درحال بارگذاری

گروه: اقتصادی / حوزه بورس/ایران شناسه: ۹۴۵۱۲۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴۲ : ۱۰ دیدگاه: ۰

هدایت سهامداران به رفتار گله‌ای و مطابق با شاخص‌ها

هدایت سهامداران به رفتار گله‌ای و مطابق با شاخص‌ها در حالی که بورس این روزها روندی نزولی و فرسایشی به خود گرفته، سازمان بورس هر مدل حرکت خلاف جهت شاخص‌ها را خلاف قانون می‌داند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، مسعود کارمندی که همه پس انداز خود را به بورس آورده و با ضرر روبه‌رو شده است، می‌گوید هر طور که سفارش می‌گذاریم، آخرش مطابق سلیقه یکی از نهادهای نظارتی سازمان بورس خلاف قانون انجام داده‌ایم و اخطار بسته شدن کد معاملاتی دریافت می‌کنیم.

کاهش ارزش سهام و سرمایه سهامداران، اتفاقی است که در سال جاری به یک رویه تبدیل شده و همه سهامداران در معاملات از ابتدای فروردین تا معاملات روز گذشته حداقل ۳۵ درصد از ارزش پول خود را از دست داده‌اند.
عده‌ای از سهامداران می‌گویند هر طور سفارش می‌گذاریم، توسط یکی از نهادهای نظارتی مورد تهدید واقع می‌شویم که چرا خلاف روند کلی بازار سفارش گذاشته‌ایم.اما اتفاق جالب در معاملات این روزهای بورس، تشویق رفتار گله‌ای توسط سازمان بورس و ارکان آن است. ممنوع کردن حرکت بر خلاف جهت بازار به سهامداران اعلام می‌کند که حق حمایت از سهام خود را ندارند.
کارشناسان می‌گویند یکی از علل عدم رشد سهام کوچک در ماه‌های گذشته، تهدید و بگیر و ببندهایی است که سازمان روی کدهای معاملاتی انجام می‌دهد.
پس از اتفاقات سال۹۹، ارکان نظارتی بورس دقت بیشتری در معاملات انجام داد و در سال گذشته نیز این امر با شدت افزونتری پیگیری شد.البته این دقت و نظارت بیشتر برای سهامداران حقیقی بوده و درباره اتفاقات رخ داده در ۱۷ اردیبهشت سال گذشته که بازار با یک سقوط شدید در یک روز مواجه شد، پس از یک سال تنها ۴۰ کد معاملاتی به قوه قضاییه معرفی شده‌اند.
کدهای حقوقی و بازارگردانان در بورس آزادانه معامله می‌کنند و ارکان نظارتی بورس تنها در روزهای آشفته در بورس آنها را از گذاشتن سفارش فروش منع می‌کند.اینطور محدود کردن آزادی معامله‌گران حقیقی، در کنار بازگذاشتن دست بازارگردانان در عمل سازوکار کشف قیمت را مختل کرده است. نتیجه این است که می‌بینیم ارزش بازار شرکت‌ها بعضا یک هفتم ارزش جایگزینی آن‌ها شده است.
علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می‌گوید عملکرد سازمان بورس در خصوص نظارت بر کدهای معاملاتی، سهامداران را متقاعد می‌کند حق حمایت از سهام خود را ندارند.حمید گنج خانی، دیگر کارشناس بورس نیز می‌گوید نظارت بر معاملات امری درست است، اما اینکه هر رنج کشی را به عنوان تخلف حساب کنیم، اشتباه است.
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در صورتی که سهامداران بتوانند از سهام خود حمایت کنند، می‌توان امیدوار به متعادل شدندبورس بود. البته باید نظارت‌ها به سمت فضای مجازی و سیگنال فروشان هدایت شود تا آنها تأثیر کمتری بر بازار داشته باشند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/94512کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیبفروش انواع فشارسنج های امرون