درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/ایران شناسه: ۶۱۰۰۷۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵ : ۱۶ بازدید: ۲۸۶۰دیدگاه: ۰

ایران از انگیزه سفر«انریکه مورا» آگاه است

ایران از انگیزه سفر«انریکه مورا» آگاه است مذاکرات احیای برجام نشان داد که آمریکا همچنان غیر قابل اعتماد است و نمی‌توان با او در هیچ زمینه‌ای به توافق نهایی رسید.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، مذاکرات احیای برجام نشان داد که آمریکا همچنان غیر قابل اعتماد است و نمی‌توان با او در هیچ زمینه‌ای به توافق نهایی رسید. به اذعان بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران داخلی و بین‌المللی؛ آمریکا مسئول  بن‌بست به وجود آمده در مذاکرات  احیای برجام می‌باشد و لذا هرگونه فرصت سوزی و تعلل در این زمینه متوجه آمریکا و متحدان اروپایی آنان است و سفر «انریکه مورا» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سه‌شنبه20 اردیبهشت ماه سال جاری برای ادامه گفت‌وگو با مقامات ایران به تهران سفر خواهد کرد که اگر با پیشنهادات گره گشا همراه نباشد، همچنان مذاکرات احیای برجام در وین با بن بست مواجه و به طور قطع، واشنگتن مسئول بن‌بست و گره‌های توافق هسته‌ای خواهد بود. 

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که سفر «انریکه مورا» را به تهران علنی کرده است در گفت ‌وگو با روزنامه فایننشال‌تایمز، این روزنامه بریتانیایی اظهار نموده که برای خروج از بن‌بستی که سد راه احیای برجام شده در پی یافتن «راهی میانه» برای خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی هستند. این مهم باید تحقق یابد و آمریکا بر سر این دو راهی و پیچ تاریخی باید انتخاب نماید که با خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست مذکور به برجام باز می‌گردد و یا حاضر است از روی عناد و لجاجت و تکبر و بنابر تعهدش به صهیونیزم جهانی، همچنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که نهادی قانونی در ایران و جهان بر شمرده می‌شود در لیست و فهرست گروه‌های تروریستی خودخوانده ثبت و ضبط داشته باشد و بر مشکلات داخلی و بین‌المللی خود از این رهگذر بیافزاید. قطعا ماندن آمریکا بر مواضع دیرین و سابقش، این کشور را متحمل هزینه‌های سنگین نموده و باید تاوان آن را بی کم و کاست بپردازد و از تبعات آن خم به ابرو نیاورد.

 اکنون به تعبیر سیاسیون توپ در زمین آمریکا است و آمریکا باید در این خصوص بزرگترین تصمیم سیاسی چند دهه اخیر خود را اتخاذ نماید که در هر صورت هر تصمیمی آمریکا در رابطه با برجام و ایران و تحریم‌های گسترده و پر حجم و ضد حقوق بشری علیه ملت ایران بگیرد بازنده آمریکا است و باید پاسخگوی تناقضات رفتاری خود در طول این 42 سال گذشته به ویژه دو دهه اخیر باشد و لذا استکبار غرب با تمام قلدری در برابر هوشمندی و صبوری مردم ایران از رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده خود بازمانده و با اعتراف و اذعان به شکست در همه زمینه‌ها، تسلیم اراده و هوش و هدایت‌های حکیمانه رهبری معظم انقلاب گشته اما جرأت و جسارت اعلام این شکست را نداشته و به همین دلیل راه تعلل و ایجاد توقف در مذاکرات احیای برجام را برگزیده که این مسیر تا به ابد به روی آمریکا باز نخواهد بود و باید تصمیم نهایی را اتخاذ و به آن گردن نهد.         

شرایط امروز جهان شرایط عادی نبوده و آمریکا با این رییس جمهور بی‌اراده و با آن دستگاه دیپلماسی فشل تحت نفوذ صهیونیزم؛ ثبات و صلح و امنیت و آرامش در جهان را با جنگ و ترور و ناامنی به خطر انداخته و بشریت را و جغرافیای جهانی را در همه 5 قاره با بحران مواجه ساخته است که جنگ و تجاوز مسلم روسیه به اوکراین نمونه بارز این برنامه ریزی خبیثانه آنان و ظلم تاریخی به اوکراین، مردم اوکراین و جهان بشریت است و نمونه دیگرش هم همین موضوع برجام و ایران و تحریم های ظالمانه و ضد حقوق بشری آن است. البته نمی توان نقش اروپاییان و صهیونیزم جهانی را در بحران‌های جهانی ایجاد شده انکار نمود چرا که آن‌ها، متحدان ثابت راهبردی و استراتژیکی 5 دهه اخیر آمریکا در تمام نقاط دنیا بوده و باید به میزان نقش خود و سربازی استکبار غرب تاوان بپردازند و نسبت به حضورشان در بحران‌ها و غائله‌ها مجازات و تنبیه شوند.

در هرحال از موضوع  بحث خود خارج نشوییم؛ آمریکا به توافق با ایران شدیدا نیازمند است و برای رهایی از مشکلات داخلی و بین‌المللی باید به برجام باز گردد و این بازگشت باید با توجه به شرایطی که ایران اعلام کرده است صورت پذیرد و تمام شروط ایران نیز که بارها اعلام گردیده تحقق یابد این شروط سه گانه عبارتست از: بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان، ارائه تضمین‌های لازم در خصوص اجرایی شدن نتایج گفت‌وگوها و راستی‌آزمایی اقدامات طرف مقابل. بنابراین مسیربازگشت آمریکا به برجام روشن و مشخص است و این مسیر از سوی ایران به خوبی و به درستی ترسیم گشته و آمریکا باید بپذیرد به ‌عنوان مقصر وضعیت فعلی از مسیری که رفته بر می‌گردند.

اکنون با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین ، آمریکا و اروپاییان بیش از گذشته- به بنا به دلایل عدیده که جای بحث آن در این یادداشت نمی‌باشد- به این توافق برجامی محتاج ترند و این نکته با صراحت از سوی «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی اظهاراتی کاملاً مغایر با گذشته بیان گشته است. او اعتراف کرد که «ما اروپایی‌ها از این توافق بسیار ذی‌نفع خواهیم بود؛ اوضاع اکنون تغییر کرده( به خاطر جنگ روسیه علیه اوکراین) و برای ما بسیار جالب است که یک تأمین‌کننده نفت دیگر (ایران) داشته باشیم». 

از قول حافظ این شاعر شیرین سخن شیرازی به جناب «بورل» و در آستانه سفر«انریکه مورا» به تهران می‌گوییم؛

 برو این دام بر مرغی دگر نه

که عنقا را بلند است آشیانه

ایران با طرح بیان خرید نفت از سوی شما وسوسه نمی‌شود و از شروط برجامی خود عقب نشینی نخواهد نمود و در دام بازی جدید آمریکا و نقش آفرینی اروپا در این خصوص گرفتار نخواهد آمد و خوبست بدانید ایران از انگیزه این سفر آگاه است و از شروط اعلامی خود به غرب قدمی پاپس نخواهد کشید و از خطوط قرمز خود نیز عدول نخواهد نمود و با هوشمندی حقوق برجامی خود را تا پایان دنبال خواهد کرد و تحت هیچ تهدید و ارعاب و فشاری از حقوق مسلم و منافع ملی خود دست نخواهد کشید و این آمریکا و متحدانش هستند که باید تسلیم منطق و بینش درست بین‌المللی ایران گردند. تروئیکای اروپایی به خوبی آگاه هستند مذاکرات وین به مرحله‌‌‌ای رسیده که نتیجه آن به اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی آمریکا وابسته شده است و لذا نگارنده این یادداشت امیدوار است با توجه به نقش اتحاد اروپایی در زمینه مبادله دیدگاه‌‌‌های تهران و واشنگتن، سفر «انریکه مورا» که فردا سه شنبه 20 اردیبهشت ماه سال جاری به تهران صورت خواهد پذیرفت اولا سفری مثبت، راهگشا، بن بست شکن و مؤثری باشد و ثانیا گام جدیدی برای رایزنی‌‌‌های سازنده و مفید پیرامون موضوعات اندک باقی‌‌‌مانده اما مهم تلقی شود و ثالثا پایانی بر همه تعلل‌ها، فرصت سوزی‌ها و پذیرش خطاها باشد.

 

دکتر اسدالله افشار

 

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/61007کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب