درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۲۷۰۱۳۵ آبان ۱۴۰۰ - ۵۶ : ۱۸ بازدید: ۳۹۲دیدگاه: ۰

هزينه – فايده مذاكرات هسته‌اي

هزينه – فايده مذاكرات هسته‌اي بيش از 20 سال است دستگاه ديپلماسي كشور خود را درگير مذاكراتي كرده است كه جز هزينه براي ملت دستاوردي نداشته است. عمده مذاكرات در اين سال‌ها توسط كساني بوده است كه با خوش‌بيني و اعتماد به نتايج مذاكرات ، توافقاتي كرده‌اند كه هيچ‌كدام از سوي طرف غربي عمل نشده اما از سوي جمهوري اسلامي وفق توافق عمل شده است!

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، بيش از 20 سال است دستگاه ديپلماسي كشور خود را درگير مذاكراتي كرده است كه جز هزينه براي ملت دستاوردي نداشته است. عمده مذاكرات در اين سال‌ها توسط كساني بوده است كه با خوش‌بيني و اعتماد به نتايج مذاكرات ، توافقاتي كرده‌اند كه هيچ‌كدام از سوي طرف غربي عمل نشده اما از سوي جمهوري اسلامي وفق توافق عمل شده است!
اكنون در آستانه آغاز مذاكرات در دوره دولت جديد تأملاتي وجود دارد كه بايد با مباني جمهوري اسلامي بخواند و بر نوع و سير و روند مذاكرات يك عقلانيت ديپلماتيك حاكم باشد.
آمريكايي‌ها همان زمان اوباما ، پس از توافق، امتيازات خود را از ايران گرفتند بعد زدند زير ميز مذاكرات و به هيچ يك از تعهدات خود عمل نكردند. كار كه دست ترامپ افتاد برجام را پاره كرد و بر حجم و اندازه تحريم‌ها افزود و نشان داد آمريكايي‌ها بي‌پرواتر از آن هستند كه ما فكر مي‌كنيم.
آن‌ها هيچ مسئوليتي در پاي هيچ ورقه‌اي كه امضا كرده‌اند و توافق كرده‌اند را نمي پذيرند.
اكنون رئيس جديد دولت آمريكا با پررويي و وقاحت اعلام مي‌كند ايران از برجام خارج شده بايد به برجام برگردد. آژانس وفق اساسنامه خود تعهداتي نسبت به اعضا دارد نه‌تنها هيچ‌كدام آن‌ها را در مورد ايران به‌ رسميت نمي‌شناسد بلكه عملا در راستاي سياست‌هاي زورگويانه آمريكا و سه كشور شرور اروپايي حركت ‌مي‌كند و دست صهيونيست‌ها پشت صحنه پرونده‌سازي عليه ايران كاملا مشهود است.
مجلس با مصوبه انقلابي خود به نمايندگي از ملت اعلام كرده است ؛
1- تمام تحريم‌ها بايد لغو شود
2- راستي‌آزمايي شود
3- طرف متجاوز غربي باید متعهد شود بر قول و قرار پيمان خود باقي خواهد ماند و به بهانه‌هاي واهي شانه از زير تعهدات خالي نمي‌كند وحقوق هسته‌اي ملت ايران را به رسميت مي‌شناسد.
اين موضع برحقي است و سه كلمه حرف حساب است كه هر كس اهل منطق و عقلانيت باشد مي‌فهمد.
آمريكايي‌ها 1712 تحريم غيرقانوني و مخالف حقوق بين‌الملل و خلاف تعهدات برجامي و غيربرجامي عليه ملت ايران وضع كرده‌اند!
آمريكايي‌ها صريح در رايزني‌هاي خود براي آغاز مذاكرات برجامي در وين گفته‌اند :
اولا – همه تحريم‌ها را برنمي‌داريم!
ثانيا – راستي‌آزمايي را قبول نداريم!
ثالثا – تضمين نمي‌دهيم از توافق خارج نشويم!
رابعا – ايران بايد بپذيرد مذاكرات براي محدود كردن نفوذ منطقه‌اي و محدود كردن قدرت موشكي ايران، پس از توافق انجام گيرد.
خامسا – آمريكايي‌ها اعلام كرده‌اند نظرات جديد به لحاظ فني هم در مورد بازرسي‌هاي آژانس و هم در مورد تحديد تعداد سانتريفيوژها و نوع پيشرفته آن‌ها دارند!
مفهوم اين شروط آن است كه مذاكرات جديد زير سايه تهديد، تحريم، ترور، تخريب و خرابكاري در تأسيسات هسته‌اي، توهين، تحقير، تدليس و ... صورت گيرد! نتيجه اين نوع مذاكرات را در دولت گذشته ديديم. پايه اصلي اين نوع مذاكرات روي حقه‌بازي ، مكر، فريب، نيرنگ و دروغگويي بسته شده و هيچ نتيجه‌اي در اين 20 سال نداشته است و بعد از اين هم نخواهد داشت.
اگر هيچ جمع‌بندي از هزينه – فايده مذاكرات هسته‌اي وجود ندارد ورود در چنين مذاكراتي كه هيچ اعتمادي به طرف مقابل هم وجود ندارد تا چه اندازه عقلاني و اخلاقي است؟!
آمريكا مي‌خواهد با فرسايشي كردن مذاكرات، كشور را معطل نگه دارد. آمريكا مي‌خواهد ثبات اقتصادي و رواني جامعه را به هم بريزد مردم را عصباني و عصبي نگه دارد.
آمريكا مي‌خواهد ما را پس از 20 سال همچنان نيازمند به مذاكرات نگه دارد.
بايد از هرگونه شتابزدگي و تمايل و اشتياق به مذاكرات پرهيز كرد تا طرف مقابل به التماس بيفتد. در همين فاصله پيشرفت‌هاي هسته‌اي را ادامه داد و اگر قرار شد روزي مذاكرات فايده داشته باشد دولت با دست  پر در حضور یابد .
اتاق فكر جمهوري اسلامي در ارتباط با مناقشه هسته‌اي بايد دقيق، علمي، حرفه‌اي با مدل مشخص و كارآمد خود را مهياي مذاكرات كند. اگر مي‌بيند طرف مقابل استعداد امتيازدهي ندارد و مي‌خواهد بر سبيل گذشته حركت كند عطاي مذاكره را به لقاي آن ببخشد و همچنان حريف را پشت در مذاكرات معطل نگه دارد.
بي‌اثر كردن تحريم‌ها، با رونق توليد و بسط و گسترش روابط جمهوري اسلامي با جهان بدون آمريكا و سه كشور شرور اروپايي امكان‌پذير است. گام‌هاي بلندي در دولت رئيسي در اين مورد برداشته شده است، يك قدري به سرعت اين گام‌ها اضافه كنيم، دشمن را به وادي پشيماني و عذرخواهي و حتي دادن خسارت خواهيم انداخت.

محمدكاظم انبارلويي

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/27013کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب