درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۳۲۷۶ تیر ۱۴۰۰ - ۵۲ : ۰۵ بازدید: ۶۵۰دیدگاه: ۰

خطر شرقی بیخ گوش ایران

خطر شرقی بیخ گوش ایران تحولات افغانستان وارد مرحله تازه‌ایی شده است.طالبان در تازه‌ترین حملات، چند شهرستان در ولایت‌های بلخ و تخار افعانستان را به تصرف خود در اورده است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، تحولات افغانستان وارد مرحله تازه‌ایی شده است.طالبان در تازه‌ترین حملات، چند شهرستان در ولایت‌های بلخ و تخار افعانستان را به تصرف خود در اورده است.با تصرفات اخیر، بخش زیادی از  مناطق افعانستان تحت کنترل طالبان یا صحنه درگیری نیروهای دفاعی و امنیتی  با نیروهای این گروه است.بنابر گزارش برخی منابع، امروز مناطق تحت کنترل طالبان از مناطق تحت کنترل دولت افعانستان بیشتر است.

تشدید جنگ و ناامنی در افغانستان به شرایط و عوامل زیادی دراین کشور ارتباط دارد.نقش امریکا در بین این موارد برجسته و از عوامل اصلی ادامه جنگ و تشدید وخامت اوضاع امنیتی در این کشور است.امریکا با شعار مبارزه با تروریسم ،افراط گرایی و ایجاد امنیت پا در افعانستان گذاشت و این کشور را اشعال کرد.اما امروز و بعد از ۲۰ سال از اشغال افعانستان در اهداف اعلامی شکست خورده است و با بیش از  یک تریلیون دلار هزینه و کشته شدن ۲۳۰۰ سرباز امریکایی به خروج و نجات خود از باتلاق افغانستان می اندشید.اشغال افعانستان همچنین قریب به ۷۰۰ هزار کشته و مجروح از مردم این کشور برجای گذاشت. حضور نیروهای خارجی در این مدت  ناامنی ، تخریب زیرساخت های این کشور  و تشدید خشونت و درگیری را برای مردم این کشور به ارمغان اورده است.امریکا سعی کرد خود را ناجی افغانستان نشان دهد .اما بنابر شواهد و واقعیات کنونی  تصویری که از این کشور در اذهان مردم  افغانستان نقش بسته است چیزی جز یک اشغالگر نیست. امریکا  در موضوع امنیت در افغانستان شکست خورده است. امریکا بسیاری از غیرنطامیان و مردم بی پناه این کشور را تحت عنوان دولت سازی و ایحاد امنیت از بین بردند ،و بارها و به دروغ اعلام کرده است به افراط گرایی پایان داده و طالبان را شکست دادند.اما کاخ سفید همزمان با این تبلیغات که بیشتر مصرف داخلی  و به معادلات نزاع قدرت در این کشور باز می گردد،در دوحه قطر با طالبان توافقنامه ایی را امضا، کرد .

با این توافق میدان نظامی و سیاسی افغانستان  به طالبان واگذار شد و دولت و مردم کابل در این میادین تنها ماندند.اکنون در افغانستان شاهد تصاعد بحران و تشدید چالش های امنیتی در این کشور هستیم.با شکست مذاکرات بین الافعانی در قطر خشونت ها  به شدت افزایش یافته است‌ و در صورت عدم دست یابی به توافق سیاسی ،احتمال بروز جنگ داخلی دور از انتظار نیست.

امریکا حتی با وجود توافق خروج از افغانستان ، در اندیشه کاشت بذر فتنه دیگر در این کشور است.دادن چراغ سبز به ترکیه در نشست اخیر سران ناتو در بروکسل  برای تامین امنیت فرودگاه کابل  در زمره این فتنه انگیزی و وارد کردن  ناامنی تازه به محیط به شدت ملتهب و نا ارام افعانستان است.شواهد و تجارب تاریخی در افغانستان نشان داده است که مسیر امنیت و صلح در این کشور با جنگ  وخشونت نیست و  راهکار نظامی ندارد.افغانستان برای صلح نیاز به اتحاد قوی و فراگیر دارد.مردم‌باید در تولید امنیت و  صلح این کشور مشارکت کنند و سرنوشت و اینده این کشور را بدون خارجی ها برعهده بگیرند.جمهوری اسلامی ایران نیز از تمامی گروه ها در افغانستان می خواهد تا منافع و امنیت  مردم این کشور را بر دیگر منافع ترحیح دهند ،و از این فرصت خروج نیروهای خارجی برای مشارکت در پایان دادن به ناامنی و ایجاد یک صلح پایدار در افغانستان از طریق روش های سیاسی و گفتگوهای داخلی بر اساس همکاری،تفاهم و اشتی ملی استفاده کنند.  نیروهای خارجی در مدت ۲۰ سال از حضور و اشغال، جامعه افغانستان را در موضوع تولیدامنیت به حاشیه و انفعال بردند.

اکنون زمان ان است جامعه افغانستان از انفعال خارج و بیدار شود و میدان تولید امنیت و صلح را به دست بگیرد.در غیر اینصورت احتمال عمیق ترشدن جنگ ،تشدید وخامت اوضاع امنیتی ،اغاز دور تازه جنگ‌داخلی و حتی سقوط دولت دور از انتظار نیست.
شرایطی که قطعا امنیت ایران را در شرق کشوردستخوش حوادث تازه می کند.حوادثی که پشت پرده ان امریکا و برخی کشورهای منطقه ایی خواهند بود.
ضعف و انفعال در میدان دیپلماسی تهران در خصوص تحولات افغانستان ،مخاطرات امنیتی را از سمت همسایه شرقی برای ایران تشدید خواهد کرد.

دکتر علی قاسمی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/327کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب