درحال بارگذاری

گروه: سیاست / حوزه دولت/ایران شناسه: ۹۱۲۴۵۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۴۵ : ۱۳ دیدگاه: ۰

دهقان در حاشیه جلسه هیات دولت:

سهم ایران از دریای خزر باید قطعی شود

سهم ایران از دریای خزر باید قطعی شود کشورهای حاشیه دریای خزر باید خط مبدا مستقیمی که برای کشورهای حاشیه دریا وجود دارد بپذیرند تا سهم جمهوری اسلامی ایران از دریای خزر به صورت قطعی مشخص شود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از ایرنا، «محمد دهقان» معاون حقوقی رییس جمهور روز چهارشنبه -۲۵ بهمن ماه- در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: توافقنامه کلی درباره دریای خزر وجود دارد ولی هیچگاه موافقتنامه قطعی درباره سهم جمهوری اسلامی از دریای خزر در هیچ دولتی وجود نداشته است.

معاون حقوقی رییس جمهور افزود: برای قطعی شدن این موضوع معتقدیم باید ابتدا باید کشورهای حاشیه دریای خزر، خط مبدا مستقیمی که برای آن تصویب شده، بپذیرند، بعد از آن سهم جمهوری اسلامی ایران از دریای خزر مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: خط مبدا مستقیم می‌تواند مبنای تقسیم بندی‌های بعدی بین کشورهای حاشیه دریای خزر شود.

دهقان درباره پرونده‌های بین‌المللی ایران، با اشاره به اینکه اخیرا رای پنج پرونده به نفع ما صادر شده است، گفت: دو مورد مدارس ما بوده است که رای به استرداد مدرسه به نفع آموزش و پرورش صادر شده و در مرود دیگر باید به ما خسارت پرداخت شود.

وی با اعلام این خبر که "پرونده ای در فرانسه داشتیم که رای به نفع ما صادر شده که جزئیات آن را به زودی اعلام می‌شود"، بیان کرد: یک پرونده هم در لوکزامبورگ داشتیم که در این پرونده هم رای به نفع ما صادر شده است و وجوه بلوکه شده ما در آن‌جا رفع توقیف شده البته برای انتقال آن به ایران بخاطر تحریم های آمریکا مشکل داریم.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه "آمریکا دعاوی با عنوان ضد تروریستی ایجاد کرده است" تصریح کرد: آمریکا به ناحق به خاطر اتفاقاتی که در منطقه در سال‌های گذشته رخ داده است، پرونده‌هایی در دادگاه‌های داخلی تشکیل داده و به نفع خواهان‌های آمریکایی رای صادر کرده‌اند و تلاش کرده‌اند این آرا در اروپا شناسایی و اجرایی شود ولی تاکنون این آرا در اروپا شناسایی نشده و فقط کانادا با آمریکا همکاری کرد و آرا آمریکایی را اجرا می‌کرد که ایران از کانادا در دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرده است و پرونده آنجا جاری است و امیدوارمی رای به نفع ما صادر شود.

وی بیان کرد: یک رای بسیار مهم در دیوان عالی فرانسه به نفع ما صادر شده است البته در لوکزامبورگ و ایتالیا همچنان چالش داریم و دعوای ما در ایتالیا همچنان ادامه دارد و امیداوریم ایتالیا از آرای آمریکا تمکین نکند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/91245کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب