می‌کنند.
دیوید دیویس(نماینده محافظه کارهالتمپرایس و هاودن) طی یادداشتی که با عنوان" دموکراسی درخطر است. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم الیگارش‌ها  از دادگاه های بریتانیا برای ساکت کردن منتقدان خود سوء استفاده کنند" در روزنامه گاردین در روز سه شنبه 29 نوامبر2022 ( 8 آذرماه 1401)  به چاپ رسانده و منتشر شده است می‌گوید:
خوشحالم که به راه اندازی کمپین ائتلاف ضد سیلی برای قانون اسلپ برای مقابله با این مشکل بزرگ در قلب دموکراسی اقدام کرده ام چرا که مایلم در این زمینه فعال باشم و هرکاری ازدستم بر می‌آید انجام دهم، مفید باشم و کمک نمایم.


اکنون به مهمترین نکات این مقاله که در ذیل خواهد آمد اشاراتی خواهیم داشت:
1- همانطورکه لندن به مکان اصلی پولشویی الیگارشی‌ها تبدیل شده است، بریتانیا نیزبه مکانی ایده آل برای شکایت از منتقدان خود تبدیل شده است. به زعم نویسنده مقاله؛ دادگاه‌های بریتانیا یکی از عادلانه ترین و بهترین دادگاه‌های جهان بشمار می‌آید. اما صرف هزینه و زمان لازم برای دفاع از چنین مواردی به ثروتمندان و قدرتمندان فرصت می دهد تا از یک مزیت ناعادلانه بهره مند شوند و سیستم را در معرض سوء استفاده قرار دهند.
2- تصورکنید که یک روزنامه نگارمستقل باشیدکه به تحقیق وافشای اعمال فساد توسط یک تاجر یا سیاستمدار برجسته خارج از کشور می پردازد. حالا تصور کنید به شما می گویند اگر ادعاهای خود را پس نگیرید، از شما شکایت می شود و باید در برابرگران ترین وکلای اطراف از خود دفاع کنید. انتخاب شما ساده است: گزارش خود را پس بگیرید و عذرخواهی کنید، یا زندگی شما خراب شود و در مبارزه با Slapp ورشکست شوید.
3-خطراز دست دادن پرونده نیست - که اغلب بعید است - بلکه هزینه هنگفت فرآیند آزاردهنده آن است. و الیگارشی ها این را می دانند. آنها می توانند از عهده مبارزه برآیند و به طور بالقوه پرونده ها را در دادگاه مختومه کنند. حتی اگر یک قاضی در نهایت علیه آنها حکم کند، آن ها از تلاش باز نایستاده و بر تلاش خود خواهند افزود تا پرونده مورد نظر را از گردونه دستگاه عدالت خارج سازند! و اغلب هم با رانت و رشوه و پول پاشی موفق به آن چه خواهان آن هستند دست می یابندکه باید فاتحه عدالت را دراین بی دادگاه ها، خوانده شده تلقی نمود.
4- تصورش سناریوی وحشتناکی است. اما اینجادربریتانیا این فساد،آشکارو پنهان به طور مرتب اتفاق می افتد. دادگاه های ما نه با احکام خود، بلکه با هزینه و پیچیدگی خاص طی فرآیندهای مخرب، آن را تسهیل می‌کنند. و شرکت های حقوقی بریتانیایی با نمایندگی شاکیان، مبالغ هنگفتی از آن به دست می آورند. در نتیجه همه اینها، باید اذعان و اعتراف کرد در مهد به اصطلاح دموکراسی؛ این آزادی بیان است که قربانی شده و به کشتارگاه برده می شود.
5- این موارد برای همه ما در جامعه مشکل ایجاد می کند،  نه تنها فقط برای کسانی که مستقیماً توسط قانون هدف قرار می گیرند بلکه این نوع تاکتیک استبدادی، انصاف نظام حقوقی ما راتضعیف می کند. الیگارشی ها از Slapps استفاده می کنند تا هر کسی که جرأت می کند آن ها را زیر سئوال ببرد بدانند اگر با آن جماعت فاسد درگیر شوند چه اتفاقی و چه بلایی بر سرشان خواهد آمد، به این معنی که مردم و افراد و دستگاه های مسئول ذی ربط به دلیل ترس ازتلافی، به طورکامل از بررسی وپیگیری دقیق مفسده آنان اجتناب می نمایند!
6- سلامت دموکراسی ما در کل متکی به این است که روزنامه نگاران و بازرسان؛ آزادی انتقاد از قدرت ها را داشته باشند. کاری که آنها انجام می دهند یکی از تنها اشکال بررسی رفتارمفسده آور پولدارترین و ثروتمند ترین افراد جامعه انگلیس است. بنابراین، زمانی که ما به افشای پرونده آنها می پردازیم کار و مسئولیت ما سخت تر و سخت تر می شود، و الزاما در این خصوص بهایی می پردازیم، زیرا کسانی که باید با عدالت روبرو شوند، می توانند از آن فرار کنند. در واقع، یک پرونده از یک گزارش دولتی در سال جاری نشان داد که برخی از روزنامه‌نگاران «دیگر اطلاعاتی درباره افراد یا موضوعات خاص - مانند افشای تخلفات جدی یا فساد - به دلیل هزینه‌های قانونی بالقوه منتشر نمی‌کنند». این یک تراژدی برای دموکراسی است.
7- من در ژانویه امسال در مجلس عوام مناظره ای در این باره برگزار کردم که نمایندگان همگی با هر نوع نگاه سیاسی متحد شدند تا نگرانی های خود را بیان کنند و خواستار اقدام شوند. پس از آن دولت این مشکل را حل کرد و من خوشحالم که وزرا متعهد به اقدام هستند. اما این موضوع هر روز که می‌گذرد بیشتر و ضروری‌تر می‌شود. هر چه دولت بیشتر در این خصوص تعلل ورزند، مردم بیشتر متضرر خواهند شد و سیستم حقوقی ما بیشتر توسط کسانی که قصد سوء استفاده دارند فاسد خواهد شد و جایگاه ویژه خود را در نزد افکار عمومی از دست خواهد داد.
8- آنچه ما بیش از همه به آن نیاز داریم تعهد دولت و اعضای کابینه برای ارائه لایحه آزادانه Slapps در اولین فرصت است که توانایی الیگارشی‌ها را برای اجرای قانون محدود می کند. کاملاً واضح است که چشم‌انداز قانونی موجود درست نیست و برای جلوگیری از انحراف، به قوانین جدید نیاز فوری است. دولت و قانونگذاران آمریکایی و اروپایی در حال انجام اقداماتی هستند و ما نباید از آن ها در این زمینه عقب بمانیم.
9- به عنوان نقطه شروع، ما باید قانون را تغییر دهیم تا به دادگاه ها اجازه دهیم تا فاجعه آمیزترین پرونده‌ها را در مراحل اولیه مورد بررسی دقیق قرار دهند. ما باید کسانی را که پرونده‌های Slapp می‌آورند و می‌بازند مجبور به پرداخت خسارات قابل توجهی کنیم تا آنها را از تجدید نظرخواهی پرونده‌های خود منصرف کنیم. و ما باید به کسانی که به طور غیرمنصفانه توسط Slapps موردهدف قرار می گیرند اطمینان دهیم با هزینه های سنگین فلج کننده مقابله با فساد مواجه نمی‌شوند و خطری آن ها را تهدید نمی کند. این همان چیزی است که ائتلاف علیه سیلی در اروپا خواستار آن است و دموکراسی ما خواستار آن است.
10- در پی تهاجم روسیه به اوکراین، ضرورت دفاع از ارزش‌های دموکراتیک ما وضعیت جدیدی پیدا کرده است. ما به سرعت و قاطعانه برای تحریم الیگارش های روسی و سایر افراد مرتبط با رژیم متجاوز روسیه در اوایل سال جاری اقدام کردیم. زمان آن فرا رسیده است که علیه سوء استفاده الیگارشی‌ها از دادگاه‌ها و ارزش هایمان اقدام کنیم.
11- بریتانیایی‌ها به درستی افتخار می کنند که سیستم حقوقی ما الگویی برای جهان است. اگر می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که این وضعیت باقی می‌ماند، باید ازآن در برابرکسانی که چنین تهدید وحشتناکی برای آن ایجاد می‌کنند محافظت کنیم.

 

دکتر اسدالله افشار

 


نویسنده: دیوید دیویس(نماینده محافظه کارهالتمپرایس و هاودن مجلس عوام انگلستان)  
عنوان مقاله:  دموکراسی در خطر است. ما نمی توانیم اجازه دهیم الیگارش ها از دادگاه های بریتانیا برای ساکت کردن منتقدان خود سوء استفاده کنند.
(Democracy is at risk. We can’t let oligarchs exploit British courts to silence their critics )
منتشر شده در: Guardian News / Tue 29 Nov 2022 05.56 GMT
برگردان: اسدالله افشار

 

 

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/70874کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب