درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۳۱۳۴۶۴ آذر ۱۴۰۰ - ۵۱ : ۱۷ بازدید: ۲۷۰۲دیدگاه: ۰

گروسی؛ آژانس، ایران، آمریکا، برجام!

گروسی؛ آژانس، ایران، آمریکا، برجام! رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ پس از درخواست‌های مکرر و در کمتر از سه ماه؛ شامگاه دوشنبه اول آذر ماه برای بار دوم ( بار اول ۲۱ شهریور) در دوران استقرار دولت سیزدهم به تهران آمد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ پس از درخواست‌های مکرر و در کمتر از سه ماه؛  شامگاه دوشنبه اول آذر ماه برای بار دوم ( بار  اول ۲۱ شهریور) در دوران استقرار دولت سیزدهم به تهران آمد.
اگرچه مردم ایران از این دیپلمات تحت امر غربی‌ها و صهیونیست‌ها دل خوشی ندارند و او را مترسکی بیش نمی‌دانند اما بنا به اهمیت موضوع و ارائه گزارش این نهاد بین‌المللی که می‌تواند بر تصمیمات نشست شورای حکام و همچنین مذاکرات احیای برجام توسط گروه (1+4) مؤثر واقع شود، دولت ایران پذیرا ایشان گردید که البته مسئولان و مراجع ذی ربط ایرانی در این امر باید در فرصت مغتنم مواضع قاطعی را نسبت به مواضع سیاسی غیرفنی رافائل گروسی اتخاذ نمایند تا ایشان به خود جرأت ندهند در تهران چیزی را بگویند و در بازگشت در بیانیه و مصاحبه‌ها و گزارش آژانس به اعضا، مسائل دیگری را که خارج از مباحث صورت گرفته در نشست‌های تهران داشته است مطرح نمایند که خوشایند غرب و صهیونیسم جهانی باشد!
در خصوص این سفر نکاتی وجود دارد که بررسی و تحلیل آن می‌تواند اولا زوایای گوناگون دستاوردها و پیام‌های آن را آشکار سازد و ثانیا اهمیت و تأثیر آن را بر تصمیمات نشست شورای حکام و همچنین مذاکرات احیای برجام، دوصد چندان نماید. اکنون به اختصار به این نکات اشاراتی خواهیم داشت:   
 
1- رافائل گروسی؛ مذاکره با مقام‌های ایرانی را موفقیت‌آمیز ندانسته و در مصاحبه با خبرنگار رویترز در این خصوص بیان داشته است: [سه‌شنبه 2 آذر ماه] مذاکرات را به پایان رساندیم. همچنان در حال مذاکره هستیم. موضوعات همچنان باقی است. ما دائماً مذاکره می‌کنیم ولی سه‌شنبه به نتیجه و توافق نرسیدیم. علی‌رغم تمام تلاش‌هایم، نتوانستیم به نتیجه برسیم.» البته او چهارشنبه 3 آذر ماه همچنین در بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام اعلام نمود: «در تاریخ ۲۳ نوامبر ۲۰۲۱ در تهران با جناب محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ‌ایران و جناب حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدارهایی داشتم... علی‌رغم تلاش‌های من، این مذاکرات و رایزنی‌های گسترده برای رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده ایران که در دو گزارش به تفصیل شرح داده شد، بی‌نتیجه بود.» مسلما زیاده خواهی‌های ایشان بنا به درخواست‌های اربابانش نمی‌گذارد مذاکرات به نتیجه برسد. چه خوبست صادقانه وشفاف به اعضا گزارش دهند تا اعضا در جریان ریز مسائل قرار گیرند و ضرورت دارد اگر گروسی این کار را نمی‌کند ایران انجام دهد تا برای اعضا مواضع چند پهلوی مدیرکل روشن شود. ایستادگی ایران باعث می‌شود اعضای دیگر هم در موقع لزوم جلوی زیاده خواهی‌های مدیرآژانس ایستاده و از حقوق و منافع ملی کشورشان دفاع کنند.


2- رافائل گروسی در پاسخ به سؤال خبرنگار «پرس تی‌وی» گفته است: «مذاکرات (با مقام‌های ایرانی) سازنده و صحیح و حرفه‌ای بود. این یک مسئله است اما ما نتوانستیم به توافق برسیم. ما باید به توافق برسیم و باید این کار را انجام بدهیم.» گروسی باید توضیح دهد اگر مذاکرات سازنده و حرفه‌ای بوده است چرا به توافق دست نیافته است. دلایل عدم موفقیت چه بوده است. با کلی گویی که نمی‌شود اتهام زد و شبهه ایجاد نمود و بعد هم طلبکارانه گزارش دهیم توافق حاصل نشد و با جوسازی رسانه‌ای عدم توافق را به گردن دیگری بیندازیم. دوران این شانتاژ بازی‌ها گذشته است و جهان با وجود شبکه‌های متعدد اجتماعی آگاه تر از قبل شده و با بازی‌های سیاسی نیز بیشتر از قبل آشنا گشته است. مدیر آژانس به فکر آبروی خود در آینده باشد که پس از ترک این پست دچار عذاب وجدان نشود تا کارش به جنون و خودکشی کشیده شود.  


3- رافائل گروسی در کنفرانس خبری خود درخصوص اختلافات میان ایران و آژانس گفت: «مواضع ایران و آژانس بسیار متفاوت است و جای تعجب نیست. چالش موجود برای همه ما این است که یکدیگر را درک کنیم. دولت جدید روی کار آمده است و نظرات مربوط به خود را دارد. از نظر من مشکلی ندارد و من باید با دولت آنها همکاری کنم. باید به توافق برسیم». قطعا حرف درستی است اما باید از آن برداشت باطل نشود. اقرار گروسی به این موضوع ناظر به آن است که دوران انفعال ایران با اتمام قانونی دوران روحانی که زیانبار و خسارت بار برای ایران بوده است بسر رسیده و دولت سیزدهم دولتی است که سرنوشت کشور را به زیاده خواهی‌های آژانس و غرب و متحدانش در برجام گره نزده است. این نکته مهمی است که گروسی متوجه آن شده و به آن اعتراف کرده است. اگر مدیرکل آژانس عاقل باشد با این نگاه می‌تواند امیدوار به نتایج مذاکره باشد تا توافق منطقی بدست آید.


4- این بخش از اظهارات رافائل گروسی در مصاحبه اختصاصی با شبکه «پرس‌تی‌وی» درباره درز اطلاعات محرمانه از این نهاد بین‌المللی بسیار جالب است چرا که او در نهایت بی‌مسئولیتی و در کمال وقاحت اعلام کرد آژانس هیچ ظرفیتی برای کنترل این موضوع ندارد! و به راحتی از خود و آژانس سلب مسئولیت نمود و بار این موضوع مهم را بر دوش 170کشوری نهاد که عضو آژانس هستند! از ایشان باید سئوال شود چرا درز اطلاعات مخصوص، شامل برخی از کشورها می‌شود اما شامل کشورهای صاحب نفوذ در آژانس که وظایف ذاتی آژانس را تعطیل کرده‌اند و جایگاه فنی آن را به جایگاه سیاسی تنزل داده‌اند نمی‌شود و از آن بری هستند! جناب گروسی همین سئوال را پاسخ دهند ما خود به تحلیل آن خواهیم پرداخت و از آن رمزگشایی خواهیم نمود.


5- رافائل گروسی بداند تا آژانس به جایگاه فنی خود بازنگردد و تا ایران در چارچوب قوانین و مقررات فنی آژانس به حقوق هسته‌ای خود دست نیابد و از حمایت معنوی آژانس برخوردار نگردد هرگز در هیچ زمانی ایران در دوران مسئولیت ایشان به وی اعتماد نخواهد کرد زیرا خود با زبان بی زبانی اعتراف کرده است اطلاعات محرمانه درز پیدا خواهد کرد و لذا با فرد غیر مسئولی چون ایشان که صریح و بی‌پرده اعتراف می‌کنند نمی‌توان به توافق رسید و بر این توافقات دل خوش نمود زیرا او بدلیل وابستگی اش به استکبار و صهیونیسم، مورد اعتماد نمی‌باشد و اعتماد کردن به او قطعا فاجعه آمیز و فاجعه بار خواهد بود.


6- مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نتواند در برابر حمله خرابکارانه اسرائیل به مجتمع تسای کرج  موضع بگیرد و آن را بلافاصله محکوم نماید و زشت تر آن که  در برابر اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل سکوت کنند و جلوی آن را نگیرند اکنون چگونه می‌تواند با وقاحت هرچه تمام تر خواهان تداوم نظارت و حضور دوربین‌های آژانس در تأسیسات تحت خرابکاری تروریستی باشند. عدم برخورد قاطعانه سازمان انرژی اتمی ایران و دستگاه دیپلماسی ما با این حمله خرابکارانه تروریستی که از ناحیه همان درز اطلاعاتی صورت گرفته است باعث گستاخی ایشان شده و طلبکارانه ادعاهای مضحکانه بدون تضمین خود را با بی‌شرمی مطرح می‌نمایند که گویی ما کشوری مفلوک هستیم و باید هرچه آنان می‌گویند سراپا گوش باشیم و اجرا نماییم اما ایشان و این سازمان عریض و تحویل هیچ مسئولیتی در قبال اعضای خود ندارند! ایران محکم بر سر مواضع اصولی خود با آژانس ایستاده و قدمی از آن عقب نشینی نخواهد کرد و در چارچوب مقررات و پادمان‌ها به وظایف خود عمل خواهد نمود و به هیچ وجه به احدی چون رافائل گروسی که غلام حلقه به گوش غربی‌ها و صهیونیزم بین‌المللی است باج نخواهد داد اما به مقررات و قوانین اصولی و پذیرفته شده، نه پشت خواهد کرد و نه به آن‌ها بی اعتنا خواهد بود. و هرگز بهانه به دست بد خواهان ایران هم نخواهد داد و سر سوزنی از منافع ملی ایران هم عقب نشینی نخواهد کرد. تکلیف ما و آژانس کاملا مشخص است. مدیرکل آژانس فکری به حال نوکری خود کند که جایگاه آژانس را تنزل داده است!


7- به رافائل گروسی می‌گوییم اگر خواهان احیای ظرفیت نظارت و بازرسی‌‌های مورد نیاز آژانس هستید و اگرخواهان احیای دوربین‌های آژانس، سرویس و تعمیر تجهیزات آژانس و تمام این چیزها هستید باید با ایران صادق و شفاف باشید و از حقوق هسته‌ای و منافع ملی ایران که عضو آژانس می‌باشد دفاع و حمایت نمایید. شما باید از اتخاذ مواضع سیاسی پرهیز نمایید و در چارچوب مسائل فنی به موضوعات مورد اختلاف ورود و اظهار نظر نمایید و از اردوگاه استکباری غرب و صهیونیزم خارج شویید و در جهت منافع آژانس و اعضای آن گام بردارید. شما تا در این مسیر قرار نگیرید، صدبارهم تهران بیایید و صدبار هم مذاکره نمایید نتیجه همان است که خودتان اظهار داشته‌اید؛ عدم موفقیت و نرسیدن به توافق.


8- ایران بارها اعلام نموده است؛ در پی ساخت بمب اتمی نبوده و ‌نیست، فناوری هسته‌ای را در راستای اهداف صلح‌آمیز و تأمین انرژی دنبال می‌کند، و در موضوع برجام هم تا کنون از ایفای تعهداتش شانه خالی نکرده اما پس از خروج آمریکا و عمل نکردن سه کشور اروپایی به تعهداتشان در برجام با استناد به مواد مندرج در توافقنامه برجام از بار تعهدات برجامی خود کاسته است. همه ماجرا این است. تا آژانس و تا آمریکا و سه کشور اروپایی ( انگلیس، فرانسه و آلمان) به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکنند و دست از تحریم‌های حداکثری هوشمندانه ظالمانه ضد حقوق بشری خود برندارند، ایران با مقاومت مثال زدنی خود و با همت نخبگان علمی‌اش در جهت و مسیر درستش حرکت خواهد کرد و همان گونه که بارها آمریکاییان و متحدانشان اعتراف به شکست داشته و اعلام کرده اند به طور قطع ایران قادر است هر پروژه ضد ایرانی را با شکست مواجه سازد، چنان چه سیاست تحریم‌های حداکثری ترامپ را با شکست مواجه نمود، تحریم‌های هوشمندانه جو بایدن را هم که همان تحریم‌های ترامپ است با شکست همراه خواهد نمود.


9- آمریکا و متحدانش عاقل باشند (در مذاکرات آتی 8 آذر که بزودی در وین کلید خواهد خورد) باید از راه غلط خود بازگردند و تضمین‌های لازم را برای اثبات حسن نیت خود به ایران ارایه نمایند. ایران امروز باج به گرگ و شغال و روباه نمی‌دهد. ایران با اقتدار در نشست آتی مذاکرات برجامی وین که روز دوشنبه 8 آذر ماه انجام می‌شود شرکت خواهد کرد و از مواضع اصولی خود قدمی به عقب بر نخواهد داشت. طرف مذاکره کننده اصلی که آمریکا باشد اگر درک درستی از جایگاه فعلی ایران در منطقه و جهان و مناسبات بین‌المللی داشته باشد مسلما با چرخش عقلانی شرایط ایران و جامعه جهانی را در بازگشت به برجام خواهد پذیرفت.


10- ای کاش  رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مسیری که بیان شد حرکت کرده بود و از خود نامی نیک برجای می‌گذاشت تا در تاریخ ماندگار شود. گروسی می‌توانست نقش مثبت و ارزشمندی را در موضوع برجام به عنوان میانجی گری ایفا کند که متاسفانه این موقعیت را به دلیل عدم اشراف به جایگاه جهانی خود از دست داده که قطعا سال های آتی حسرت این روزهای برباد داده را خواهد خورد و در خاطراتش اگر منصف و مرد باشد می‌نویسد بازی خوردم و آلت دست استکبار غرب و صهیونیزم بین‌المللی قرار گرفتم و حثیت و آبرو و جایگاه حرفه‌ای خود را مفت و ارزان مورد معامله قرار دادم و باختم.

 

دکتر اسدالله افشار


 آقای مدیرکل تا دیر نشده خودت باش، تاریخ تو را به خاطر مصاحبه‌های خلاف واقع، گزارشات و بیانیه‌های غیرفنی ناشی از همراهی با سیاست‌های استکباری غرب و صهیونیسم قضاوت خواهد کرد که اگر باشی دچار عذاب وجدان می‌شوی و اگر هم نباشی منفور نسل‌های آینده خواهی شد. انتخاب با خودت. دنبال منافع آژانس و حمایت از حقوق اعضای آژانس باش. از نوکری غرب و صهیونسیم جز سیاهی و تباهی و بی آبرویی چیزی نصیب شما نمی‌شود. تغییر نکنی تا سرانجام برجام این ماجرا بر همین منوال ادامه دارد...

دکتر اسدالله افشار
اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/31346کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب