درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۱۸۲۰۵۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۴۶ : ۱۹ بازدید: ۴۳۲دیدگاه: ۰

نقش انقلاب اسلامي در بيداري جهان اسلام (2)

نقش انقلاب اسلامي در بيداري جهان اسلام (2) انقلاب اسلامی ایران پدیده‌ بی‌نظیری است که با رهبری شخصیتی منحصربه‌فرد تمامی معادلات بین‌المللی را بر هم زد. ابعاد تأثیرگذاری این انقلاب بر مناسبات بین‌المللی حاکم بر جهان آن‌قدر گسترده است که نمی‌توان در کلامی کوتاه به آن پرداخت.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، انقلاب اسلامی ایران پدیده‌ بی‌نظیری است که با رهبری شخصیتی منحصربه‌فرد تمامی معادلات بین‌المللی را بر هم زد. ابعاد تأثیرگذاری این انقلاب بر مناسبات بین‌المللی حاکم بر جهان آن‌قدر گسترده است که نمی‌توان در کلامی کوتاه به آن پرداخت.
در این راستا شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دستاوردهای این انقلاب در جهان معاصر تغییر نگاه مردم به‌نظام هستی و تلاش برای تغییر سرنوشت خویش است. انقلاب اسلامی ایران در زمانی به وقوع پیوست که نظام‌های حاکم بر جهان هیچ نقطه‌ امیدی برای برون‌رفت مردم از شرایط سخت و طاقت‌فرسای حاکم بر زندگی‌شان نگذاشته بودند.
پیروزی انقلاب اسلامی ایران از دو جهت تأثیر شگرفی بر افکار، ایده‌ها و آرمان‌های مردم جهان گذاشت؛ یکی اینکه؛ با شعار دفاع از مستضعفین، نور امیدی در قلوب تمامی محرومان جهان با هر اعتقاد و گرایشی ایجاد کرد و دوم اینکه؛ موفق شد مسلمانان را نسبت به سرمایه‌ گران‌قدری که به نام اسلام در اختیار دارند بیش‌از پیش آگاه سازد تا از این سرمایه در جهت بازگشت به خویشتن و احساس خودباوری، علیه نظام‌های حاکم بر کشور خود اعتراض کنند.

 

تأثیرات عملی انقلاب اسلامی در ترویج شیعه در سراسر جهان

در این زمینه گزارشی کوتاه به تأثیر انقلاب اسلامی در گرایش ملل جهان به اسلام ارائه می‌شود:
بنا به گفته‌ آگاهان تا پیش از انقلاب اسلامی تعداد شیعیان در آفریقا بسیار اندک بود. شمار آن‌ها از یک‌میلیون نفر هم کم‌تر بوده است. در حال حاضر تعداد مسلمان‌ها به بیش از ده‌ها میلیون نفر می‌رسد.
گفته می‌شود ۲۵ میلیون نفر از این شیعیان در کشور نیجریه زندگی می‌کنند که همگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و توسط یک نفر توفیق هدایت پیدا کرده‌اند.
 شیخ زکزاکی دانشجوی سال دوم دانشگاه در کشور خود است. می‌شنود که مردم ایران، انقلابی را به پیروزی رسانده‌اند که ثمره‌اش سرنگون کردن یک رژیم جبار و شاهی ستمگر بوده است. او مشتاق می‌شود با مردم این کشور و رهبرشان امام خمینی آشنا شود. این دانشجو به عشق دیدار امام خمینی به ایران می‌آید ولی موفق به دیدار امام نمی‌شود. سال دیگر به‌عنوان مهمان خارجی در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر می‌کند. همچنان تشنه‌ دیدار امام خمینی (رضوان‌الله تعالی علیه) است. در این سفر بود که امام خمینی را از نزدیک می‌بیند. او عاشق بی‌قرار امام می‌شود. او به اسلام و مذهب امام خمینی می‌گرود. می‌گوید من در چهره این مرد، محمد و عیسی را دیدم.
او با قلبی سرشار از اعتقاد به شیعه و امام خمینی به کشور خود برمی‌گردد. بدون آنکه با کسی ارتباط برقرار کند به مطالعه و سپس تبلیغ مذهب شیعه می‌پردازد. پس از سال‌ها، حرکت بزرگ اسلامی را در کشور نیجریه آغاز می‌کند. در این فاصله به گفته برخی‌ها تعداد شیعیان نیجریه از صفر به ۲۵ میلیون نفر رسیده‌اند. اینک او رهبر شیعیان این کشور است. تا قبل از حمله ددمنشانه رژیم مزدور نیجریه به شیعیان و دستگیری و زندان و شکنجه شیخ زکزاکی، در روز نیمه شعبان، بیش از سه تا چهار میلیون نفر جشن بزرگ خیابانی راه‌اندازی می‌کردند. پیشاپیش این راهپیمایی و جشن خیابانی، عکس‌های امام خمینی، آیت‌الله خامنه‌ای و سید حسن نصرالله مشاهده می‌شد. ولی خبری از عکس خودش نبود. او همه‌ این فعالیت‌ها را به عشق امام خمینی انجام می‌داد.
در نایروبی زن ‌و شوهری با هم زندگی می‌کنند اسم مرد عمر و اسم زن عایشه است. ندای انقلاب اسلامی ایران به گوش او رسیده است. او شیفته و دلداده‌ رهبران این انقلاب گشته است. چهار فرزند دارد، نام یکی را روح‌الله خمینی، دومی را علی خامنه‌ای، سومی را مرتضی مطهری و چهارمی را حسین بهشتی گذاشته است. او در منطقه‌ محروم زندگی خویش، با برگزاری کلاس‌های آموزشی به تبلیغ اسلام برای کودکان می‌پردازد.
این تحول به سوی اسلام‌گرایی تنها اختصاص به آفریقا ندارد. آهنگ اسلام‌گرایی که منبعث از انقلاب اسلامی است غرب را نیز درنوردیده است. خانمی آمریکایی به نام مرضیه هاشمی با نام اصلی ملانی فرانکلین از همین قبیله است. او پس از سال‌ها از پذیرش اسلام، چهره شناخته‌شده‌ای میان مخاطبان ایرانی و خارجی است. او زاده‌ آمریکاست که مسلمان شده و مجری برنامه‌های خبری شبکه تلویزیونی «پرس تی وی» است. یکی از دلایل شهرت او به خاطر فیلم مستند جنجالی «تقاطع» است که به ماجرای قتل ندا آقاسلطان می‌پردازد و پرده از خیانت‌های بیگانگان در برپایی این غائله رسانه‌ای برمی‌دارد.
خانم هاشمی نقش شخصیت امام خمینی را در بیدار کردن مردم سراسر دنیا از همه‌چیز مهم‌تر می‌داند. او می‌گوید: در پرتو وجود امام خمینی بود که مستعمره‌ها دوباره بیدار شدند و با دین اسلام آشنا شدند. البته خانم هاشمی معتقد است که در آمریکا تبلیغات زیادی علیه انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد و مردم آمریکا در یک سانسور رسانه‌ای قرار دارند.

خانم هاشمی می‌گوید: بیش‌تر اخبار رسانه‌های آمریکا درباره‌ موضوعات غیرسیاسی است، ولی هر مقدار خبر سیاسی هم که این رسانه‌ها پخش کنند به ایران اشاره‌ای می‌کنند. کسانی که در خارج زندگی می‌کنند و با پیام انقلاب اسلامی ایران آشنا شده‌اند به عظمت آن پی برده‌اند.
به یاد داریم چند سال پیش پلیس آمریکا بدون هیچ دلیلی خانم هاشمی را در آمریکا دستگیر کرد و سرانجام پس از مدت‌ها اذیت و آزار وی، بر اثر فشار افکار عمومی دنیا و نداشتن هیچ دلیل محکمه‌پسندی او را آزاد کرد.
موج اسلام‌گرایی در جهان نشان از روزنه‌ امید و دریچه‌ روشنی است که انقلاب اسلامی به روی مستضعفان و محرومان جهان گشوده است. برای انتقال پیام انقلاب اسلامی به مردم تشنه‌ حقیقت و عدالت در جهان، بیش از هر چیز نیاز است که در ایران اسلامی یعنی ام‌القری جهان اسلام همه‌ متصدیان، مسئولان و مردم، پایبندی به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب را محوری‌ترین برنامه‌ خود قرار دهند. چشم مردم دنیا به‌ نظام جمهوری اسلامی و دستاوردهای آن است. هر چه ما به اصول انقلاب وفادارتر باشیم و شعارهای انقلاب را در عمل پیاده کنیم گرایش مردم جهان به انقلاب اسلامی بیش‌تر می‌شود.
با روی کار آمدن دولت انقلابی دکتر رئیسی و همراهی و هماهنگی قوای مقننه و قضائیه فرصتی بی‌نظیر ایجاد شده است تا نظام جمهوری اسلامی ظرفیت‌های واقعی خود را در عدالت‌ورزی و تحقق واقعی شعار نه شرقی نه غربی عملی سازد.

دکتر نصرالله شفیعی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/18205کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب