درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۸۳۱۳۹۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵ : ۲۰ بازدید: ۸۴۲۷دیدگاه: ۰

چرایی بغض و کینه استکبارغرب از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

چرایی بغض و کینه استکبارغرب از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تغییر معنای عبارات کلیدی یکی از مهم ترین ویژگی‌های قدرت‌های امپریالیستی است، از آزادی و دموکراسی گرفته تا حقوق بشر و تروریسم. آمریکا در این زمینه کارنامه مفصل و سنگینی دارد. ایالات متحده این استراتژی را از زمان جنگ جهانی دوم با شتاب بیشتری دنبال کرد و پس از حملات 11 سپتامبر آن را به شدت تشدید کرد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، تغییر معنای عبارات کلیدی یکی از مهم ترین ویژگی‌های قدرت‌های امپریالیستی است، از آزادی و دموکراسی گرفته تا حقوق بشر و تروریسم. آمریکا در این زمینه کارنامه مفصل و سنگینی دارد. ایالات متحده این استراتژی را از زمان جنگ جهانی دوم با شتاب بیشتری دنبال کرد و پس از حملات 11 سپتامبر آن را به شدت تشدید کرد.

یکی از ملموس ترین اقدامات واشنگتن در این زمینه، تروریستی اعلام کردن سپاه بود. در آوریل 2019، دولت ترامپ سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کرد. البته برچسب زدن به گارد توسط دولت آمریکا عجیب نیست. به گفته آمریکا، هرکس در مقابل نقشه‌های شوم آنها بایستد و در برابر آنها مقاومت کند تروریست است، از سپاه پاسداران در ایران گرفته تا گروه‌های مقاومت فلسطینی که برای بقا در نبردی نابرابر با ارتش اسرائیل می‌جنگند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 تشکیل شد. این سپاه در حالی تأسیس شد که تهدیدات مختلف امنیتی و مرگبار تا حد زیادی علیه انقلاب نوپا وجود داشت. تهدیدها شامل تلاش‌های مختلفی از جمله کودتا برای ایجاد ناامنی در گوشه و کنار کشور بود. اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با آنها از جمله گروه‌های مسلح و تجزیه طلبان مقابله کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درگیر مقابله با این تهدیدات بود که ناگهان صدام حسین به جمهوری اسلامی ایران حمله کرد. دو ابرقدرت وقت آمریکا و شوروی سابق از حامیان صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران بودند.

جنگ هشت ساله علیه ایران در دهه 1980 به جنگ با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبدیل شد. در سال پایانی جنگ، آمریکا مستقیماً وارد عمل شد و درگیری‌های متعددی بین نیروهای آمریکایی و سپاه پاسداران در خلیج فارس رخ داد. با وجود جنگ افروزی آمریکا، این درگیری‌ها نتایج مهم و راهبردی داشت: سپاه هیچ ترسی از ارتش آمریکا از خود نشان نداد و جسارانه با کمترین امکانات و تجهیزات در آن زمان جنگید و ایستادگی نمود.  

پس از پایان تهاجم صدام که در آن او و حامیانش برای رسیدن به اهداف خود شکست‌هایی را متحمل شدند، نبرد برای سپاه به پایان نرسید. سپاه در عرصه‌های مختلف از تأمین امنیت کشور در عرصه‌های مختلف گرفته تا کمک به توسعه کشور، حضور در عرصه‌های علمی و مقابله با تحریم‌ها و خدمت به مردم در عرصه‌های مختلف از جمله بلایای طبیعی، مبارزه با اپیدمی‌ها، فقرزدایی و.... خوش درخشید و شد خار چشم آمریکا و تمامی دشمنان این سرزمین مقدس.

البته حوزه فعالیت سپاه محدود به جغرافیای ایران نبود؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به درستی فهمیده است که هدف اصلی آمریکا و همپیمانش از جمله رژیم صهیونیستی، تخریب حامیان جمهوری اسلامی است و در صورت عدم مقابله با این نقشه‌های شوم ، آثار مخرب آن به حدی گسترش خواهد یافت که مقابله با آنها در مراحل بعدی بسیار سخت تر و پرهزینه تر خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی روز پنج‌شنبه 26 مرداد ماه سال جاری در دیدار با مجمع عالی فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، سپاه را بزرگ‌ترین سازمان مبارزه با تروریسم در جهان خوانده و اظهار داشتند دو پیروزی و موفقیت در کارنامه درخشان سپاه بیش از سایرین برجسته است؛ اول مقابله با آمریکای تروریست و دوم شکست داعش.

 

در طول دو دهه گذشته، آمریکایی‌ها برنامه‌های زیادی برای غرب آسیا تنظیم کرده بودند که یکی از معروف ترین این طرح‌ها «خاورمیانه بزرگ» بود. حمله به افغانستان و عراق و اشغال این دو کشور به بهانه مبارزه با تروریسم بخشی از این توطئه بود. آنها برای اجرای طرح خود حدود هفت تریلیون دلار هزینه کردند و صدها هزار شهروند بی گناه در کشورهای مختلف منطقه قربانی این نقشه پلید شیطانی شدند. کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه وقت آمریکا، با بی شرمی قتل عام شهروندان لبنانی توسط اسرائیل در تهاجم سال 2006 را "درد زایمان خاورمیانه جدید" نامید!

شایان ذکراست سال ٢٠٠٦ زماني كه بمب‌هاي اسرائيل بر سر مردم بيروت فرود مي‌آمد، كاندوليزا رايس وزير امور خارجه وقت آمريكا با اعتماد به نفس كامل ضمن دفاع از این اقدام تل آویو گفت: این درد زايمان خاورميانه جديد است! امروز 17 سال از اظهارات رایس گذشته و منطقه غرب آسيا از آن روز تا حالا در مقاطع مختلف دوباره این درد زایمان را تحمل کرده، دردی که البته هرگز حداقل تا امروز به زايماني كه خانم رايس و هموطنان‌اش انتظار آن را مي‌كشيدند ختم نشد، اتفاقی که اگر رخ می‌داد و اين فرزند ناقص الخلقه آمريكايي‌ها به دنيا می‌آمد مسئولیت بزرگ کردن آن تا ابد بر دوش کشورهای منطقه از جمله متحدان عرب واشنگتن بود!

واشنگتن در راستاي طرح خاورميانه جديد و سياست تنش‌زايي كه هميشه دنبال كرده با حمله به افغانستان و عراق در مرحله اول و سپس تلاش براي بهره برداري از تحولات سیاسی منطقه سعي داشت تا نظم مطلوب خودش را حاكم سازد، برنامه‌ای كه به دليل نفوذ ايران در منطقه شكل گيري محور مقاومت و ورود دوباره روسيه در مقاطع مختلف و به خصوص بحران سوریه ناکام ماند، با این ناکامی طبیعی بود زايماني كه آمريكايي‌ها انتظار آن را مي‌كشيدند برای بار دوم رخ ندهد تا آمریکا برنامه‌ای تازه را از سر بگیرد. البته با روند امنيتي شدن منطقه كه به واسطه سياست‌های شکست خورده آمریکا و  بیداری برخی دولت‌های منطقه و عدم دنباله روی  آنان از سیاست‌های استعماری غرب و متحدانش؛ قطعا باید طرح خاورمیانه بزرگ با آن زایمان مد نظر آمریکا را شکست خورده در نظر گرفت و آمریکا را بازنده مسلم این فضاحت سیاسی قلمداد نمود.  

امروز بايد پذيرفت كه جهان از حالت تك قطبي خارج شده و ايالات متحده آمريكا ديگر قدرت سابق براي نقش آفريني بي چون و چرا درنظام بين‌الملل را ندارد،اين موضوع اگر چه اتفاق مثبتي است اما اگر كشورهاي منطقه از آن استفاده نكنند و به واسطه فضايي كه براي قدرت‌هاي منطقه‌اي جهت نقش آفريني در كنار قدرت‌هاي بزرگ مهيا شده درگير رقابت‌هاي تسليحاتي شوند اوضاع مي تواند به شدت بحراني شود و ثبات نسبی که به واسطه نظم دوره‌های پیش حاکم بوده دیر یا زود از هم فرو بپاشد.

کارشناسان به درستی معتقدند در حال حاضر شرایط در منطقه خاورمیانه بسیار پیچیده شده و به نظر می‌رسد ائتلاف‌های جدیدی با حضور قدرت‌های بزرگ در حال شکل گرفتن است. همانگونه که گفته شد آمریکا دیگر در این منطقه دست بالا را ندارد، روسیه از وضعیت منفعل دهه‌های ابتدایی فروپاشی شوروی فاصله گرفته و به دنبال نقش آفرینی بیشتر است، چین کم کم در حال تبدیل شدن به قدرت برتر اقتصادی جهان است و هیچ بعید نیست که طی 5 تا 10 سال آینده از سیاست‌های منفعل امروز خودش فاصله بگیرد، اروپا در بسیاری از حوزه‌ها حاضر به تبعیت بی چون و چرا از آمریکا نیست، حال به معادلات این قدرت‌های بزرگ باید قدرت‌های منطقه‌ای مثل ایران، عربستان و همراهان‌اش، ترکیه و رژیم صهیونیستی را هم افزود.

از نگاه تحلیل گران سیاسی در بین قدرت‌های منطقه‌ای ایران به واسطه موقعیت ویژه ژئوپلتیک خود و تهدید همیشگی که از جانب حضور آمریکا در منطقه حس می‌کرد طبیعی بود که با باز تر شدن فضا به سمت افزایش نفوذ خود در منطقه و تقویت توان دفاعی‌اش گام بردارد، این سیاست ایران که برخلاف ادعای آمریکا و برداشت غلط متحدان منطقه‌ای آن کاملا جنبه تدافعی داشت از سوی همسایگان به عنوان اهداف هجومی تعبیر شد و موجبات تشکیل محور آمریکایی- عربی- اسرائیلی را فراهم کرد.  

 سپاه پاسداران تنها نیرویی بود که توانست این نقشه پیچیده و بزرگ آمریکا و اسرائیل را در منطقه شکست دهد. در اینجا باید به یاد سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس بود، مردی که با تیزبینی و شجاعت مثال زدنی خود حتی حسادت فرماندهان ارتش آمریکا را برانگیخت و طبق اعترافات آنان، خاورمیانه جدید را ترسیم کرد. آمریکا که نقشه‌هایش شکست خورده بود، در نهایت این مرد بزرگ را ناجوانمردانه و با عملیات ناجوانمردانه تروریستی به شهادت رساند.

 عدم توانایی غلبه بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در میدان نبرد و جبران شکست‌های آن، ایالات متحده از دستگاه تبلیغاتی بزرگ خود برای لکه دارکردن نقش سپاه پاسداران استفاده کرده و آن را به عنوان یک نیروی تنش زا و ضدامنیت در منطقه و جهان معرفی کرده است. تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط بزرگترین دولت تروریستی جهان، نشانه از آن است که سپاه در مسیر صحیح  حرکت نموده و این باعث غرور سازمان انقلابی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، که محبوب و بدون مرز می‌باشد. آنچه آمریکا را عصبانی‌تر و گیج‌تر از گذشته کرده است ، گسترش تشکیل سازمان مبارزاتی شبیه و مدل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در غرب آسیا و حتی فراتر از آن است. [1]
 

با توجه به تحلیل جایگاه و عملکرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران، منطقه و سطح بین‌الملل؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار روز پنجشنبه 26 مرداد در بیست‌وچهارمین مجمع عالی فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  با تیزبینی و درایت تأکید می‌نمایند؛ پیدایش، رشد و بالندگی و بحران‌شکنی، و عملکرد سپاه را در ابعاد نظامی،‌ مردمی، خدماتی و سازندگی، منحصربه‌فرد و افتخارآمیز است.
 

 معظم له در همین سخنرانی با‌ اشاره به استمرار رشد و زایش و استحکام درونی سپاه، گفتند: این مجموعه اکنون به کانونی عظیم و کاملاً مجهز و بزرگ‌ترین سازمان ضدتروریستی جهان تبدیل شده که بسیاری از ارتش‌های بزرگ جهان از انجام دادن اقداماتی شبیه فعالیت‌های آن، ناتوان هستند.
 

رهبر انقلاب، عملکرد سپاه را هم جذاب و چندوجهی خواندند و مواجهه پیروز با بحران‌ها را یکی از وجوه مستمر عملکردی این نهاد دانستند.
 

ایشان،‌ سپاه پاسداران را عامل شکست بحران‌ سازی‌های استکبار غرب و متحدانش و نجات مردم استان‌های درگیر خواندند و تأکید کردند: دشمنان درصدد بودند با ایجاد بحران‌های مستمر، انقلاب را زمین‌گیر و بی‌رمق کنند و بعد با یک اقدامی شبیه کودتای ۲۸ مرداد، کار انقلاب را تمام کنند اما سپاه جلوی تکرار کودتای ۲۸ مرداد را گرفت و نگذاشت ایران از مسیر صحیح آغازشده منحرف شود و به همین علت است که دشمنان تا این حد به سپاه بغض و کینه دارند.
 

فرمانده کل قوا عملکرد سپاه در دفاع مقدس را فصلی درخشان و بسیار مهم خواندند و افزودند: افزایش روزافزون توانایی‌ها، بُعد دیگری از عملکرد سپاه پاسداران است که برای ایران، امنیت و بازدارندگی ایجاد کرده است.
 

رهبرانقلاب،کاهش و عدم تکرار جمله «گزینه نظامی روی میز است» را ناشی از قدرت بازدارندگی و توانمندی‌های سپاه دانستند و گفتند: همه می‌دانند این جمله، دیگر سبک، بی‌معنا و بی‌ارزش شده است.
 

جان کلام این که ایشان تأثیرات فرامرزی سپاه پاسداران را هم عمیق و بسیار مهم دانستند و گفتند: عملکردها و جذابیت‌های سپاه در ابعاد مختلف، دشمن را نگران و ناچار کرده است با دروغ و شایعه و هیاهوی پوچ به تخریب سپاه بپردازد.
 

در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب و در دیدگاه پرنافذ وپرصلابت ایشان شناخت دشمن مهم است و در شناخت آن نباید اشتباه کرد و همچنان باید با بصیرت نافذ و با انگیزه پاسداری عمیق‌تردر مقابله با اهریمنانِ خبیث، کینه‌ورز، عهدشکن و دروغگو که نماد آن آمریکای جنایتکار تروریست با متحدانش می‌باشد؛ تردید نکرد و همچنان باید هرچه فریاد داریم بر سر آمریکا بزنیم.
 

 دکتر اسدالله افشار
 

پی‌نوشت:

1. Dr. Hasani Ahanagar; Mohammad Reza. Why is the world's largest terrorist organization angry at the IRGC ?

Tehran Times (TT ). August 19, 2023 - 12:7

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/83139کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب