درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/بین الملل/ایران شناسه: ۸۴۷۱۱۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۳۳ : ۱۹ دیدگاه: ۰

مشاور دولت لندن:

گنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی دشوار است

گنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی دشوار است مشاور دولت انگلیس در امور قوانین تروریستی، در گفت‌وگو با نشریه نزدیک به وزارت امور خارجه انگلیس تصریح کرد که گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به‌عنوان نهاد رسمی نظامی ایران در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی دشوار است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از ایرنا، جاناتان هال به نشریه تایمز چاپ لندن گفت که فهرست «سازمان‌های تروریستی» برای عناصر و گروه‌های تروریستی در نظر گرفته شده است. وی بر همین اساس ادعا کرد که تحریم سازوکار مناسب‌تری برای مقابله با مقام‌های دولتی بشمار می‌رود.

مشاور دولت لندن افزود: فهرست سازمان‌های تروریستی بدین معناست که این گروه‌ها اصلاً نباید وجود داشته باشند. اما به‌کارگیری این مفهوم برای نهادهای دولتی، هر چند فعالیت‌های آن را تائید نکنیم، بسیار دشوار است.

مشاور دولت لندن ادعا کرد: کسی نمی گوید که ایران نباید یک تشکیلات امنیتی داشته باشد، فقط باید رفتارش را تغییر دهد. وی با بیان اینکه «مقامات دولتی از تعقیب کیفری برای اعمالی که از طرف دولتشان انجام می‌شود مصونیت دارند» افزود: برای مقامات بریتانیایی امکان تعقیب اعضای سپاه پاسداران وجود ندارد.

هال پیشتر هم در کنفرانسی درباره مبارزه با افراط گرایی گفته بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تعاریف گروه‌های تروریستی نمی‌گنجد «زیرا بخشی از دولت ایران است».

بحث افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی انگلیس، در اوج اغتشاشات سال گذشته به سوژه رسانه‌های این کشور تبدیل شد. روزنامه تایمز چاپ لندن ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ با انتشار گزارشی مدعی شد که دولت برنامه‌های خود را برای نامیدن سپاه به عنوان سازمان تروریستی متوقف کرده است.

این نشریه انگلیسی ادعا کرد: هرچند سوئلا برآورمن وزیر کشور و تام توگندهات معاون امنیتی وزارت کشور از این تصمیم حمایت می‌کنند اما وزارت امور خارجه انگلیس نگران تبعات اقدام علیه سپاه است. بر اساس این گزارش، دستگاه دیپلماسی انگلیس نگران بسته شدن کانال ارتباطی با ایران است و به همین خاطر از این طرح حمایت نمی‌کند.

جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس هم چندی پیش در پاسخ به درخواست غیرقانونی شماری از نمایندگان مجلس عوام این کشور درخصوص افزودن نام سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی، بطور غیر مستقیم اشاره کرد که دولت در این خصوص به اجماع نرسیده است.

وی گفت: ما (دولت) درباره قرار گرفتن نام‌های جدید به فهرست سازمان‌های تروریستی صحبت و گمانه‌زنی نمی‌کنیم اما مایلم یادآوری کنم که سپاه به طور کامل تحریم شده است.

این دیپلمات انگلیسی عنوان کرد که وزارت امور خارجه با وزارت کشور که مسئول تصمیم‌گیری درباره قرار دادن نام‌های جدید در فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور است، همکاری دارد اما «هرگونه تصمیم در این رابطه ناگزیر نظر مشترک دولت خواهد بود.»

وی همچنین طی گفت‌ وگو با شبکه فاکس، ایالات متحده آمریکا را تنها کشوری نامید که سپاه پاسداران را به فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی این کشور اضافه کرده و گفت که لندن براساس منافع ملی خود عمل می‌کند.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، «برای یک دولت، بسیار غیرعادی است که سازمان نظامی یک کشور دیگر را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کند و انگلیس باید خطرات و مزایای چنین اقدامی را بسنجد».

این گزارش می‌افزاید: «تحلیلگران معتقدند که قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، تنش‌ها بین لندن و تهران را تشدید خواهد کرد و خطر اقدامات تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران را در پی خواهد داشت. همچنین هر گونه امیدهای آینده در خصوص تلاش‌های دیپلماتیک برای نجات توافق سال ۲۰۱۵ را که ایران با قدرت‌های جهانی امضا کرد، پیچیده خواهد کرد.»

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران پیشتر گفته است که گنجاندن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی کشورهای اروپایی حرکتی از روی استیصال است. وی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور خواند و افزود: این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/84711کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب